Road King going west

Tråd i 'Reisebrev' startet av RoadKing, 04. mai 2017.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hater å ha dårlig tid, jeg hater å ikke ha kontroll. Spesielt når jeg skal ut og fly til nesten andre siden av jorden.


    Bilen kom, 15 min før tiden. Til huset 40 meter oppi gaten. Jeg gikk ut og vinket og ingen reaksjon. Gikk for å ta på meg sko, kom ut igjen, og borte var han.


    Klokka ble 5 over, jeg forsøkte å ringe limo servicen og kom til svarer...


    Plan B iverksatt. Frua vekkes og bilen hentes ut.


    Det hører med til historien at vårt hus fikk ny adresse for et par år siden, dog samme fysiske lokasjon. Forskjellige gps'er og karttjenester er fortsatt ikke oppdatert. Så jeg hadde varslet spesielt om dette, da limo ble rekvirert. Men det, hadde tydeligvis ikke blitt hensyntatt.


    Omsider ringer sjåføren. Han hadde kjørt inn i bakgården til huset som hadde adressen før.


    Pulsen synker, katastrofealarmen blåses av og reisen begynner.


    En reise som egentlig begynte for 5 måneder siden, da noen i gammeljobben bestemte at det var på tide med en reunion.


    I nesten 15 år var et selskap i SoCal min arbeidsgiver, hvorav hovedårsaken til godt over et tiår med *A og Oneworld Emerald. I alle de år stort sett i økonomi og etterhvert den spede begynnelse av mellomklassen, men også en del Biz/Club.


    Et fåtall ganger vanket det også oppgradering til BA First.


    Siden har jeg reist mer First med forskjellige selskaper, men alltid på poeng.


    Så, det var på tide å kjøpe en.


    Men, jeg var ikke der sånn helt med gang. Først så jeg på SAS Plus til LAX, på dette tidspunkte var ikke det så overvettes billig, skrittet opp til SAS Biz saver var ikke så stort. Så ser man litt på poeng inntjening og så vurderes commuter flighten LAX-SAN. Ofte når jeg reiste over, valgte jeg å ta ut bil på LAX, fordi ekstraprisen med den flighten var veldig høy.


    Spranget opp til SAS biz full flex fra saver er noen kroner, men det er også poengene. Så, som et innfall sjekket jeg Lufthansa og Swiss First. Især med tanke på det siste ettersom Swiss F ikke er tilgjengelig for oss på EB poeng.


    Med den tilsynelatende trøkken som er på rutene til vestkysten av USA var det en stor overraskelse å se at det faktisk finnes godt rabatterte billetter i F.


    Dog, de var ikke mange, og det så ut til at nøkkelen lå i nettopp den ekstra biten til SAN. For droppet jeg SAN, så forsvant "billig" prisen. Takk til @Guden for dette tipset.


    Ønsket var selvsagt å få mest mulig ut av bakkeoppholdet og, men med begrenset frihet på tid, så ble det kompromisser.


    Så, mens andre jaget rundt etter heftige destinasjoner med Etihad error fare, plukket jeg en "billig" Swiss First til 40 laken. Det skal tilføyes at dette og er en forsinket bursdagsgave til meg selv:).


    Landet til slutt på:

    OSL-FRA-LAX-SAN, SAN-SFO-Zürich-OSL


    Bortover Lufthansa på en 380, tilbake Swiss med en 777.


    Ulempe 1: Grusomt tidlig avgang fra Oslo, 06:00.

    Ulempe 2: Ikke tid til Porsche experience

    Ulempe 3: Ikke tid til First lounge i Zürich


    Kanskje også en ulempe å ha lounge på SFO (gammel United) og ikke LAX (relativt ny *A).


    Dog, i min karriere har jeg mange ganger gått forbi United Global First lounge på SFO og ønsket å besøke den :).


    Så, ny opplevelse på denne turen:

    Lufthansa First på 380

    SFO United First lounge

    Swiss First


    Innsjekk gikk som smurt, dog måtte jeg atter oppgi både første adresse i USA og EB nummeret, selv om jeg hadde lagt inn dette ved bestilling.


