Noen som vet hvor vidtrekkende en "spareplan" basert på Chapter 11 kan være for et svensk selskap (les: SAS)? Brukes vel ofte for å omgå fagforeninger og rettigheter "over there". Sånn sett er jo denne streiken en gavepakke hvis det er det som skal til for at konkursbeskyttelsen blir godkjent...
Dette måtte skje uansett, de har enten valgt timing for teaterets skyld - eller så har streiken utløst en juridisk mulighet.
Pilotene har jo sagt at de er villig til å slå SAS konk, så dette burde jo ikke ha vært en overraskelse for de (de antok vel at de nordiske statene skal komme på banen). Det som skjer i dag er en gavepakke til SAS sin framtid som selskap i Norden. Litt usikker på hvordan det har som effekt med tanke på at det er i amerikansk domstol. Som selskap er det lurt å utnytte kriser til å rydde litt Blir spennende å se hva som skjer. Så lenge jeg sitter igjen med gull i neste perioder og kan fly med *A i kommende år, så er jeg happy
Jeg er nesten overrasket hvor mange resultater man får når man søker "foreign airline chapter 11". Det skal helt åpenbart ikke mye til for å benytte seg av denne restruktureringsmuligheten. Noe eiendeler eller drift i USA er nok. De store fordeler for selskapet ser ut til å være at styret beholder kontrollen over selskapet, at man trenger mindre støtte fra kreditorene for å gjennomføre en plan (2/3 deler), letter kan ta opp ny gjeld og at selskapet forholdsvis fritt kan disponere/selge eiendeler. Interessant lesing her: https://www.financierworldwide.com/...companies-seeking-to-restructure-or-liquidate Et selskap som har benyttet chapter 11 er Avianca, og her ser det nok sånn ut at LifeMiles medlemmene fikk beholde sine poeng og perks: https://www.avianca.com/us/en/about-us/news-center/avianca-news/avianca-emerge-capitulo-11/ https://www.forbes.com/sites/adviso...-airline-declares-bankruptcy/?sh=536420542a16 For oss bonusnisser tror jeg enn så lenge ikke at chapter 11 i seg selv er et stort problem - hvis SAS ønsker å fortsette EuroBonus. Men jeg kan nok ligge feil også.
Søknaden har nok vært klar en stund og streiken utløste som du sier en juridisk mulighet. Det kan jo være som pilotene sier at SAS «styrte mot brudd» når de innså hvordan dette gikk. Det riktige svaret får vi kanskje aldri så lenge det er to parter som begge skal skape sympati for sin posisjon. Selskapet er nok de som har mest å vinne på å fremstille situasjonen troverdig ovenfor kreditorene. De ansatte (også pilotene) sine avtaler kan også nulles ut i en rekonstruksjon og da blir pilotenes realitetsforståelse lite verdt enten den er rett eller gal.
Ja. Pilotene takket nei til 450 gjenansettsler som de sa de var opptatt av. Og svært romslige lønns- og pensjonspakker som har vært publisert her på IF. Og nå kan antagelig både de 450 (som har vært oppsagt siden starten av corona) og de som nå velger å streike se langt etter noen spesiell drahjelp fra SAS. De kan 1)enten komme på jobb, eller 2)stå der uten jobb og måtte søke på nytt i Connect/Link. Formelt kan de ikke sies opp mens de er en lovlig streik. Men hvis den streiken pågår over litt tid, er kassen tom - og det eksisterer ingen jobb å komme tilbake til. Så begynner LO å rope høyt om at dette var en plan fra SAS hele tiden. Ja, selvsagt har ledelsen i SAS tenkt på alle alternativer i forkant. Inkludert hva de skal gjøre hvis pilotene velger å streike. Det er ikke det samme som at streik var et ønsket utfall. Klart ikke. Utrolig trist for de 7000 andre ansatte i SAS, som ikke streiker.
Ser for meg at det blir full krig i SAS nå. Sympatistreiker, permiteringer....Alt kan stoppe opp ganske raskt nå.
Tror det er denne i streiketråden? https://insideflyer.no/forums/threads/streiketråden-2022.17773/page-12#post-455764
Jeg ser egentlig ikke at skjer. Sympatistreik i CPH er jo varslet, men ellers så betyr vel sympatistreik at fagforeningen må dekke lønn - ved permittering er det NAV som gjør det. Så dem har egentlig ikke så mye å vinne på det. Men forholdet mellom de ansatte og ledelsen blir nok ikke bedre nå. Jeg regner likevel med at det vil komme en løsning - dette fordi jeg satser på at partene egentlig er fornuftige voksne.
