Six nights in Bangkok

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyingdutchman, 07. jan 2023.

  1. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Årets CT tur (med en 2021 CT) går til Bangkok. Bestilte i mars 2022, og det eneste realistiske alternativet var med Turkish.
    Har fulgt med om det var mulig å endre, men det viste seg å ikke være det.
    Null stress, alltid kjekt å teste et selskap jeg ikke har testet før på longhaul.

    Dagen startet passe tidlig, for å pakke ferdig. Biltur til TRD og mens jeg kjørte kom det en forsinkelsespling for flyet til Oslo vi skulle på. En halvtime, så da hadde vi god tid.

    Kunne ikke sjekke inn online hele veien, så måtte en tur innom skranken. I gold/businesskøen var det i gen, vanlig kø relativt lang. Men, det sto noen i skranken som visstnok hadde noen problemer med dokumentasjon eller noe, så vi sto og sto mens ecokøen ble tatt unna. Etter 10-15 minutter spurte jeg om de kanskje kunne prøve å få unna den voksende prioritykøen?
    Jo, men måtte bare gjøre noe annet først… hun kom tilbake og sa ifra til de tre andre skranker at de må følge med og ta unna prioritykøen også. Bra :) men helt unødvendig at jeg måtte si ifra da. Ja, jeg kunne ha brøytet meg frem, men jeg funker ikke slik.

    Den nye SAS appen er veldig grei, for da går det an å se hvilket fly man får samt hvor den kommer fra. Våres crj skulle komme fra OSL. Jeg gikk inn på avinor og så at den skulle ha avgang etter vår oppsatt avreisetid, det går jo ikke. Det kom en sms ikke lenge etterpå med mer realistisk avgangstid fra TRD.

    Bollebua er fremdeles stengt pga covid…

    Reiseruten får ingen problemer, nå blir det kun litt i underkant av 4 timer å vente heller enn 5.

    Noe som jeg la merke til etter sikkerhetskontrollen er at vi har fått 2a og 3e på OSL-IST, selv om a og b var bestilt. Merkelig. Får ikke endret selv heller, så får sjekke om de får gjort noe med det på OSL.

    Fortsettelsen følger.
     
    Flyrlavt, Liza, EndreD and 24 others like this.
  2. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Ytterlige forsinket, nå til 13:25. Bra vi har god tid :)
     
    Calling and tstone like this.
  3. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Sitter i gullstua, neste flight er også forsinket. Fremdeles god tid :)
    D04762F1-5281-4C44-810B-5871FB4940E5.jpeg

    Skål!
     
    jgroneng, Flyrlavt, EndreD and 13 others like this.
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    5C9931BB-F0F2-451F-8737-FB45A8F1527D.jpeg Ved boardingskranken spurte jeg om setene, og fikk beskjed at vi allerede hadde blitt plassert på 1a og b. Kjekt når ting ordner seg :)

    eget område for prioriterte, som oss. Små gleder hjelpe på!






    IFE, en stol som ikke er ulik sas pluss på widebody, god beinplass, pre takeoff drink, meny på papir, joda, dette lover bra for Europeisk business!
    5924E990-92F1-4923-8179-B9B622434D79.jpeg C7471CC8-307E-4002-89C4-188658027180.jpeg EF06A693-D828-496D-ACB9-36741159634B.jpeg 45B5F758-1BB1-4C68-A2D9-499213629472.jpeg
     
    jgroneng, Flyrlavt, kjeeli and 27 others like this.
  5. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93

    TK limonade... Veldig forfriskende!!!!
     
    Flyingdutchman liker dette
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Tips

    Skeivebilder er kjipt å se på. Enklere at den som poster bilder legger de riktig enn at noen titalls må snu telefoner, nettbrett og PC-er for å kunne få se bildene.
     
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Har du tips på hvordan jeg gjør det på en enkel måte fra iphone? De ser rette ut når jeg laster opp, men så snur noen seg.
     
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Er det fortsatt slik at det blir krøll med rotering når man velger komprimering ved opplasting?
     
  9. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Kan virke slik ja. Da får vi velge om det blir klager på format eller vinkling.
     
  10. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    I annet nytt, så har jeg enten glemt øreklokkene mine på det forrige flyet eller en plass i sikkerhetskontrollen. Kjipt.
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Æsj da.. det er kjipt.

    Får håpe det er der verste som skjer på turen da.
     
    Flyingdutchman liker dette
  12. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    dette kan fort bli ille… free flow beverages, og de lager de bra! Kun mellom 17-19, så det blir sikkert ikke ‘the hangover, part 4’ ;)
    0BFEC0B9-AC18-4DD7-9077-3C7C5C14679F.jpeg D1D7C7C8-4837-4501-82C0-1B598FD15C9C.jpeg
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke hatt problemer med roterte bilder på lenge, men her er en enkel måte å fikse det på:
    • finn bildet du skal laste opp
    • roter det så det blir feil og lagre
    • roter det igjen tilbake til sånn du vil ha det
    • last opp
     
    jgroneng and Flyingdutchman like this.
  14. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    «We are happy to inform you that your belongings with the description you have provided have been found and are currently at the İGA Lost & Found Department »

    Men… i e-posten stemmer kun fornavet, ikke mellomnavn (selv om det ligner, men jeg har ikke brukt det) eller etternavn. Også etternavnet er annerledes, samt et annet referansenr.
    Jaja, får gå it ifra at de faktisk mener at det er headsettet mitt, fordi e-posten stemmer :D

    (alltid optimistisk, jeg)
     
    Flymunda, RoadKing and holmen like this.
  15. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183

    Takk, litt av problemet er at jeg først ser at bildet er feil rett før jeg skal laste opp. Spørs om jeg gidder flere runder på en mobiltelefon. Kan alltids rette opp når jeg kommer hjem og har skikkelig utstyr. :)
     
  16. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Gode nyheter fra @Nordlands nå nettopp. Han har fått utlevert headsettet mitt på IST :)

    Tusen takk igjen til deg!

    Flere reisebrevoppdateringer kommer også etterhvert.
     
    jgroneng, Earl, EndreD and 3 others like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Det var gode nyheter.
     
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om et tidligere bilde er tatt på hotellet, velger jeg å hoppe litt tilbake i tidsrekken med et inntrykk av flyet vi tok på ruten IST-BKK.
    En a330 med 2-2-2 oppsett på business. Null privacy, veldig åpen kabin, må klarte over folk og det hele. Men, det som er bra er at man slipper å presse føttene inni et hull, man har hele bredden! Det er ganske deilig og veier opp mot en del av nevnte ulempene.

    [​IMG]


    [​IMG]


    “Candle light dinner” er en morsom "touch". Fruen fikk litt ekstra desert og Champagne til begge, pluss et kort "happy birthday to you" sang fra noen flyvertinner i anledning at hun faktisk fylte år på flighten.


    [​IMG]

    På grunn av manglende egne øreklokker fikk jeg testet Denonøreklokkene som de delte ut. Ganske OK lyd i disse.
     
    jgroneng, Flyrlavt, Eddie47 and 16 others like this.
  19. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Ankomst på flyplassen var smidig, var ute ganske fort. Passkontrollfyren sa “happy birthday” til fruen og ønsket velkommen til Thailand.

    Kikket etter sjåføren som vi hadde bestilt gjennom hotellet, men ingen som holdt opp et skilt med navnet mitt. Siden jeg hadde bestilt et eSim på forhånd, og det inkluderte ringing i Thailand, ringte jeg til resepsjonen, som fort fant ut at sjåføren var ved utgang 5, og vi var ved 10. Jaja, slikt skjer. Vi gikk noen titalls meter og joda, der fant vi noen med hotellskilt.


    [​IMG]

    Sjåføren som mistenkelig likt ut som min koffert…


    Dere har vel sikkert fått med dere nå at vi reise på en bursdag, noe som vi ikke pleier å gjøre en store greie ut av, men jeg hadde likevel spurt hotellet på mail om de kunne ordne “noe” i anledningen. Fikk aldri svar, så forventet ingenting, men joda, de hadde fikset noe. Fruen ble glad. Bra det!


    [​IMG]


    Badet har utsikt.

    [​IMG]


    Utsikten fra sovedelen.

    [​IMG]


    Utsikten fra baren på 38. etasje, hvor vi fikk free flow drikke, samt noe mat, mellom kl 17-19 hver dag. “Sky benefit” som følger med rommene på de høyere etasjene.


    [​IMG]

    https://i.imgur.com/j2nKnnt.mp4

    Det var også en bar på etg 39, øverste etg, hvor cocktailkonseptet var hakket mer stilig presentasjon enn nede. Men, prisene er omtrent som vi er vant til i Norge…


    [​IMG]
     
    jgroneng, Flyrlavt, Eddie47 and 19 others like this.
  20. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har selvfølgelig ikke bare sittet inne… Fikk et tips på et Nederlandsk reiseforum om å bestille en 5-timers sykkel- og båttur hos Co van Kessel. Sjekket nettsiden og joda, det virket som et kult opplegg. I stedet for å bestille online valgte vi å ta turen til stedet, også for å finne ut av hvordan t-banen og slikt funker. Vi hadde ingen annet mål for dagen, så da passer det greit å undersøke.


    T-banen er enkel, bare å trykke på skjermen hvor man vil hen, putte på penger og så kommer det ut en slags mynt. Mynten scannes ved porten og ved endt tur slipper du mynten inni porten for å komme ut. Smidig og greit.



    Utenfor ankomst t-banestasjonen var det en masete tuktuksjåfør som lurte på hvor vi skulle. Var ikke veldig interessert i å høre destinasjonen og sa nei nei, det er stengt, jeg kan kjøre dere en annen plass. Vel, nei takk og hadet.


    Det var ikke langt å gå fra T-banen, og vi så blant annet dette:

    [​IMG]


    Det var vårt første møte med denne skapningen. Det viste seg å være mange flere av de.

    [​IMG]


    Vet ikke om dere som har vært i Bangkok før har lagt merke til at det er veldig mange 4WD tuktuks? Selv om de kun har 3 hjul. Imponerende!

    [​IMG]


    Men OK, ved Co fikk vi bestilt en tur til onsdagen og så var det på tide med en titt på kartet. Palasset var forholdsvis nært, så det ble målet.

    Vi hadde lest på forhånd at man skal forhandle med tuktuksjåfører, men vi hadde jo ikke peiling hva som er en grei pris. Så vi bare diskuterte hva det er verdt for oss å slippe å gå litt i overkant av 3km og fant ut at 100 Baht per km virket fornuftig som et utgangspunkt.

    Først snakket vi med en taxisjåfør, som ville ha 300 for turen, eller 100 dersom vi skulle svippe innom en “associate”. Vel, nei takk.

    På andre siden av veien sto det en tuktuk og han ville ha 300 for en direktetur uten mas. Fint, da ble det en avtale.

    Han spurte om det var greit å sette oss av på et hjørne ved ministry of defence, som er rett ved palasset og det mente vi var OK.

    [​IMG]
     
    Liza, jgroneng, Flyrlavt and 9 others like this.

Del denne siden