Qatar biz Oslo-Doha-Denpasar

Tråd i 'Reisebrev' startet av Robert H, 29. okt 2014.

  1. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Siden det nærmer seg min aller første mileagerun Oslo-Berlin-Abu Dhabi-Jakarta (stor takk til Thomas som tipset om dette), skal jeg forsøke å poste en kort rapport fra vår biz-debut for noen uker siden (vi klarte ufattelig nok å komme for sent til hjemreisen, men det er temaet for en annen tråd her på forumet).

    Jentejuntaen (samboer og to døtre på 12 og 16) ga meg tidenes bonusboost på hjemmebanenår jeg for syv måneder siden annonserte at jeg hadde bestilt biz-tur til hele gjengen t/r Oslo-Bali. Kanskje ikke så rart når jeg har latt de vansmekte med billigste ecobilletter i årevis. Riktignok har de ikke klaget overhodet, men når eldstedatter begynte å antyde at hun kanskje ville foretrekke å være hjemme neste år, gikk det omsider opp for en tungnem far at det var på tide å forstå at ikke alle har samme barnslige glede av å være fastspent i et trangt flysete med begrenset utvalg av underholdning og muligheter for inntak av fast og flytende føde :)

    Loungelivet på OSL var slett ikke dårlig (minifiskekakene var veldig gode)


    294.jpg

    Etter boarding ventet forsmaken på himmelriket (hvis det er halvparten så bra skal jeg ikke klage)

    300.jpg

    Og, hipp hurra, maten følger opp

    305.jpg
     

    Attached Files:

    • 293.jpg
      293.jpg
      File size:
      1.4 MB
      Visninger:
      0
    agrims and AndersB like this.
  2. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Og så kom det bare mer og mer godsaker (rare arabiske abrakadragreier)

    307.jpg


    Og litt ost (og enda mer sprudlevann)

    308.jpg
     
    agrims liker dette
  3. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Biffen ble borte i all virrakken - men desserten var god (kladdkake med youghurtis)

    309.jpg
     
    agrims liker dette
  4. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Loungen i Doha var outstanding - her vil jeg dø

    312.jpg


    Og det er før vi tar fatt på vinene (Oslo-Doha-Denpasar) ...


    313.jpg 314.jpg 315.jpg 317.jpg

    Hvis man tvinges til å velge - pysj eller tøfler..? Et av disse eksistensielle spørsmålene det er svært vanskelig å svare på. Greit at avgjørelsen tas av andre.
     
    tommy777 and agrims like this.
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Skikkelig fint! Et lite tips - Om du laster opp bildene til f.eks. Photobucket og embeder de inn i posten blir bildene litt mindre og man slipper å logge inn for å se de i full størelse :)
     
    Robert H liker dette
  6. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
  7. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipset - skal forsøke å finne ut av det til neste gang (skal mao. spørre jentejuntaen om profesjonell hjelp ;-) )
     
  8. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Flott start !
     
  9. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Ser VIRKELIG fram til å prøve den nye business class- loungen i Doha med Qatar Airways! Så hvis du vil dø i loungen, så har du lagt lista høyt ! ;)
     
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    He he... Ser du koser deg. Fenomenal rapport.
     
  11. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp - av og til må man trå til litt ekstra, så får det briste eller bære.. spennende å høre hva du synes når du får sjansen til å teste herlighetene :) Har du bestilt tur?
     
    Last edited: 03. nov 2014
    agrims liker dette
  12. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, takk - akkurat landet etter milage run til Jakarta.. ut på fredag og hjemme igjen mandag morgen. Rapport følger snart ;)
     
  13. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hmm.. jeg er nok litt tommelumsk i hodet nå. Det var jo ikke snakk om noen milage run, når jeg tenker meg om. Riktignok ender jeg kanskje med et nytt statuskort i One World etter dette, men det var slett ikke det som var målet med turen. Hele hensikten var rett og slett fly langt pokkerivold og tilbake på businessklasse i løpet av en helg for å teste ut om det er en måte å leve det gode liv på. Og det var det. Jentejuntaen ville ikke være med på dette forrykte opplegget, så det ble alenetur på meg denne gangen. Rart og litt fint.
     
