Samfunnsnytten av luftfarten, og hvorfor det er så viktig med mange avganger pr dag....

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av SASlovah4evah, 24. okt 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Heldigvis har vi i Nord-Norge et flyselskap som tilbyr 9 daglige flighter mellom Tromsø og Oslo, og som dermed gjør avstanden fra jernbanetorget i Oslo til Universitetssykehuset i Tromsø så liten som mulig.

    https://www.nrk.no/troms/xl/dodelig-dose-1.13172503

    ""Velkommen om bord denne flighten med SAS og Star Alliance til Tromsø. Dette er kaptein Goldin. På grunn av en alvorlig hendelse må vi komme oss i lufta og nordover så raskt som mulig. Med oss i cockpit har vi en motgift som kan redde livene til to unge gutter i Tromsø." "
     
    NorFlight, kaijoar, Kristian and 6 others like this.
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Heldigvis flyr Norwegian også den ruten så om det haster kan det hende de redder liv før SAS har neste avgang:cool:
     
    Poul liker dette
  3. Skjønner ikke helt hvorfor du følte behov for å skrive det, når vinklingen i denne tråden handler om å knytte nord-norge til hovedstaden. Og hvor viktig det er å ha et bredt rutetilbud med mange daglige avganger, for å opprettholde en trygg samfunnsstruktur i nord. Dette handler ikke om billige billetter og å få til en familietur til julemarkedet i london for 199kr, men om å redde liv i en by hvor vi ikke har togforbindelse, og hvor nærmeste "storby" er 9 timer unna med bil + en fergetur (Bodø).

    Norwegian har et mye dårligere forbindelse til Oslo - en Onsdag i oktober er det 5 avganger Oslo->Tromsø.

    SAS har (nesten) dobbelt så mange: 9 avganger (10 om vi regner med Widerøe som jo er i allianse). SK4432 har rutetid 18:35, en tid Norwegian ikke har. For eksempel.

    Å ha alle disse valgmulighetene kan være forskjell på liv og død. Hadde man måttet vente på neste avgang mellom Oslo og Tromsø kunne ting gått verre for disse guttene, og senskaden som i dag "bare" er dysleksi og vansker med kortidshukommelse vært mye verre. De gangene folk ikke forstår hvorfor jeg går så i bresjen for å ha Widerøe og SAS i god stand; dette er hvorfor. Fordi det er så sinnsykt viktig for oss i nord å være tilknyttet samfunnet! Vi er totalt f***ed uten. Og jeg ønsker akkurat i denne tråden å belyse ett eksempel på dette. Selvsagt er det mange, mange flere lag til luftfarten, men dette er en del som mange som bor på østlandet kanskje ikke tenker så på når de vræler etter 99kr-billetter til London....

    Screen Shot 2016-10-24 at 19.45.38.png Screen Shot 2016-10-24 at 19.44.54.png
     
    kaijoar liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,674
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig intensjonen din var å få fram viktigheten av hyppige flyavganger til Oslo fra Tromsø og vise versa.
    Men slik du ordla deg, forstår jeg godt at @milehigh oppfattet innlegget ditt som han gjorde.

    Men hva så? Vi har alle slagsider, selv syns jeg Harley Davidson er det mest fortreffelige siden hjulet (ja, kanskje på nivå med en tur i F klasse :)). Jeg er selv storforbruker av SAS etter eget fritt valg, samtidig så ser jeg at Norwegian har vært et veldig viktig korrektiv. Det må være plass for begge.

    Kommentaren til @milehigh er etter min oppfatning helt uskyldig. For alt vi vet så får han også rett.

    Når resten av ditt 2 innlegg framstår som en flammende forsvarstale for SAS og Widerøe, og vi kjenner deg ;), så kan du ikke forvente annet enn at man leser med en smule slagside :).
     
    geddi, mariusbb, TOS and 5 others like this.
  5. Er det ikke kjedelig at alt skal bli om meg, når vi har en historie om hvordan fly har reddet livet til to unge gutter i nord norge? Allikevel er det nå jeg som skal diskuteres (igjen)? Her er det ultimate bevis på at det jeg ofte sier er sant, allikevel er det mer morsomt å lage det til nok en sak om meg?

    milehighs kommentar var helt ok, om enn kunnskapsløs.
     
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo forståelig at diskusjonen snur seg litt den veien. Du kunne jo skrevet "heldigvis har vi et godt tilbud mellom Tromsø og Oslo med x-avganger", men fokuserer heller på at SAS har mange avganger. Hadde ikke SAS hatt det hadde sikkert Norwegian hatt det :)
     
    Shyneno, geddi, mathiasfe and 2 others like this.
  7. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Det har jeg null tro på all den tid DY bare har 737-800 som materiell, det vil ikke bli totalt 15 avganger per dag OSL-TOS om SAS reduserte seg ned til DYs nivå på 5.
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Den eneste som er kunnskapsløs her er deg. Du har jo i det første innlegget ditt overhodet ikke fått med deg at DY flyr hele 5x daglig OSL-TOS, en frekvens som er høyere enn de fleste SAS-destinasjoner. I ditt SAS korstog/reklamekampanje (som burde vært fakturert) virker det som om du har vært strappet fast i cargo delen på et SAS fly i orbit siste 10 år. Kommentaren min var kortfattet og helt faktisk- et faktum som vel alle andre har fått med seg.