    Som andre har erfart, så kommer man ikke inn på SAS fasttrack med scanning av *A billett, imidlertid ble EBD kortet godtatt. Så det virker tilsynelatende uansett. Godt å vite.


    Gullstua var som den alltid har vært, ingenting nevnt, ingenting glemt. Gikk derfra 05:30, og da jeg kom til gate D3 så var alle andre ombord! Pushback 05:47 og airborn 06:02. Perfekt. Jeg tenkte vi nå kom til å lande godt før tiden og dermed øke sjansen for bussgate. Men enten slakket de på gassen og/eller mye motvind pluss litt sirkling for vi er ikke på bakken noe særlig før rutetid :(. I det dette skrives er det fortsatt ukjent om det blir bussgate. Ikke fritt for at jeg tenkte på de stakkars som var strandet i uværet forrige mandag. Hadde det vært i dag ville det vært fullstendig krise.


    Halvfullt fly og halvfull biz. Helt som vanlig.


    Det har vært spurt på forumet, gjøres det forskjell på bonusbilletter og vanlige billetter, det har jeg tenkt å ha i bakhodet nå.


    En ting jeg vet allerede, er at man på vanlig billett får limo service. Begge veier. Så jeg ble hentet i morges og kjørt til flyplassen, som var ganske kjekt tatt i betraktning den tidlige avgangen.

    Når jeg kommer hjem, blir jeg også hentet og kjørt til døra.


    Et par betraktninger om limo service:


    Selv om jeg hadde kjøpt en Swiss billett, fikk jeg ikke en limo av dem outbound, fordi jeg ikke fløy Swiss ut.

    Jeg fikk imidlertid retur limo der. Outbound fikk jeg fra Lufthansa, ettersom jeg fløy med dem.

    Litt spesielt var det dog, at mens limo bestillingen på Swiss ble håndtert av First bakketjenester i Frankfurt, så ble limo bestillingen på Lufthansa håndtert direkte med limobyrået. I begge tilfeller fra en form på deres respektive hjemmesider. Snålt.


    Ang Limo. Servicen er ikke fremhevet. Hadde ikke en her på forumet informert meg, hadde jeg ikke visst det. Jeg syns det er merkelig at slik info blir skjult.


    Så langt, er det forøvrig ingen forskjell opplevd fra bonusbillett.


    Jeg er egentlig litt skuffet, for jeg har ikke fått noe ekstra mail eller noe oppmerksomhet fra Swiss/Lufthansa i forkant hvor de informerer om den ekslusive reisen jeg skal på.

    Fortsettes
     

    Attached Files:

    Anita, TigerTravel, FFlyer and 35 others like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    God start ... alt ordner seg for kjekke gutter ... kos deg på tur!
     
    RoadKing liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Jammen ble det bussgate :). Dog, et norsk par i tillegg så det ble Merce Vento eller hva de heter.

    Ble forøvrig plukket opp med en Jaguar denne morgenen :).
     
    Petter B-C, Kristian, Upsaker and 7 others like this.
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Dette blir stas! Gleder meg til å se fortsettelsen!
    Hvor mye poeng ender du med på en sånn tur?
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_2809.JPG Fin kombo
     
    Anita, TigerTravel, FFlyer and 19 others like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Ble forøvrig informert om at det jobbes for å reintrodusere cigarer i cigarloungen. Det gledes :)
     
  7. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    God tur :) nyt opplevelsen!
     
  8. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Det gledes! God tur videre og last opp MANGE bilder:):D
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gidder ikke ta fra Lufthansa, det er overdekning på det i forumet, men jeg skal ta bilder både fra SFO loungen og Swiss flygningen. For det er vel relativt udekket grunn i forumet.
     
    Petter B-C, Kristian, Upsaker and 2 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Minnes en av oss skrev om de han observerte ombord. Nå er ikke jeg kommet ombord enda, men det var en morsom skrue som svinset rundt i restauranten her i First loungen, spesiell hatt og solbriller innedørs, kunne ved første øyekast minne om han i Pirates of Caribbean, Johnny Depp. Men det var ikke han, såvidt jeg kunne bedømme. Kanskje en wannabe.
     
