Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,
    Finner ingen tråd på dette,

    Er selv forsikret gjennom DNB - Reise, Best - familie til NOK 1240,- i årlig premie.
    Denne gir en maksimal erstatning på NOK 4000,- pr familie medlem ved forsinket baggasje.

    Sitter også på AMEX EB-Platinum
    kr 6 000 per person / maksimum kr 20 000 per skadetilfelle hvis flere reisende

    I Handelsbanken har jeg Platinum kortet,
    - Eksempel: Erstatning ved forsinket reisegods er 10.000 kr per sikret, maks 30.000 kr per fam/gruppe

    Jeg opplevde en lenger periode med tapt reisegods, fløy OSL-EWR-STT (St. Thomas), de tre kuffertene hadde en liten diversion til østen før de ble sendt til Bahamas (NAS). Dukket opp dag 4.

    Da ble familien kledd opp fra topp til tå med Tommy Hilfigher og Ralph Lauren.
    Utfordringen var at vi hadde voksent med baggasje og litt lite kufferter når reisen videre til SJU...
     
  2. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er vel strengt tatt noe man burde gjort live og muntlig...men et par skistaver via CPH en gang i uka så trenger man ikke handle klær i Norge mer ;-)
     
  3. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Husk at reiseforsikringen er kumulativ så hvis du har flere forsikringer så vil du få et høyere beløp å handle for :)
     
    peterfox liker dette
  4. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Europeiske er suverene! Pengene på konto en dag eller to etterpå. "Send oss kvitteringene når du kommer hjem"
    (Husker ikke detaljer, men benyttet bare en en del av tilgjengelig beløp. Handlet ikke mer enn det jeg hadde behov for.)
    Sjelden blitt så positivt overasket...
     
  5. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Så jeg kan altså kreve nye klær hos både forsikringsselskapet hvor jeg har reiseforsikring og kredittkortselskapet jeg finansierte turen med?
     
    anders82 liker dette
  6. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp var iallefall slik da jeg jobbet hos europeiske, du kan selvfølgelig ikke kreve samme plagg dekket 2 ganger, men handler du for mer enn grensen på den ene reiseforsikringen så kan du kreve resten dekket av den andre. Husk å oppgi at du vil bruke 2 forsikringer når du leverer inn skademeldingern for å ha alt på det rene, slik at de ikke tror du svindler dem. For forsikringsselskapene kjører regress mot hverandre hvis de får vite at du har flere enn en reiseforsikring.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Trodde det var slik at du kunne bare bruke en? Noe jeg forøvrig har irritert meg over, for det første har jeg betalt for begge og da burde jeg kunne kreve erstatning fra begge. Dessuten, hvis de finner ut at man har brukt flere, da er vel det samarbeid og brudd på konkurranseloven?
     
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan bruke alle man har. Jeg har selv gjort det ved bagasje som ville reise med eget fly.. Brukte to reiseforsikringer (jobb og privat) pluss kredittkort. Da får man fort 12-15000 å handle for. Jeg spurte også både Europeiske og Storebrand. Det var helt i orden så lenge jeg ikke krevde penger for samme ting to ganger
     
  9. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Dersom man i en eller annen form betaler for flere forsikringer, så kan du naturligvis også bruke de du har - men du kan ikke sende samme kvittering til to forskjellige selskap for å få dobbelt betalt, du får i stedet mer å handle for.
     
  10. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Hos DNB dukket det opp en melding nettbanken om at de hadde dekningsgaranti på reiseforsinkringen. At om man fant en som var bedre, matchet de. Da må vel de være best?

    (Leste ikke så nøye det som evt. stod i liten skrift)
     
  11. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Rått at du sluker reklame fra DnB rått :). Hehehe.
     
  12. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det høres jo ut som om det er kurant nok, når bagasjen uteblir. Jeg hadde imidlertid et tilfelle her i vinter, hvor jeg ble sittende tre dager i Vilnius på grunn av at Norwegian ikke klarte å få meg hjem som avtalt (de har ennå ikke klart å behandle kravet om dekning av hotell, det er fra mars...). Jeg hadde bare pakket for en natt, og måtte ut å handle litt. Etter mye om og men fikk jeg dekket for 2500,- av Storebrand. De understreket imidlertid at jeg "egentlig" ikke hadde krav på noe. Lurer vel litt på hvorfor de betalte, da... Forsikringen i Amex-kortet brukte jeg ikke, det var komplett umulig å bli satt i kontakt med noen som kunne svare på spørsmål om den, da jeg ringte selskapet.
     
