Nå som SAS har endret på ruten til HongKong, så ser jeg at på den nye ruten fra CPH så lander flyet i HKG kl 14:45. Det som er spennende er flyet tar ikke av før kl 01:20 fra HKG. Det betyr at flyet blir værende i Hongkong 10 timer og 35 minutter. Så hva Gjør flyet i mellomtiden der? Planlegger administrasjonen i SAS en fifth freedom rute mellom Hongkong og Bangkok eller noe sånt? En slik rute ville jo passe perfekt da flytiden er 3 timer HKG-BKK noe som ville gitt 3 timers flytur, hvær vei + 2 timer parkering ved gate. Det hadde passet SAS som hånd i hanske å gjøre dette
Spekulasjoner eller har du info som tilsier de pønsker på noe? Selv aner jeg ikke hvor lenge fly er stasjonert før de flyr retur. Men antar de trenger en del tid
Kan ikke se logikken i at de trenger å være parkert på flyplass så lenge som over 10 timer. Det er jo dyrt for SAS å ha ett fly stående på bakken på denne måten. Men det finnes andre alternativer som også er ganske så gode for SAS fra HKG, sånn som MNL eller SGN
Veldig spennende tanke. 10 timer på bakken gir ikke mening om man ser på hvordan SAS pleier å operere. Bangkok hadde vært spennende.. Vi trenger flere destinasjoner med FlyPremium
Det er også verdt å merke seg at SAS bruker HAECO i Hong Kong til vedlikehold av A330/A340 maskinene, det kan henge at de planlegger å bruke noen av de timene på bakken til planlagt vedlikehold.
Fifth freedom blir det vel stadig færre av, sannsynligvis av en grunn, herunder blant annet crew cost. HKG har vel heller ikke flust med slots. Men spekulasjon er gøy. Hvordan er HKG i forhold til gjennomgående pax, kan må gå rett av/på, eller må man gjennom noe kontroller,
For å fly til BKK vil SAS trenge rettigheter, et ekstra crew, bakkepersonell i Bangkok, kjøpe flere landing/takeoff slots etc. Med tanke på etablert konkurranse på den ruta er det trolig mer lønnsomt å la maskinen hvile eller få service. HKG er den destinasjonen med mest trafikk fra Bangkok. Copenhagen – Hong Kong, effective 28OCT18. SK965 CPH2055 – 1445+1HKG 343 x12 SK966 HKG0120 – 0620CPH 343 x134 SK966 HKG0135 – 0635CPH 343 1 Kilde OAG
Hva med Kambodsja eller Vietnam, det er jo i "nabolaget"? Ikke for mange *A flygninger dit fra Europa vel?
Jeg kan festbremse enda mer... SAS har også satt opp A340-300 på CPH-HKG, noe som passer bra med mulig vedlikehold av maskiner i HKG, og dårlig med fifth freedom, da A340 er tung og lite egnet til slike korte turer sammenlignet med A330 Enhanced.
De har egne enkle sikkerhetskontroller for transfer slik at du kommer tilbake til avgangshallen, dersom du sitter på gyldig billett videre ut fra HKG. Beregn 10-15 min fra disembark til lounge.
Jeg stusset veldig når jeg fikk opp en SAS reklame på Facebook i går "Fly til Bangkok med SAS" stod det.
Jeg kom rett til SAS sine sider, men uansett hvilken dato jeg valgte så kom det "ingen flyvninger på valgte datoer"...
Tvilsomt, men nå har jeg heller ikke inngående kunnskap på vedlikholdsprogrammet deres, så kan ikke utlukke det helt heller.