    Petter B-C, Kristian, Upsaker and 5 others like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har riktig pass Eddie, riktig pass! :)
     
    Petter B-C, Kristian, KRS and 2 others like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Mener jeg skal ende på noe i overkant av 30000. Jeg er usikker, fordi eb chart sier at Swiss = 200%, mens Lufthansa = 300%.
    Jeg tør ikke si noe sikkert før jeg har poengene landet.

    Hvis det blir i overkant av 300% så er det ikke så voldsomt sammenlignet med en SK Biz full flex, men hva gjør man ikke for en ekslusiv opplevelse...
     
    Stuttfeiten, ArthurDent and Fredrik81 like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Sitter i loungen nå, stor aktivitet.

    Jeg lovte å skrive noe om forskjeller, og en forskjell jeg har merket meg fra da fruen og jeg var i Tokyo er faktisk negativ i forhold til bonusbilletten.

    Den gang fikk vi en personlig oppvarter, hun sa vi skulle bare kose oss og glemme alt, hun skulle passe på at vi rakk flyet.

    Denne gangen, når jeg kommer i resepsjonen så får jeg beskjed om å stille i resepsjonen klokken 09:45, da er det transport til flyet. Med andre ord, så kan jeg ikke legge meg å sove, selv om jeg har veldig lyst..

    Visste dere forøvrig at man har en skotsk whiskey her på 62% (Aberlour)? Jeg har veldig lyst til å smake, men jeg tør ikke. Herregud, har en lang tørst flytur foran meg.

    Har forøvrig oppdaget første ting jeg har glemt, en usb mikro kabel til å lade telefon mm... Er det mulig. Fikk låne en i resepsjonen så reisen er berget. Men jeg kan ikke begripe at det går an å være så senil. Jeg VET jeg fant den fram i går, men borte som en sviske, kanskje ligger den i kofferten. Vi får se.

    Det er ellers betydelig mer folk her, i airside loungen. Jeg gadd ikke terminalen når det var så kort stopp. Men det er antagelig en annen fordel med de sene avgangene til Asia respektive Sør Afrika/Sør Amerika, det er mindre Honorary på den tiden, for jeg tror ikke alle her reiser First.

    Ute i Frankfurt øser regnet ned, så håper jeg at dagens flight går i rute, i motsetning til gårsdagens som var 2 timer forsinket. Dog fløy de inn det meste.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Utsikt :)
     

    Attached Files:

    Anita, Petter B-C, Upsaker and 5 others like this.
  15. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Nydelig @RoadKing! Ser frem til fortsettelsen! God tur! :)

    Det gledes +1! :D Plukket du opp noe om tidsperspektivet her..? uker/måneder/år..?
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Nei det var det. De hadde ikke noe tidsperspektiv. Viser seg at dette er outsourcet, så de leter etter et firma til å ta over.
     
    Baldrick liker dette
  17. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    God start, gleder meg til LX delen.
     
    RoadKing liker dette
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_2811.JPG Noen ting er aldri feil.
    Macademia nøtter og 2003 Cuvée Louise.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Setereservasjon var stengt på begge IC flighter for 14 dager siden. Det dokumenterer vel hvorfor man ikke får slikt på EB poeng. Stor etterspørsel. Umulig å si hvem av de andre som har betalt/brukt poeng.
    Koselig kabin her i 2 etg på 380'n. Ser de har samme svære toalett som på Thai, det er rett og slett konge!
    IMG_2812.JPG
    Personen på bildet er meg ukjent. Ventet på at han skulle snu seg vekk. Men det skjedde aldri.

    Transporten til flyet var forøvrig med van, 4 stykk. Ombord var 4 til, så full kabin.

    En detalj, men akk så herlig. Ingen maser for at du har tatt av skoene og ikke stuet dem bort.

    Forøvrig ble det ikke Rimowa kit, sorry @Baldrick :(, men det er en pose i skai tror jeg. Hvilket minner meg på en annen grunn til å gjøre denne turen, det er nok snakk om kort tid før F ser sin ende.
     
    Anita, FFlyer, Petter B-C and 13 others like this.
  20. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    "Ser de har samme svære toalett som,,,"

    Hva? Har de ikke dusj der? Hehe..

    God tur. Dette blir stas å lese om.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden