SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Pressekonferansen var nok bestilt av SAS. De trengte denne på dette tidspunktet for å øke presset på piloter og kreditorer som tror at Sverige og Danmark bare stiller opp med det som behøves. Taktisk smart ift Forward.

tobeornot999, mrhaakon and The_Dude like this.
  2. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Helt tenkelig. Kan også være en del av et politisk spill der svenskene ikke er fornøyd med en kabal som legges. Eller noe så kjedelig som at de bare rett og slett ikke ønsker å ha langsiktig post og flagger det. I forhold til det siste, så er jeg usikker på om de ville kaldt inn på kort varsel.

3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    I og med at det snakk om å konvertere over 4 milliarder i gjeld til aksjekapital så er det informasjon som må ut ASAP, og helst før børsen åpner. Så helt vanlig å kalle inn til en pressekonferanse på så kort varsel

4. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Anko van der Werff vil komme ut på topp, selv om det skulle være hans skyld. Han har jo tung ledererfaring og har håndtert kriser. (hvordan han har håndtert det er ikke relevant).

Det er egne regler for toppledere. De klarer seg alltid.

Kristian and Shyneno like this.
  5. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,387
    Bonuspoeng:
    183
    Men altså, jeg har ikke noe økonomiutdanning eller kan så mye om håndtering av store selskaper. Men sett at Danmark heller ikke vil skyte inn penger, og SAS vil være teknisk konk i Q1 23, er det løsninger som gjør at Link/Connect flyr mens resten slås konkurs?

6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    Neppe .. går moderselskapet konkurs vil datterselskapene dras med.

7. Magman1

Magman1 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Har 450.000 poeng i banken. Gitt at man selv tror at selskapet går konkurs, hvordan ville dere gått frem for å utnytte poengene best mulig og "redde" dem?

8. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Tradisjonell konkurs er nok ikke på bordet på en stund, styret vil nok åpne en rekonstruksjon i god tid før det. En ny rekonstruksjonslov trer i kraft 1.august i Sverige, det gir vistnok større spillerom til boet. Jeg gjetter at fagforeningen ikke blinker (i hvert fall ikke danskene), og at rekonstruksjon åpnes i Sverige rett etter skoleferien.

9. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    ... gitt at de ikke gjør noen ting ... Så er det sansynlighet for at de går tom for penger (cash) neste vinter ja.

Men, det er en lang vei dit, både med frivillige forhandlinger med eiere/kreditorer og også retslige forhandlinger.

OttoL liker dette
  10. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Da må du bruke de før de går konkurs, holder ikke å sette de i billetter etter konkurstidspunktet. Men vi får satse på at de overlever rekonstruksjonsprosessen som kommer før det blir tema, og da tipper jeg EB består. Har vel nesten 1 mill EB på konto, og jeg kommer ikke til å reise de opp før våren-23, har et par longhaul-turer som allerede er booket så jeg går på en real smell om SAS ryker. Noe jeg ikke tror, men som åpenbart er en mulighet.

The_Dude liker dette
  11. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    OttoL, Avixlo and haifinn like this.
  12. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    EB poeng er monopolpenger som står på konto i et foretak som, så vidt jeg husker, heter SAS Eurobonus AB. Dette foretaket er 100% eid av SAS. Utestående poeng, altså våre poeng, er en liability i dette firmaet (beklager, men alt av regnskap i min verden går på engelsk).

Etter min forståelse fremkommer "utestående poeng" som Other liabilities i det konsoliderte regnskapet, og stod for i underkant av 650 mSEK i FY21. Så er det "other operating revenues" som ifølge notatene inkuderer, eller i sin helhet er, 1.3+ mrdSEK. Oppi dette tas det jo ut en del reiser og andre ting (poeng blir brukt), men det er det vanskelig å finne tall på med mindre vi får se tallene fra Eurobonus spesifikt (har ikke sett så langt ennå).

I en restrukturering vil man si at Eurobonus ser ut til å være et "going concern", og med assets kommer liabilities. Så nye eiere må velge: Ta med Eurobonus og lever på lovnadene, eller ikke ta med Eurobonus.

Men å devaluere, det får de nok lov til :)

Malmo liker dette
  13. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,760
    Bonuspoeng:
    113
    Det står dårlig til med SAS

Lojalitetsprogrammene er vel det mest verdifulle flyselskapene har(?)
    Men er redd SAS må få bedre kontroll over utgift/inntekt.
    Noe som er dårlig nytt for de fleste forumister... (les devaluering/revenue basert poengopptjening som de fleste andre)

14. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke så sikker på at de bruker muligheten til å devaluere, spesielt ikke som Eurobonus f.eks blir solgt til en tredjepart (som da vil sikre seg en god innløsningsavtale). Det handler jo om lojalitet, og selv om dette med miles er mye opportunisme, så handler lojalitet også om forutsigbarhet. Time will show.

Det som var veldig interessant mtp FY21 var jo personalkostnadene vs jetfuel. Nå vil jo tallene for 22 bli ganske annerledes, men personalkost var overraskende høy, 5.5 mrd i 21 vs 7.9 i 20.

15. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    For mange ledere og mellomledere? Koster også litt å ha fungerende IT-avdeling :cool:

EndreD liker dette
  16. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Sikkert ja til det første, men nei til det siste :) De har sikkert et altfor stort IT-budsjett, men det vises nok mindre i personalkost og mer i driftsutgifter?

17. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Tipper at de IT'ere som er ansatt av SAS nok regnes under personalkostnaden, uansett om de driver med vedlikehold, utvikling eller intern støtte.

18. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mente at jeg tror SAS It er ganske konsulentdrevet

19. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje denne tråden burde vært delt i to. En for fakta, og en for synsing ala «jeg tror»?

Meursalt and Flyingdutchman like this.
  20. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Mener du har rett, dvs. de outsourcet hovedtyngden av IT for mange år siden og jeg tviler jeg vel at de har tatt alt tilbake så dette fremkommer nok under drift.

The_Dude liker dette

Del denne siden