    Fnate liker dette
  14. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, drar mandag 17 fra Oslo til Dubai via Doha med Qatar.. Syns jo den gamle terminalen var veldig bra.. Så det skal bli spennende å se =D
     
    Robert H liker dette
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Gleder meg til rapport!
     
  16. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Tenkte det var på tide å avslutte denne rapporten. Hjemturen Denpasar-Doha-Oslo ble på økonomiklasse, etter at jeg hadde klart å kløne det til slik at vi kom for sent til flyplassen, og vi mistet biz-billettene (se eget innlegg).

    Vel oppe i luften startet turen med at en flyvertinne kom bort til setet mitt og satte seg på huk - jeg skjønte ingenting, men som vanlig fryktet jeg enda flere dårlige nyheter (hva nå enn det skulle være - "sorry, Sir, but you have to leave the plane".. eller noe i den duren) - men hun tiltalte meg ved etternavn og spurte om det var meg hun snakket meg, hvilket jeg jo litt usikkert kunne bekrefte, og deretter ønsket hun meg hjertelig velkommen tilbake. Jeg ble paff og stum, og innbiller meg at jeg fikk et fårete uttrykk i ansiktet. Når hun spurte hva jeg ønsket til middag blant valgene på økonomi, tenkte jeg at slik behandling er det vel bare sølvkortkunder som får (har sett at Fnate nyter slik behandling som innehaver av EBS) - og det viste seg å være helt riktig. Sølvstatusen var faktisk på plass, så heretter blir det nok et liv i lykkelig sus og dus. Ikke lenge etterpå fikk VIP-passasjeren den foretrukne maten, før alle med spesialdiett fikk sitt, mens resten av røkla som vanlig ble traktert til slutt.


    Bali 390.jpg


    Jeg var forberedt på at dette ville være noe helt annet enn stjerneopplevelsen på business - og heldigvis var det også det. Men opplevelsen var likevel svært bra - jeg syntes dette smakte riktig godt, kanskje godt hjulpet av alt annet enn tilbakeholden servering av passende drikke. Ettersom all maten serveres samtidig på økonomi, er det greit å bestille champis, hvitvin og rødvin samtidig. Helgardering blir aldri feil. Påfyll blir heller aldri feil. Må si jeg ble imponert over servicenivået - personalet var effektive og godt trent i korrekt kundepleie. Men .. kanskje litt mer ukorrekt stil hadde gjort det hele enda bedre?

    Etter mellomlanding i Doha (uten loungetilgang), var siste etappe nattflyging uten nevneverdig servering - selv om VIP-sølvkortinnehavere fikk sitte-på-huk velkomsthilsen fra sjefsflyvertinnen. Og mengder med wraps.

    Bali 400.jpg

    Mens andre benyttet sjansen til å lufte tærne.

    Bali 396.jpg

    Før landing ble det frokost med pannekaker og blåbær, slettes ikke dårlig! Ikke la deg lure av at fargen på bestikket tilfeldigvis er den samme som fargen på den blåbærinfiserte pannekaken (og rødvinen som ble servert tidligere) - alt det der er rene tilfeldigheter.

    Bali 405.jpg

    Alt i alt har Qatar et fabelaktig godt produkt i economy. Finnes det eksempelvis andre selskaper som serverer champagne også i denne klassen?
    Jeg gleder meg iallefall til neste tur, uansett om det blir business eller economy :)
     
  17. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    takk for rapporten og det var gøy å lese noe postivt om eco klassen etter å ha
    leste en del negative feedbacks det gjør at jeg gleder meg litt mer
    til å reise med dem i eco i februar :)
     
    Last edited: 11. nov 2014
  18. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har en 8-10 reiser i eco med QR. Strålende etter min mening.
     
    agrims and hifiman like this.

Del denne siden