Hva er egentlig reglene for Stopover på en bonus-reise? Kan stopover være 24 timer eller må den være mindre enn 24 timer? Det står ulikt på *A og SAS: https://www.flysas.com/en/help-and-...rips/what-are-the-transit-and-stopover-rules/ The transit time cannot not exceed 10 hours and stopovers (transit lasting more than 24 hours) are not permitted. https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt...n-jeg-ha-en-mellomlanding-i-bestillingen-min/ Mellomlandinger er kun tillatt hvis de er kortere enn 24 timer. Mellomlandinger på mer enn 24 timer er ikke tillatt med American Express-tilbudet. Jeg har en booking til HKG som opprinnelig var en ren SAS-booking men som er blitt ombooket til *A. Nå ønsker jeg å flytte en flight til et litt senere tidspunkt og det gir akkurat 24 timer stopover. SAS sier først NEI men etter å ha snakket med nummer to sier de "tja" og har sendt det videre helt til hovedkvarteret..
Regelen er alltid at SAS har rett, men at agentrulletten har mer rett Legg på, prøv igjen. 23t55min er det lengste jeg har fått til.
Jeg tolker de to ulikt: På *A sin står det at mellomlanding ikke kan være lengre enn 24 timer. Der er med andre ord 24 timer OK. På SAS sin står at at mellomlanding må være mindre enn 24 timer. Der er altså 24 timer IKKE OK mens 23:55 er OK.
Forsøk å si det til SAS.... Hun første jeg snakket med klarte faktisk å begynne å snakke om innsjekkingstid og gåtid til gate for å forklare at 24 timer ikke var OK mens 23:55 var det ... Jeg skal jo ikke ha mindre tid, jeg skal ha MER!
Jeg fikk stopover på 26 timer. Han på kundeservice sa at det var helt greit, måtte bare legges inn i systemet på en annen måte og det tok noen minutter lenger enn vanlig å opprette bokningen. Men ellers ingen problemer med det.
Er ikke noe problem å få systemet til å godta det, men det skal egentlig koste mer da en må legge til flypassavg. osv. Transit er billigere enn stopover. US Airways sitt bonussystem Dividend Miles (nå fusjonert med AA) hadde f.eks én stopover i tillegg til destinasjon. Det gav mange kreative routinger i Asia, spesielt siden de amerikanske agentene ikke var helt stø i geografi Backtracking var mer normalen enn ikke. Poenget er, at det ikke er noe i veien for å gjøre det. Er kostnaden som er hovedutfordringen (sett fra Amex/SAS sin side), spesielt når vi ønsker å makse antall bookinger. Det er hele tiden en drakamp mellom agentene og oss.
SAS er litt kjipe med fleksibilitet en bonusbillett, men jeg oppdaget en triks i Thailand for ett par år siden. Da fløy jeg PNH - TPE - BKK - CNX, og jeg ville se om jeg kunne treffe en venn som jobber i sjømannskirken i Pattaya, så jeg sjekket inn i Thailand da jeg landet i BKK, gikk opp til Business Class Skranken og spurte dama der du sjekker inn bagasjen, og hun greide å trikse det til 4 døgn, men det var på grunn av tre ting: 1. Jeg fløy Business Class med status 2. Jeg reiste kun med håndbagasje 3. Det var siste leg på flyvningen BKK - CNX Så det går an, men det må nok gjøres manuelt i skranka på flyplassen eller i Lounge på en eller annen måte
Det der tror jeg ingenting på. Vi har alle her erfart at selskapene rører ikke billetter utstedt av andre, med mindre det er for å håndtere avvvik.
Fortsatt ikke hørt noe tilbake fra SAS. Har nå gått litt over 25 timer siden jeg snakket med de og de hadde sendt det videre til "hovedkvarteret" ...
Så lenge det praktiseres ulikt av hver agent skjønner jeg ikke helt hvorfor du stresser temaet. Det som er mye mer bekymringsfullt er at first-class forsvinner på mange ruter nå. Vil påstå at det er den virkelige krisen for bonusjegere. #Firstworldproblems selvsagt, men likevel