    At du ikke klarere ser at 14 daglige avganger er bedre enn stusselige 9 er ditt prerogativ. Det er lov å være både dum og kunnskapløs:D

    Hva om det livsviktge serumet kom til OSL 0800 og måtte vente timesvis på et SK fly, når DY ordner saken?
     
    geddi and Thomas123 like this.
  9. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    @TOS_EBG

    Du har altså null tro på at Norwegian hadde hatt FLERE avganger, kontra det de har i dag, om SAS reduserte? Sier ikke samme antall eller samme tidspunkter, bare at det sannsynligvis hadde vært flere avganger fra Norwegian sin side.

    Vel, det tror jeg :)
     
  10. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, det er vel der djevelen i detaljen ligger. Jeg leste ditt innlegg som at DY ville dekke opp med like mange flighter. Så dermed konstaterer du jo at frekvensen ville gå ned. Jeg tror nok at DY ville lagt på 2-3 flighter, men ikke 5.
     
    SASlovah4evah liker dette
  11. De eneste som har skrevet noe om SAS i förste innlegget, er NRK.

    Sukk, etter shyneno, er det du som skal bli min nye leprechaun på ryggen som sitter og hakker på alt jeg sier? Synes jeg ikke ser annet enn at du kommenterer ironisk, sarkastisk eller "discredit-searching" på mine innlegg her inne. Har ikke folk bedre å gjöre?
     
  12. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Slow clap til avsporingen!

    Vi har et solid rutetilbud mellom ulike kanter av landet og det skal vi være glad for. Topp det med luftambulansene og det er helt tydelig at luftfarten er gull verdt for landets kriseberedskap. Det er noe vi skal applaudere for!

    Pirker jeg ekstra, så er det hele 15 avganger OSL - TOS, det er solid og få andre land kan skryte av like mange flyvnigner til en liten by.

    Når tiden er kritisk burde en spille på alle ressurser, så både SAS og Norwegian bidrar betydelig for rutetilbudet. Så jeg krysser fingrene for at sykehusene benytter første fly hos begge selskapene når det står om liv og død.
     
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Min bolding i første linje. Så du skriver ikke om SAS:rolleyes: Du har jammen meg en unik virkelighetsoppfatning, selvinnsikt og debattoneo_O
     
    martilso, geddi and Poul like this.
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Dy synes å lage andre regler for deg selv enn andre. Som du roper i skogen får du svar. Men det takler du ikke og går bananas.

    Basert på historikken har du vel en håndfull flere poster enn meg, og i snitt er de som bøker i forhold, og du har selvinnsikt nok til å spørre hvem som har fritidsproblemer? LOL.
     
    geddi liker dette
  15. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    ...og hadde ikke Norwegian vært der kan du være nokså sikker på at SAS hadde kuttet ned på frekvensen. Også et poeng å ta med seg.
     
    geddi liker dette
  16. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Altså til færre enn 10?
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,674
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Det at vi har så mange avganger mellom de forskjellige byer i landet er jo en ren refleksjon av at vi er et langstrakt land, med få eller ingen alternativer.

    Eller er det kanskje og / eller en rent praktisk demonstrasjon av at vi er forholdsvis sentralstyrt?

    Man kan f.eks se til Sverige og sammenligne Oslo - Bergen med Stockholm - Gøteborg. Det er såvidt jeg vet ganske stor forskjell på trafikktallene. Noe kan helt klart tilskrives de geografiske forhold. Mellom byene i Sverige er det to store alternativer i veitrafikk og bane, mens det å reise mellom de norske byene både langs vei og bane tar en dag, kan man der borte relativt raskt legge distansen bak seg.

    Uten at jeg skal påberope meg førsteklasses innsikt, så våger jeg dessuten påstanden om at man i Sverige ikke er så sentralisert?

    Jamfør Oslo - Tromsø så har ikke Sverige det samme. En ting er at det er mye lenger, en annen sak er at ferge, dårlig vei og fravær av bane gjør sitt til at fly er en forutsetning skal samfunnene fungere i en moderne verden.

    Når monopolet (bevisst valg av ord fordi Braathens levde på nåde) ble oppløst så falt også prisene og det ble levelig å drive business fra distriktene.

    På generelt grunnlag forstår jeg ideologien til de grønne forkjempere, men rent praktisk, vil en kveling av flytrafikken medføre at man setter distriktene vesentlig tilbake.

    Konkurranse medfører ikke bare bedre priser, men, tror jeg, også at det blir flere avganger, kanskje med mer hensiktsmessige fly (f.eks CRJ900 istedenfor en 737-800).
     
    geddi, SASlovah4evah, Poul and 2 others like this.
  18. Keep on chanting little man :)
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
     
    Adrian E and Henrik like this.
  20. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Påtide at noen avslutter dene tråden eller sletter noen poster?
    Var gøy og lese de første poster, men nå er det ikke gøy lengre..
    @tommy777
     
    tommy777 liker dette
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden