SAS går så bra at staten vil selge. Hva nå?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av thecoldfish, 01. mars 2018.

Tags:
  1. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    SAS har levert gode resultater den siste tiden og det kan nærme seg at den norske stat selger seg ut.

    Luftfartekspert Espen Andersen sa til NRK Alltid nyheter i dag han er redd dette vil gå ut over norske reisendes interesser om staten selger seg ut, og spesielt om den danske stat overtar. Danskene, i motsetning til svenskene, har uttrykt interesse for å kjøpe seg opp i SAS og Andersen frykter de vil gjøre helt andre prioriteringer for selskapet med utgangspunkt i dansk reisemønster.

    Hva tenker dere blir effekten av om SAS plutselig ikke har eiere her til lands?
     
  2. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Så vidt jeg vet utgjør Norge innenriks fortsatt 50% av SAS sitt totale marked, det vil jo være svært merkelig om danskene skulle neglisjere dette kun for å fremme sine egne interesser.
     
  3. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Norge innenriks er vel ganske nærme en gullgruve med tanke på reisevolum. TRD-OSL, SVG-OSL OG BGO-OSL ligger vel alle på topp-lista over antall årlig reisende i Europa. I tillegg er vel jevnlig halve kabinen fylt opp med Plus. Det finner du ikke i mange andre land.
    En fornuftig eier vil vel uansett opprettholde dette.

    OSL som hub videre ut i verden er kanskje et annet spørsmål...
     
  4. salvesen

    salvesen Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18

    Dette er vell strengt talt ikke ett problem, så lenge en ikke bor i Oslo da :p Jeg reiser veldig gjerne via en annen hub! Må en ofte uansett føler jeg, OSL-CPH/FRA/MUC osv.
     
  5. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis politikerne bare sitter stille og ikke gjør så mye, så går det ganske bra. Det er ikke nødvendig å forandre på alt alltid.
     
  6. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Fornuftig eierskap er ingen selvfølge når det er nasjonale interesser på spill, noe SAS og de opprinnelige eierne selv er eksempel på. Kanskje pessimistisk, men om Sverige og Danmark står alene som de største eierne i SAS er det ikke utenkelig at dette kan gå utover hvordan de disponerer ruter, hvor de har verksteder og andre støttefunksjoner. Dette er områder hvor norske politikere tidligere har blandet seg inn for å sikre norske interesser, dog ikke alltid med hell.
     
  7. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    For norske interesser er det jo det.. OSL som hub gir arbeidsplasser, i enorme antall, kontra at disse jobbene går til CPH og danskene..
    Så jo flere Longhauls og jo flere ruter ut fra OSL, jo flere arbeidsplasser på OSL, og omkringliggende bedrifter...


    C
     
  8. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Personlig foretrekker jeg OSL fremfor CPH, så flere longhaul fra OSL ville vært positivt (selv om jeg svært sjeldent flyr longhaul...)
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden