Pappa fyller 70 år 1. November . Har aldri gjort noe stort av bursdag og jubileum i vår familie . tenker at det er på tide å feire med en fin tur, han har bare reist økonomisk i hele sitt liv. Dessuten så er han frisk nok til reise langt ennå, man vet jo aldri hvor lenge helse holder for reiser . I det siste så har han uttrykt ønske om å se mer av Norge. Men det et så kaldt i Norge i november . Så hvis dere har noen gode forslag til steder som en 70 årig mann vil sette pris og fly og overnatting så er jeg takknemlig . På forhånd takk for svar .
Det kommer jo mye an på pris og tid. På den tiden må man jo et godt stykke sørover for å få levelige temperaturer. Biltur i Toscana? Safari i Tanzania? Florida? Byferie i Las Palmas, en flott på Gran Canaria.
Hvis han gerne vil se Norge, så book en Norge rundt billet sammen med ham til sommer. På dagen får han et gavekort om rundtur i Norge til sommer.
KLM BUSINESS CLASS til Nairobi og videre ut til Masai Mara, safari der 2-3 dager også fly ut til Seychellene / Zanzibar for avslapping 1 uke.
Her kan du bedrive fisking i Valdres, tytet av Jotunheimen og gammal tradisjon, det er rømmegrøt til morra og spekemat til kvelds, og Valdres er i Noreg! (Me har også no nett fått innlagt slik fiber!)
Hva med fisketur til Patagonia i kombinasjon med herlig fjelltur. Sommeren starter rundt november i området.
Høres spennende , ingen av oss har vært i Sør Amerika. Er jo ikke noe store innsjø eller hav i nærheten . Hvor fisker man? Hvordan kommer man seg dit , ser ut som det går fly dit fra Oslo ?
Masse innsjøer i Argentina. Noen av dem er svære som hav, andre ikke. Greieste rute innenfor Star Alliance til Argentina er vel Lufthansa til Frankfurt. Norwegian har vel rute fra Gatwick/London. Mer om Argentina i dette reisebrevet og i denne tråden. Et annet alternativ er New Zealand. Det finnes flere tråder om det landet her inne. Der også er det gryende sommer i november. Av mer jordnære eksempler er Skottland, et fiskeeldorado både på inn- og utsjøen(e). Dog er det nok friskt i været der i november.
Mye spenstige forslag, men jeg tolker det forsiktig dit at din far ikke er fly-nerd foreløpig? Sør-Amerika og New Zealand er jo fantastiske destinasjoner, men reisen kan bli dyr og flott eller lang og "jævlig". Der er det budsjettet som avgjør. Hva med Azorene? Vill og flott natur, ikke så altfor langt unna. TAP flyr dit med greie ordninger for stop-over og muligheten til å utforske Lisboa.
Oddvar, Du er tankeleser , pappa er ingen flynerd og hver gang han flyr langt hovner føttene hans opp som tømmerstokker. Han trives best på land og i nærheten av sjø og hav som han kan fiske. Og det har jo Azorene masse av . Azorene høres eksotisk ut samtidig som kan realiseres med min budsjett med den lille tiden som er igjen til planlegging . Dersom det ikke er hetebølge, flom eller jordskjelv (leste at det var syklon der 2 dager siden, det er jo så mange natur katastrofer rundt i verden) , så tror jeg vi planlegger tur dit. Lisboa besøkte vi for mange år siden, tror det var i var i 2000, da betalte pappa turen, det kostet da over 4000 kr å fly dit. Morsom å reise tilbake og betale en flott tur for han . Hotel og andre anbefalinger / tips tas imot med stor takknemlighet .
Det ligger en store mengde informasjon her inne allerede – i fall du skulle miste tålmodigheten. En oppskrift på hvordan bruke søkefunksjonen finner du i denne tråden (ikke ta det som et hint om å spørre mindre, men heller et tips om hjelp til å leite i mylderet av info her på bruket). Lisboa er egen tråd med tips og råd av diverse art. Azorene har vel ikke en egen tråd, men jeg ser at vi har minst ett reisebrev derifra. Så får du kanskje fylle på med et nytt reisebrev når du og far tar turen?
Azorene er et bra valg På øya Sao Miguel som byen Ponta Delgada ligger, er det mye fin natur, vulkankrater og varmekilder. Så for å oppleve mest mulig av dette, anbefales det å leie bil og kjøre rundt på øya. Det er også mulig å besøke noen av de andre øyene også, og det gjøres raskest med fly. Fra ca 6:20 min ut i filmen her, ser du litt hvordan det er på øya Faial. Denne filmen viser ferden fra Faial til Sao Miguel. Ser at Cristian Radich har seilas fra Las Palmas til Madeira 1.Des til 7.Des og her kan man være med som medseiler. Det var flere over 70 år som var med på den turen jeg var med på, som det er linket til over her. https://www.radich.no/turer/seilas-las-palmas-madeira/
Pappa liker å fiske fra vann, men han har faktisk aldri lært seg å svømme, så tror ikke seilas er noe for han takk for rådet.
Jeg stemmer også for Norge rundt med Widerøe. Om han vil se mer av sitt eget land er dette nok helt bankers Ellers er som nevnt new Zealand nok et utmerket for sted å reise for en som liker norsk natur. Eller Alaska.. Det er som nordnorge på steroider
Han virket ikke så entusiastisk da jeg nevnte Azorene, tror han vil bli fornøyd med en fisketur med hele familien inkludert barn og barnebarn i Norge. Er det som kan anbefale noen fine steder i Norge , hytter , hotell eller resort som har aktiviteter for voksne som liker å fiske, men også andre aktiviteter for voksne og barn som ikke fisker, med innendørsbasseng, bra restaurant etc, også fint om det er inkludert kjøkken . Må da ta bursdsgsfeiring i høstferien i begynnelse av oktober for at alle kan være med.