  13. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Sa ikke det, sa bare hva det stod ;)

    Men jeg skal ærlig innrømme at jeg neppe har vært flink nok til å sette meg inn i hva de egentlig dekker, og at jeg valgte DNB rett og slett fordi de klarte å "snakke meg til det" da jeg var hos de for å låne penger til bolig. Har ennå ikke *knock on wood* hatt bruk for den, så...
     
    anders82 liker dette
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Var et forsøk på humor over nettet i skriftlig form... :) Det skal jeg bli bedre på. Tipper DnB er omtrent på nivå med resten. Har de selv privat, mens jeg har Europeiske via jobben. De gangen jeg har brukt reiseforsikring har det gått som smurt. Ble værfast i NYC under Sandy for noen år siden og da ble mye dekket både på forsikring og via flyselskap
     
  15. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,294
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, kombinering av reiseforsikring er helt kurant. På jobben har vi Europeiske i en variant som gir inntil 6.000 i reisegodsforsinkelser, og de av oss som reiser mest har Eurocard Platinum med 10.000 på dekning. EC Gold er mer kjip med bare et par tusen. Uansett: så snart man har fått en Property Irregularity Report (PIR) i hånden er det bare å gå og shoppe for inntil 16k i "nødvendige klær og toalettsaker". Hvis man da er uheldig i sitt reisemønster og reiser via travle flyplasser med minimum connection time, så hender dette relativt ofte. Og det beste er at man bare sender inn ett claim til det ene selskapet, så gjør de opp seg imellom. Eget felt på claim-formularet for dette. Statistisk er dette nok til at man holder seg med arbeidsklær av typen Hugo Boss og Armani. Men ikke prøv å kjøre en aldri så liten Rimowa med i pakken, for da blir de gruffen :cool:
     
    chrisbu and anders82 like this.
  16. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Hei hei dere

    Har vært litt rundt og reist, og skjønner jo at jeg sikkert har 4 forskjellige reiseforsikringer når jeg er ute. Jeg tror topic sier det meste. For en bonusnisse som handler reisen på kredittkort, hva er den beste reiseforsikringa? Hver gang jeg mister noe på tur så ender det med at jeg ikke gidder å gjøre noe pga den sinnsyke papirmølla (om noe blir stjelt=anmeldelse først, forsinkelse av bagasje= kompenasasjon etc, lite verdisaker=for høy egenandel).

    Jeg mener også jeg har lest at Mastercard i seg selv har innebygd en reiseforsikring, men tipper den er ganske shabby? Nå får jeg American Express, og vil tro at deres er en del bedre? Har jo også if.no og sikkert et par ekstra som jeg betaler noen lapper for i året :p

    Kort spurt: hvilken er best mtp pris og enkelhet? Rangér gjerne :)

    Jeg fant ikke en naturlig plass å legge dette innlegget, men blir ikke fornærmet om det legges en annen plass av moderator :)
     
  17. Glean ebg

    Glean ebg Medlem

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Har europeiske gjennom jobb og der er det online registrerin som tar ca 5 min og pengene er på konto etter et par dager. Har benyttet den et par ganger.
     
  18. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Jobber selv med forsikring, og kjenner godt til vilkårene på reiseforsikring som er på SAS Mastercard, og SAS AMAX Platinum. Begge disse har gode vilkår, og i tillegg dekker de egenandel på leiebil hvis uhellet er ute. Her må en huske at en må dekke over 50% av billetten/leiebil med kredittkortene. Fordelen med europeiske, som er en del av IF forsikring, har er nettverket av skadekontorer i utlandet, og i tillegg har de også avtale med alle sjømannskirkene rundt om i verden. De har også eget kontor på Kanariøyene.
     
  19. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    I tillegg gjelder de "vanlige" reiseforsikringene fra du går ut døra hjemme.
     
  20. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    I stor grad, tror jeg dette handler om reisemønster.
    Å ha dobbel dekning, har i noen tilfeller (forsinket bagasje) har vist seg å være gunstig.
    Da jeg for noen år siden stod uten bagasje i Karibien (5 dager) var det gunstig å ikke ha en "cap" på TNOK 10 for anskaffelse av erstatnings klær.

    Jeg opplever AMEX å ha de romsligste kvotene - de er vel også de eneste som dekker deg på returen i stor grad?
     

Del denne siden