Ombooking av SAS billetter med utreise i april.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fredrik81, 15. mars 2020.

  1. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som har gjort dette ennå? Det var ikke mulig å få voucher. Reisen kostet 17 807, ny reise kostet 18 240kr(turen finner sted til høsten). En differanse på 433kr, men SAS hevder billettene er 3000kr dyrer. Jeg ble litt skuffet og forbannet. Så jeg får tenke på det frem til 19mars.
    Hadde jeg fått voucher så hadde det spart meg 2600kr.
     
  2. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke direkte svar på ditt spørsmål men trolig et svar som belyser andre sine spørsmål som har kommende reiser den neste uken.

    jeg hadde avgang til Miami i morgen 16/03 direkte osl-mia. Ringte allerede på fredag da flighten aldri ble innstilt. De sa de visste ikke hvorfor men de mente den skulle bli innstilt. de forsøkte selvsagt å gi meg både voucher og ombokking.

    jeg satt stille i båten og dagen før avgang(i dag) innstilte de flyet. Jeg ringte sas, nr5 i kø og fikk svar etter 5 min. Fikk full refusjon av billetten selv om de nok en gang forsøkte seg på både voucher og at «jeg hadde jo fått ny reise via London». Sa ganske klart ifra at jeg støtter selvsagt SAS i denne vanskelige tiden, men å forsøke lure norske kunder til å fortsette turen til USA blir litt dumt ettersom det er innreiseforbud.

    Så sitter du med billetter og du vet at flyet vil bli innstilt og du ønsker penger tilbake så kan det være at flyet ikke blir innstilt tett opp mot adgang. De ønsker selvsagt at flest mulig booker om eller tar imot voucher.
     
    Fredrik81 liker dette
  3. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har en tur til LAX 2-10 april. Den står fortsatt under mine bookinger. Jeg må planlegge, men kan ikke planlegge ny tur før denne er kansellert eller om-booket.
    Jeg ringte SAS, og de sier at flighter til USA bare er kansellert fram til 31.3! Etter det vet de ikke hva som skjer! Men innreiseforbudet gjelder jo til minst 12. april! Jeg fikk videre beskjed om at jeg kan kansellere eller booke om nå, men mot et gebyr. Det er uaktuelt når jeg VET at turen blir kansellert. Så her er det visst bare å vente.
     
    flying_all and Fredrik81 like this.
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Vi sitter på billetter med SAS til Island nå på torsdag. Det beste er om de kansellerer og vi får refusjon til konto. Men kan se ut til at vi da må spille en runde med chicken? For vi ønsker ikke å ombooke (vet ikke når vi skal dra) og ønsker ikke voucher (da får vi ingen omsetning på amex..).. Jeg regner med EU-kompensasjon er utelukket når de kansellerer fly? Eller er det derfor de venter lengst mulig for å slippe å betale ut?

    Moralsk sett, så har vi ingen planer om å melke SAS for mest mulig penger her, så vi hadde ikke tenkt å søke kompensasjon uansett, bare lurer på SAS sin motivasjon oppi det hele. Er de erstatningspliktig eller ikke hvis de kansellerer?
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183

    De fleste forsikringsselskaper dekker avbestilling av reiser i denne perioden.
    Avbestiller du og får det dekket av forsikring får du fortsatt noe omsetning på Amex og penger tilbake fra forsikring
     
  6. DrJens

    DrJens Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Imorgen smeller det løs på "Mine Bestillinger"-siden til SAS... og i appen, da. Da får vi se hva de har foretatt seg iløpet av natten - eller kanskje gjør gjennom dagen.
    Jeg har én reise til Polen den 27. mars som jeg ikke har turt å røre ennå, samt en CT-tur med first til Tokyo (ANA) 7. april.. her må jeg bare få finger'n ut og avbestille. Hva som skjer til sommeren når jeg har tre mnd i Tokyo (CT-bestilling)... det er skremmende å tenke på. Har booket og ordnet mye rart.. inkl. en haug med OL-billetter. Har jo fått billetter til nesten alt som beveger seg der....
     
    EndreD and haifinn like this.
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Forsikringsselskapet kommer allerede til å betale ut mer til meg enn jeg kommer til å betale dem de neste årene, så jeg tenkte å være litt mindre kjip med de og ikke ta den lette utveien og la de betale det
     
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Da kommer det jo an på om du er mest glad i SAS eller forsikringsselskapet
     
  9. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde en MR til GDN til kommende helg. Det var Sas Pluss, så den er simpelthen kansellert. Jeg har fått bekreftelse på det via epost, men turen sto et par dager under "mine bookinger" på SAS-classic siden. Det virker som de er oppdatert mhp reiser nå. Jeg har en liknende tur til GDN i slutten av april. Er litt i tenkeboksen mhp den.

    Jeg hadde oogså en tur KRS-OSL-BGO (SK) og BGO-KRS (WF) kommende helg. Reisen til BGO med SK har jeg vekslet inn i en voucher (skal teste om det kommer til å fungere). Returen med WF hadde få attraktive opsjoner (kansellering ville gitt meg avgiftene (dvs 200 + ) i retur, ombooking ville koste meg 600 ekstra). Jeg har derfor valgt beholde den bookingen, og skal se om det er noe å hente på refusjonsordningen. Jeg har sett kjente jurister hevde at en har krav på standardkompensasjon.
     
    drsyk liker dette
  10. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Utfordringen kan bli om SAS går konkurs i denne perioden mens man sitter på gjerdet og med vouchers eller bookinger; hvilke rettigheter?
     
  11. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Har du betalt med kredittkort har du intet å frykte hvis dem går konkurs. Du får pengene fra banken. En voucher derimot kan du nok kaste, den blir verdiløs
     
  12. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,403
    Bonuspoeng:
    183
    Så da er spørsmålet. Støtte SAS eller sikre seg selv.

    Det er jo voldsomt opprop om dagen for å støtte ditt lokale bryggeri, din lokale restaurant (gavekort uten utløpsdato), din lokale musiker/artist via livestream osv.

    Støtter vi som da digger bonuspoeng og hobbyen vår opp om SAS ved å ta imot en voucher?

    upload_2020-3-17_13-37-24.png

    K
    PS: Er du forresten sikker på at kredittkortselskapet ikke gir deg penger for en voucher du har kjøpt som viser seg å være verdiløs?
    PPS: Du får ikke mindre omsetning på kortet om du tar imot voucher, hvis du venter til kansellering og får pengene tilbake så havner vel de tilbake på kortet og går i minus på omsetning.
     
    stekus and Kristian like this.
  13. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker man sånn er det vel enda bedre for SAS at du sender kravet til forsikringsselskapet isteden. Da får SAS betalt to ganger hvis du booker på nytt etter at krisen er over.
     
    democomputer liker dette

Del denne siden