SAS kansellerte

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jorgen44, 22. juni 2022.

Tags:
  1. Jorgen44

    Jorgen44 Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    God kveld, alle sammen

    SAS kansellerte nettopp min morgenflight TRD-OSL på fredag. Forstår jeg det rett at de må finne en alternativ reisemåte som gjør at jeg kommer fram maks 2 timer etter orginal ankomsttid? Og hva er sjansen for at de klarer det? Ser at det fortsatt er ledige plasser på flights før og rett etter. Har selvfølgelig (som alle andre:rolleyes:) noe å rekke.
     

    Attached Files:

  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Ring dem, om det ikke er kommet e-post med ombooking.

    De plikter ikke å ombooke til ny reise innenfor 2 timer, men kompensasjons muligheter etter EU reglene vil jo utløses med tidsdifferanse.
     
  3. Jorgen44

    Jorgen44 Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Står bare at de jobber med å booke meg om til en annen flight. Får vell prøve å ringe dem i morgen:)
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    med 100 andre kunder på samme flight som også vil avsted hadde jeg fikset det asap.
     
    Jorgen44 and Nordlands like this.
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Det er bare standard tilbakemelding. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ringt dem nå, særlig hvis du har noe viktig å rekke. Tilgjengelige seter forsvinner fort i en slik situasjon.
     
  6. Jorgen44

    Jorgen44 Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Har de åpen kundeservice nå? Stenger kl 19 sier deo_O
     
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har kundeservice i en annen tidssone der det fortsatt er normal arbeidstid.
     
    Jorgen44 liker dette
  8. Jorgen44

    Jorgen44 Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Takk! Det viste jeg ikke. Var 70 min ventetid i usa, og sikkert ganske heftig minuttpris.
    Hvis jeg bestiller ny billett selv nå, får jeg den refundert hvis de plutselig finner en flight på min orginale bestilling i morgen? Det blir under 24 timer før avreise. Dette gjelder sas plus bonus billett forresten
     
  9. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
  10. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Husk også at dersom de kansellerer på mindre enn 14 dagers varsel, så har du fortsatt krav på kompensasjon selv om ankomsten er mindre enn 2 timer endret.
    I slike tilfeller avkorter de med 50%.
     
    Jorgen44 and themichael like this.
  11. Jorgen44

    Jorgen44 Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Oida!:D Hva om billettene var kjøpt med poeng? Sas pluss bonus
     
  12. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Kompensasjon er et pengebeløp uavhengig av billettype og pris.
     
  13. Stramund

    Stramund Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar å få svar på en claim til SAS? Vi fikk avgangen til Malaga kansellert samme morgen som vi skulle dra i forrige uke.
    Ringte SAS med en gang, og de kunne ikke tilby noe før samme flight neste dag. Tok den.

    Og kan jeg faktisk forvente 400 EUR pr passasjer i kompensasjon?
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Q

    lang tid

    Du må legge inn krav få avslag og klage igjen.
     
  15. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    410
    Likes mottatt:
    2,931
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en kansellering i vår, sendte inn klage 19/4. Fikk først avslag, men etter å ha forklart dem reglene fikk jeg utbetalt voucher 3/5. Er EBG, tror det gir prioritet.

    Så lenge grunnen til kansellering ikke var force majeure høres det ut som du har rett til kompensasjon
     
  16. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Har du en kopi av mailen du sendte hvor du forklarte reglene?
     
  17. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    410
    Likes mottatt:
    2,931
    Bonuspoeng:
    93
    Hello,

    I believe you are confusing the rules regarding canceled and delayed flights.

    As you wrote our initial flight was cancelled (on the same day, due to a technical issue), and we were rescheduled to another flight that arrived 2 hours and 27 minutes after our scheduled arrival.

    With reference to the official information for EU261/2004 and the information on the SAS website: https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights/ , specifically the section about cancelled flights.

    It clearly states that we have a right to compensation unless our flight arrives less than two hours after the original schedule. As you wrote we arrived between 2 and 3 hours after the original schedule, and we thus have a right to compensation.

    I look forward to hearing back from you.
     
    sday, holmen, freddyen and 3 others like this.
  18. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk vite av Forbrukerrådet at hvis en må ta fly før opprinnelig tid pga innstilling, så har man også krav kompensasjon.

    «EU-domstolen har uttalt at når en flyreise (eller del av en reiserute) fremskyndes med en time eller mer, sidestilles den med en kansellering, og de reisende vil derfor ha de samme rettighetene som ved en kansellering. Dersom du godtar SAS’ ombooking har du rett til standardkompensasjon, nødvendig mat og drikke og hotellopphold.


    Merk at du ikke har rett til standardkompensasjon dersom du fikk vite om endringen mer enn 14 dager før opprinnelig reisedato.»
     
    Brukernavnet liker dette
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    De må som alle følge EU-reglene for kompensasjon, ja.

    Så lenge ikke kassen er bunnskrapet og de går konkurs i mellomtiden. Spøk, altså! :p

    Ikke vanskelig å søke online hos SAS. Men de bruker minst 8 uker med første svar, og så er det tid for å klage (og til slutt få pengene) slik @ccurrahee sa.
     
  20. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde en flygning LYR-OSL-KRS, der SAS først kansellerte OSL-KRS, for så å ombooke hele reisen til neste dag.

    Når jeg skal fylle ut kompensasjonskjemat til SAS må man jo begge inn årsak, kansellert/forsinket osv og legge inn flightnr.
    Må jeg da legge inn et krav for flighten LYR-OSL og et annet for OSL-KRS?

    Hva velger man i kompensasjon, poeng eller penger, voucher er jeg ikke interessert i, eller burde jeg velge det til en leg-run jeg trenger for å bikke gull.

    Får jo håpe SAS overlever.
     

Del denne siden