Det står at han ikke fant en rute til Firenze så han landet i Bologna i stedet ... https://www.abcnyheter.no/amp/reise...as-landet-pa-feil-flyplass-det-er-sykt-pinlig
Leste det i går, jeg må si jeg blir imponert hvis det viser seg at årsaken var "Det fantes ingen rute til Firenze i systemene til SAS".
De skal ha sommerrute til Firenze ....kanskje på tide å lokalisere flyplassen? SAS sin pressetalsmann bekrefter at ruten ikke var i systemet ..
Fantastisk! Det er greit at en taxisjåfør ikke har alle gater i en by i hodet, men dette er jo rett og slett litt skremmende..
For oss som ikke var med på flyet, og hadde noe å rekke i Firenze, så er det jo egentlig veldig morsomt.
How hard can it be? You’d be surprised Nye ruta kom vel litt brått på den sikkert. Hørt en del morsomme historien fra flybransjen siden jeg begynte i flyselskap/handlingselskap, og blir egentlig ikke forundret over hva som kan skje når det kommer til bloopers.
Da jeg hadde førstegangstjeneste i Luftforsvaret var det et italiensk militært fraktfly som aldri kom til Kristiansand på ventet tidspunkt. Lang historie kort; de hadde klart å bomme littegrann og landet i Kristinehavn i Sverige, til stor forundring og oppstandelse der.
Men burde ikke ruta være lagt inn i flycomputeren før avgang? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette kunne skje...
Det er nok ikke den computern dere tenker på som er problemet. Tenker det er "iPaden" med blant annet kart over flyplasser (taxebaner, ect.) som ikke var på plass... Det er jo bra at SAS faktisk fløy de til Bologna da, og ikke bare kansellerte avgangen og skylte på noe annet...
Fattern er gammel SAS pilot og han kunne ikke skjønne hvorfor de ikke kunne bare lage ruten selv slik de gjorde før ipaden bestemte alt. Hehe... Har ingenting med at taxebanene osv ikke lå i iPaden, Hvis man må gjøre en nødladning og gå til en annen flyplass enn tiltenkt flyplass så må man kunne navigere seg dit selv om ikke computeren har laget ruten
Nødlanding er noe helt annet enn normale operasjoner. Da hadde flyet blitt møtt av utrykningskjøretøyer på rullebanen.
Kunne ikkje pilotane flyge på instruksar frå dei ulike luftromskontrollane sørover der? Dei har jo sambandsutstyr og dermed fått ordre frå bakken om kurs og høgde osv. Sikkert sikkerheitsomsyn som seier at dei skal ha dette elektronisk tilgjengeleg òg, men læll!