SAS har levert gode resultater den siste tiden og det kan nærme seg at den norske stat selger seg ut. Luftfartekspert Espen Andersen sa til NRK Alltid nyheter i dag han er redd dette vil gå ut over norske reisendes interesser om staten selger seg ut, og spesielt om den danske stat overtar. Danskene, i motsetning til svenskene, har uttrykt interesse for å kjøpe seg opp i SAS og Andersen frykter de vil gjøre helt andre prioriteringer for selskapet med utgangspunkt i dansk reisemønster. Hva tenker dere blir effekten av om SAS plutselig ikke har eiere her til lands?
Så vidt jeg vet utgjør Norge innenriks fortsatt 50% av SAS sitt totale marked, det vil jo være svært merkelig om danskene skulle neglisjere dette kun for å fremme sine egne interesser.
Norge innenriks er vel ganske nærme en gullgruve med tanke på reisevolum. TRD-OSL, SVG-OSL OG BGO-OSL ligger vel alle på topp-lista over antall årlig reisende i Europa. I tillegg er vel jevnlig halve kabinen fylt opp med Plus. Det finner du ikke i mange andre land. En fornuftig eier vil vel uansett opprettholde dette. OSL som hub videre ut i verden er kanskje et annet spørsmål...
Dette er vell strengt talt ikke ett problem, så lenge en ikke bor i Oslo da Jeg reiser veldig gjerne via en annen hub! Må en ofte uansett føler jeg, OSL-CPH/FRA/MUC osv.
Hvis politikerne bare sitter stille og ikke gjør så mye, så går det ganske bra. Det er ikke nødvendig å forandre på alt alltid.
Fornuftig eierskap er ingen selvfølge når det er nasjonale interesser på spill, noe SAS og de opprinnelige eierne selv er eksempel på. Kanskje pessimistisk, men om Sverige og Danmark står alene som de største eierne i SAS er det ikke utenkelig at dette kan gå utover hvordan de disponerer ruter, hvor de har verksteder og andre støttefunksjoner. Dette er områder hvor norske politikere tidligere har blandet seg inn for å sikre norske interesser, dog ikke alltid med hell.
For norske interesser er det jo det.. OSL som hub gir arbeidsplasser, i enorme antall, kontra at disse jobbene går til CPH og danskene.. Så jo flere Longhauls og jo flere ruter ut fra OSL, jo flere arbeidsplasser på OSL, og omkringliggende bedrifter... C
Personlig foretrekker jeg OSL fremfor CPH, så flere longhaul fra OSL ville vært positivt (selv om jeg svært sjeldent flyr longhaul...)