I e24.no sies det at restruktureringsprosessen antas å ta 9 til 12 mnd, så dette er vinduet for å bruke opp bonuspoengene. https://e24.no/hendelse/8a8cedc2-b899-4f06-b2c7-cb83a79926af/kampen-om-luften
Jeg er ingen finansiell ekspert, men det er stor sannsynlighet for at EB er en slags finansiell indrefilèt i SAS. Prosessen de skal igjennom nå handler om å redde det som er "going concern", noe som høyst sannsynligvis inkluderer EB. Et annet utfall er at SAS går konkurs og eiendelene likvideres. Eurobonus AB er en slik eiendel. Verdien av den er de "lojale" kundene, så ingen aktør er interessert i å forstyrre den "lojaliteten". Enn så lenge slapper jeg av mtp EB, og bare håper at det ikke ender opp som Miles&More.
Takk for god, informativ post! .... Og hvem ledet Avianca? Jo, selveste Anko! Dette kan han, og akkurat dét tror jeg faktisk er redningen for SAS - hvis de kommer seg gjennom dette og fortsatt står på bena. Pilotene blir sikkert ikke fornøyd, men SAS behøver som Norwegian før dem en total restrukturering av kapitalen. Det vil de som Anko sa igår aldri kunne få til om ikke engang de ansatte bryr seg om selskapets overlevelse. Og igjen, synd for de over 85% av ansatte i SAS som ikke ville sende selskapet mot konkurs ved å stoppe trafikken midt i den viktigste inntjeningsperioden de har (sommerstid).
Det er jo ganske enkelt å kutte kostnader når slipper å ta hensyn til ansatte (så lenge du har kreditorene med på laget). Vet ikke hvor mange som måtte gå i Avianca og hvilke vilkår de som er igjen har, for det nevnes i beste fall som en bisetning i de artiklene jeg kan finne om saken. Men antar brutale nedskjæringer hadde mer å si enn de punktene som Avianca nevner og media gjengir ("Dreamliner er en ting som eksisterer"). Er sikker på at SAS kommer seg igjennom dette, men tviler på om jeg kommer til å like det som kommer ut i andre enden.
Vel, uansett må SAS AB følge svenske lover. Og tilsvarende for datterselskapene i NO/DK. Så kan man jo bruke hvilke ord man vil om at det å følge lokale lover ikke er "å ta hensyn til ansatte". Går SAS konkurs er uansett ingen av dem ansatt lenger. Og liker du ikke SAS etterpå, så er det heldigvis mange andre flyselskap du kan bruke istedet
Får SAS konkursbeskyttelse av "uncle sam" så kan SAS bare sparke pilotene og sette inn nye piloter til å fly flyene. Så denne streiken virker å være selvmål for pilotenes del. Det eneste jeg kan tenke meg er hvis utbetalingene fra NAV er større en SAS sitt bud til pilotene, da er det i såfall en rasjonell handling for å komme seg over i en mer lønnsom ordning på dagpenger ser det ut til...
Thai Airways restrukturerte nylig via Ch11, base i Thailand men flyr til USA. Er endel info om den prosessen. Ansatte kuttet med 1/3-del bl.a. Alt av refusjoner stoppet opp i månedene etter de fikk innvilget Ch11. Men er i gang igjen nå. Kan ikke huske om de kjørte "frys" på bonusbilletter, men f.eks Norwegian gjorde jo cash points utilgjengelige i en periode.
Eurobonus består og man kan booke bonus billetter som før. Ingen grunn til panikk som enkelte har hatt på forumet her siste måneden.
Det kan jo hende at dette er en villet vei for sas ledelsen for å kunne rydde og restrukturere ordentlig. …. at det å ikke komme til noen avtale faktisk er en genistrek fra ledelsen. (Eller dra plastret av som de uttrykker det) hvis det kommer ut et nytt selskap på andre siden så ser jeg vel egentlig positivt på et sas som har litt mindre streikemuligheter ….. det har jo vært ganskje jevnlige konflikter der i de siste årene.