Ombooket til revenue på bonusreise, får ikke registrert poeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Cumulus, 27. mars 2024.

  1. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg hadde en *A-bonusreise i vinterferien der vi måtte mellomlande i Canada (!) på strekningen FRA-BOG, og dermed mistet vi forbindelsen videre BOG-SCL. Vi ble etter litt om og men booket om til en revenue-billett med Latam (klasse D).

    Latam skal kunne gi poengopptjening hos Miles&More, men når jeg forsøker det får jeg beskjed om at den allerede er registrert på EuroBonus, og at jeg må få EuroBonus til å frigi poengene for at Miles&More skal få registrert den.

    Ok, så jeg ringer til sas og forklarer situasjonen. Der påstår de at det ikke er mulig for dem å fjerne eurobonus-koblingen da den ligger på hele bookingen. De påstår også at policy er at man ikke skal få lov å tjene poeng på revenue-billett som er erstatning for et segment i en bonusreise. Er dette korrekt?
     
  2. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Kjenner ikke alle regler, men vet at man ikke kan etterregistere EB reiser som endres til revenue bookingklasser. MEN, har man lagt inn sitt EB nr når man sjekker inn får man poeng.
     
    Cumulus and eventyrer like this.
  3. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Nå var det ikke en flygning som kunne gitt EB-uttelling, men hadde jeg visst om det tidligere kunne jeg kanskje fått registrert et Miles and more-nummer på akkurat dette segmentet ved innsjekk? Eller må bonusprogrammet være det samme for hele bookingen?
     
  4. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Ekspertene må eventuelt bekrefte/avkrefte, men så vidt jeg vet kan man registre per segment.

    Men, man er dypt inni complekse IT if/then setninger her… jeg hadde en Aadvantage booking en gang som ga poeng fra og med første booking på non-OneWorld partner. (Ingen IRROPS).

    Altså

    OSL-LHR (BA C)
    LHR-AUH (Etihad C)
    AUH-LHR (BA F)
    LHR-OSL (BA C)

    Mitt FFP ble endret til BA, min familie forble på Aadvantage - alle fikk poeng fra og med andre segment.
     
    Cumulus liker dette
  5. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,165
    Bonuspoeng:
    183
    Det var en bonusreise booket via SAS?

    Isåfall ligger bonusnummeret inne i bestillingen (slik at du skal få eventuelle Star Gold-fordeler på de segmentene det er mulig). Ønsker man noe annet må man få gate, check-in eller eventuelle service-desker til å endre det underveis på reisen.

    Er du sikker på at M&M tjener poeng på denne reisen? Sånne utenom-allianse samarbeid er ofte veldig avgrensa, og hadde ikke forundra meg om reiser til/fra Europa/Nord-Amerika er ekskludert.
     
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke vær grådig. Det er ikke meningen at man skal tjene poeng når man har vært så heldig at man har blitt ombooket med revenuebilletter.
     
    ReisendeLeif, Mg15, Storbaba and 3 others like this.
  7. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Vi hadde en skikkelig dårlig opplevelse med hotellet Lufthansa innkvarterte oss på, et regelrett høl. Om jeg kan fiske til meg litt bonuspoeng på deres bekostning som plaster på såret er det virkelig ikke meg imot.

    At det var revenue og ikke bonus de booket oss om til hadde for øvrig ingen annen praktisk betydning for vår del enn mulighet for poengopptjening, så jeg vet ikke hvorfor det anses som så heldig? De er vel uansett ansvarlige for å få oss videre til slutt destinasjonen siden det var deres segment som ble forsinket?
     
    The_Dude liker dette
  8. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Det skal være mulig å tjene Miles and more-poeng på alle Latam-flyvninger ja.
     
    Last edited: 28. mars 2024
  9. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,165
    Bonuspoeng:
    183
    De skriver følgende på sidene:

    Worldwide flights from / to / between non-European destinations 1

    1 The following destinations are excluded from earning miles:
    North America: Canada, USA, Mexico, Puerto Rico


    Så ser ut på meg som de eksluderer destinasjoner i Europa og Nord Amerika (der det finnes andre Star Alliance-partnere som flyr).
     
    NoLimit liker dette
  10. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for rettelsen, det la jeg ikke merke til da jeg leste gjennom. Men jeg kan uansett ikke se noen unntak for Colombia eller Chile.
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,189
    Likes mottatt:
    869,737
    Bonuspoeng:
    293
    Uansett er det vel ingen menneskerett å få bonuspoeng på bonusreiser selv om man blir booket om til betalbare billetter!
    Man er heldig dersom det skjer.
     
    RoadKing liker dette
  12. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Helt enig i det. Men jeg forsøker altså å undersøke om det er mulig, siden det er noe jeg har hørt flere nevne at skal gå an. Såvidt jeg skjønner er det ingen andre fordeler med revenue fremfor bonus, så jeg antar det er poengopptjening som er grunnen til at folk snakker positivt om å "oppgraderes" til revenue-billetter?
     
  13. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,676
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Hvis man kan kreditere til Eurobonus eller et annet program man faktisk reiser ganske mye med så kan det jo være en kjempefordel. Spesielt i høyere klasser. LH F til/fra eze tar deg nesten halvveis til gullkort i Eurobonus feks.

    Med mindre du allerede sparer poeng i Miles & More vet jeg ikke om jeg hadde giddet stresset. Hva er sannsynligheten for at du får brukt poengene?
     

Del denne siden