Ser ut som det kanskje ikke er så smart å kritisere Qatar når service ikke er helt hva man forventer av et selskap som ønsker å fremstå som verdens beste flyselskap... Josh Cahill som er en fly-blogger har nå blitt banna av Qatar Airways siden han nektet å fjerne en litt negativ omtale. Det er flere episoder rundt denne hendelsen, men er ganske sjokkerende hva Qatar driver med her... Så er kanskje lurt å tenke seg om før man booket og skriver en trip report med Qatar.
Josh Cahill har vel stelt i stand litt forskjellig etterhvert Men han skal ha skryt for at han sier hva han tenker og ikke går for samme stil som Sam Chui
Jeg har fulgt Josh Cahill lenge og synes personlig han er av de mest grundige, troverdige og seriøse innen sjangeren. Nei, Qatar Airways er ikke det første flyselskapet som har prøvd å true Cahill til taushet, men de er de første til å ikke ganske raskt skjønne at måten de håndterer saken på er en katastrofe for omdømmet. Jeg har flydd en god del med QR før pandemien og aldri hatt noen negative opplevelser, men jeg tviler dessverre ikke på at mye av det som kommer fram rundt kultur og miljø på arbeidsplassen er helt sant.
Har stort sett holdt meg til Josh Cahill, Trek Trendy(som også har stelt i stand litt før) og Vicarious Voyager de siste årene og har som nevnt droppet visse andre. Aldri reist med QR selv så jeg aner ikke annet enn at de skal ha en rå business og at det ellers har vært noen episoder de har fått kritikk for tidligere, var vel en med noen flyvertinner som var mildt sagt hårreisende for en stund siden, men klarer ikke ta det helt igjen.
Jeg kan ikke si at det overrasker meg at Qatar Airways banner en kritisk røst. Land i Midt-Østen har jo et litt annet forhold til ytringsfrihet enn i Vesten.
På en måte er det ikke overraskende i det hele tatt. På den annen side er det smått utrolig at de tror de kan holde på sånn uten at det skader omdømme.
Jeg er mest spent på å se om noen av de andre bloggerne og YouTuberne tør å støtte han, eller om de er redd for å bli banna selv.
Skal ut å fly med dem for første gang litt ut på nyåret. Ikke å påstå at norske IF er Cahills YouTube-kanal, men forstår at jeg ikke bør gi uttrykk for så mye kritikk, av hensyn til de ansatte, og at jeg av hensyn til å komme hjem igjen, ihvertfall bør vente til jeg er tilbake. Og la være å ta bilder for ikke å skremme livet av de ansatte. Har reiseforsikringen egen dekning for å kjøpe nye billetter hvis man blir bannlyst av PR-avdelingen?
Så den litt for lange videoen til Josh om dette. Men samtidig forstår jeg at han har behov for å være tydelig, og å utrede sin side grundig. Man må jo spørre seg, om det er noen voksne hjemme i PR-avdelingen til Qatar? De må jo skjønne at dette må skade de mer enn å saklig gjøre et kort "vi beklager at noen har opplevd at vårt produkt ikke har levd opp til deres høye forventninger. Vi i Qatar streber etter å levere kvalitet i alle ledd og skal etterleve vårt renommé som et av verdens beste flyselskaper. Vi håper å rette opp inntrykket ved deres neste reise med oss."
Land med tendenser mot diktatur og deres private flyselskap banner kritiske røster. Overraskende det...
Usedvanlig dårlig håndtert PR messing av QR, ganske utrolig egentlig og de har seg selv å takke for at vi en gang har denne tråden. Cahill (som jeg først hørte om takket være dette) er ikke min kopp te, for mye overdramatisering med overskrifter som "shocking" på mindre service anmerkninger og negativ vinkling. Pluss for at han faktisk gjør economy turer da og ikke bare foran som en del andre.