SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,652
    Bonuspoeng:
    183
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,162
    Likes mottatt:
    7,922
    Bonuspoeng:
    183
    themichael and Eddie47 like this.
  4. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Har jobbet litt med private equity. Apollo og tilsvarende setter slike "krav" fordi de vet at det er enklere for legacy-organisasjonen å få gjort slike ting (når motparten ikke er et PE-selskap). Samtidig er det en del effekter som IKKE skal tas ut før PE-ene er inne, som f.eks nedbemanninger og slakt av forretninger som ikke går i pluss (f.eks prosjekter, produktlinjer og visse tjenester). Det er ofte de største effektene som skal "spares", slik at PE-selskapet kan rapportere at de gjør vei i vellingen og får ting skrudd rett i regnskapene sine.

    Tror SAS ikke skal ha for store problemer med å bli kvitt A350 nå som de er i C11.

    Å få med fagforeningene på lønnskutt midt i en ikke ubetydelig inflasjon - tja.

    Edit: Det er mye posisjonering med litt ymse agendaer i slike prosesser. Det kan det fort bli teater av.
     
    Last edited: 19. aug 2022
    tobeornot999 and Spielhaug like this.
  5. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Pilotene har jo allerede tatt opp til 13% lønnsnedgang, og en ny økning i arbeidsbelastning på toppen av det.
     
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for veldig interessant innsyn.

    Mange (og jeg) håper jo sas ikke forsvinner helt, inkl bonus poengene ;)
     
    The_Dude, eventyrer and Maggie like this.
  7. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for kompliment! Jeg håper og tror også at SAS fortsetter, men at man får tatt noen grep for å reboote kultur, organisasjon og operasjon. Og selvsagt håper jeg Eurobonus forblir, og fortsetter som en fordelaktig ordning for oss.

    Derimot vil jeg ikke satse livet på at et fremtidig (og levedyktig) SAS nødvendigvis eier Eurobonus. Jeg vil driste meg til å si at det gir mest mening å selge det. Det jeg lurer mest på, er om de kommer til å gjøre det som en del av C11, eller om man klarer å spare det til neste fase. Carsten Dilling er en PE-bitch av dimensjoner, så min spekulasjon er at flere ønsker å la Apollo selge det.
     
    tobeornot999 liker dette
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    En kan jo lure på om SAS sin prising av billetter stimulerer til å få inn penger tidlig og dermed øke kontantbeholdningen?

    Vi lurer på om vi skal ta en langweekend på Algarvekysten 3-4 uker i mars, vet jeg har sagt det før og i tillegg er vel ikke Faro en sentral flyplass for SAS.

    Jeg har sporing på flybilletter med LH og TP i businessklasse BGO-FAO, i dag fikk jeg oppdatering av prisene og i dag kan jeg bestille T/R for 5484 kr i businessklasse.
    Var da litt nysgjerrig på hvilket tilbud jeg kunne finne hos SAS:
    T/R i GO (minus) koster på de samme dagene 5400kr og da med overnatting på hjemveien, enten i CPH eller ARN.
    Søkte +/-3 dager hos SAS og fikk lavest kombinasjonspris 4400kr fremdeles i GO og overnatting på hjemtur.

    Hvorfor i allverden skal jeg bestille hos SAS?
     
    RoadKing, Insomnia4u and tobeornot999 like this.
  9. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Før at du vill støtte pilotene og de andre så de kan ha sine skandinaviske modeller (lønninger)?

    (for sakens skyld. jag hade gått før LH/TP alternativet :D)
     
    Eddie47 liker dette
  10. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    tobeornot999 liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    tobeornot999 and NoLimit like this.
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sa jo det, i en annen tråd her om dagen ;)

    SAS kommer nok ikke til å fly på tvers av kontinentene til noe annet sted enn Nord-Amerika på en veldig lang stund. Ja, de har noen få Kina-flights nå - men det varer nok ikke. Og hvem vil betale slike priser èn vei til kommunist-eventyret???

    upload_2022-9-10_1-26-56.png

    Kanskje de dropper det også, og konsentrerer om Europa.
    Det heter i så fall "å ta en Norwegian" :D
     

    Attached Files:

    • kina.png
      kina.png
      File size:
      120.5 KB
      Visninger:
      11
    Last edited: 10. sept 2022
    Earl, Are and Kristian like this.
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Kan være SAS satser på visse melkeruter med noen "Fifth freedom" segmenter via midtøsten ett sted. Så Asia er ikke utelukket. India er også en mulighet innenfor rekkevidde, så en trenger ikke vide body for alle ruter da.

    Når det gjelder Kina så tviler jeg på at de kommer til å åpne på mange år. I hverfall ikke så lenge Xi Jinping sitter på tronen der. Han er 69 år gammel, så regn med 20 år før noen av oss her inne kan fly som vanlige turister til Kina i beste fall.
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Det er lov å håpe. Og jeg er gjerne med deg i håpet.

    Men dette er helt totalt usannsynlig, dessverre.
     
  16. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Merk at EB er pantsatt jmf brofinansieringen. Det betyr at Apollo tar over om SAS går konk.
     
    Gribb, Eddie47 and Kristian like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, hele bolaget er pantsatt. EB er i samme stilling som alt annet.

    Frølunda HQ, landingsretter på LHR (som har stor verdi) og de nordiske flyplassene og andre steder (som har mindre verdi), de flyene SAS faktisk eier selv osv osv

    Absolutt alt er i spill.
     
  18. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo litt interessant, for da mener man at alle disse eiendelene tilsammen er verd brofinansieringssummen, som egentlig ikke er veldig mye. Det understreker jo også at EB er såpass ubetydelig at det ved et salg mest sannsynligvis vil opphøre som et selvstending system, selv om kanskje brandet (EB) overlever.
     
    tobeornot999 liker dette
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Kinesere som vil/må hjem til Kina. Det mangler dessverre ikke kinesere i Europa som er villig til å betale denne prisen.
     
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Tror vi kan glemme Kina, de åpner nok ikke grensene før Xi Jinping er ferdig med sitt i Kina, og fyren er jo bare 69 år gammel, så en må nok regne med at det vil ta 20 år før den tid.
     

Del denne siden