Kina kan bli medeier... https://e24.no/boers-og-finans/i/x8oXrp/svt-den-kinesiske-staten-kan-bli-eier-i-sas?referer=https://www.vg.no
Han er jo veldig interessert i polar(rull)områder så alt tyder på at han er svært positiv og involvert.
Tviler på at han tenker noe på det. Kina hadde også en stor eierandel i Norwegian etter restruktureringen der, uten at det virket som Xi Jinping tenkte så mye på Norwegian Reward...
Svenske regjeringen kaller inn til pressekonferanse om spareplanen i SAS: https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=96287 Skal bli spennende å se hva de vil snakke om, kan vel tenkes at det kommer noe uttalelse om svenske statens involvering i kapitalutvidelse?
Her tror jeg det meste er på bordet, fra full nasjonalisering til ramsalt kritikk av dagens tilstand.
Næææh, konvertering av gjeld til aksjer og nei til å spytte inn mer penger. Sverige her ingen større interesse av å bruke enda mer penger på SAS, så nå må Anko levere
Skyte penger inn i en tung gammel dinosaur = SAS eller skyte penger inn i et nytt sprekt selskap : Flyr? Blir spennende å se.. Begynner å frykte vi har sett det siste av SAS.
Bare antatt at det verste skjer for SAS. Hva skjer med bonusreiser som delvis er med SAS? Er da hele turen i dassen?
Kanskje på tide å slappe av litt... SAS hadde ved inngangen til dette kvartalet over 5 milliarder i kontanter. Nå går de også inn i de mest lønnsome delen av året for et flyselskap. Det er til vinteren de må ha fått på plass en løsning som reduserer kostnadene. At Sverige som kreditor ønsker å konvertere gjeld til aksjer er et viktig steg på den veien. Har mye større tro på at Flyr forsvinner enn SAS.
Får de konvertert eksisterende gjeld til aksjer så vil det jo være vesentlig enklere å hente inn ny kapital senere.
Når svenskene nå i praksis har kastet kortene tviler jeg sterkt på at danskene alene vil redde SAS. Det er vel mye som tyder nå på at i løpet av høsten/vinter blir det etablert et nytt selskap. Dersom du ikke liker høy risiko er det nok fornuftig å tømme poengsaldo innen høsten
Med forbehold om at det er danskene og deres store, statlige arbeidsplass Kastrup som alltid har hatt størst nytte av SAS. At svenskene sier nei til et halv-nasjonalt flyselskap i disse tider sier enten hvor lite de tror på selskapet, eller hvor lite de tror på statlig eierskap i det. Vil tro statlig eierskap er en hemsko mtp avtaler og ansettelsesmodeller.