Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,238
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror egentlig bare at dem som forhandler er rett og slett smartere enn dem som uttaler seg i media. Men det er jo bra også :D.

Ellers tenker jeg at det rett og slett er komplekse greier. Det handler jo ikke bare om pilotene isolert, men resultatene må kunne presenteres til eiere, kreditorene og andre stakeholder, som om ikke så lenge skal bidra (med penger) til gjennomføring av SAS Forward.

Men signalene vi får fra forhandlingene er så langt bra

tobeornot999 liker dette
  2. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,412
    Bonuspoeng:
    113
    Enda en utsettelse, det er jo selvsagt dramatisk. Dama har sluttet å se på The Real Housewives of... og følger nå bare med på forhandlingene i SAS.

Kristian liker dette
  3. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,412
    Bonuspoeng:
    113
    Min teori er at ingen av partene vil ha streik. Alle involverte vil jo at SAS skal overleve.

Min andre teori er at begge parter vil at den andre skal bryte forhandlingene. Man står jo litt svar skyldig til noen hundretusener som endelig skulle på ferie.

Skarven and themichael like this.
  4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    66,464
    Bonuspoeng:
    293
    :D

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,553
    Bonuspoeng:
    183
    Husk på at streik er en ensidig avgjørelse fra pilotene. Hvis de velger å gå dit.

Arbeidsgiver sitt tilsvarende instrument er lock-out (som overfor NFO nylig). Men det er ikke et aktuelt tema her.

Dermed vil det nødvendigvis være pilotene som evt bryter og avslutter forhandlingene. Og det er dem som ensidig har varslet plassfratredelse.

Det er en rett de har. Men de kan ikke si at noen andre hadde ansvaret, hvis det skjer. Selv om de med trussel om streik ønsket å tvinge arbeidsgiveren til å gi dem ekstra fordeler/lønn/forhandlingsrett/ansettelse i SAS AB eller hva de nå har foreslått.

Bare deler av dette er ute i media.

Men det er klart at begge parter ønsker at pilotene lar være å streike, og sikkert strekker seg for å oppnå nettopp det.

Last edited: 02. juli 2022
    The_Dude liker dette
  6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,412
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en klok betraktning.

Konflikten virker litt sånn vinn-eller-forsvinn for begge parter. Kan det tenkes at de blir enige om en ny, midlertidig avtale (for å utsette problemet)? Eller er tilliten helt borte?

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,054
    Bonuspoeng:
    293
    BJØRNPILOT på Instagram:
    FA0369DE-812D-424B-A604-4FF3FFEE6165.jpeg 382201AF-33E5-4BF3-B49A-8ACFA9FA38BE.jpeg

Baldrick, shadow, Adrian E and 16 others like this.
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,054
    Bonuspoeng:
    293
  9. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,412
    Bonuspoeng:
    113
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,054
    Bonuspoeng:
    293
    Re.: Forhandlingene i SAS

Det er utrolig kompleksitet i avtalene som nå blir utarbeidet og filing på ord og formuleringer diskuteres i ulike grupper og alle parter skal ha delvise seire og ingen «nederlag» , bare innrømmelser.
    Dette tar tid selv om man i prinsippet er enige om at det ikke blir streik.
    Vanligvis blir dette avtalearbeidet gjort i etterkant, men her har frontene vært så steile at partene ikke stoler helt på hverandre slik at her skal alt på papiret før man signerer.

Mitt stalltips er at de pandemioppsagte pilotene får tilbud om å søke jobb i SAS Connect og SAS Link og at de får beholde ansienniteten fra SAS.
    De drar med seg pensjonsrettighetene fra SAS, men får Connect og Link sine nye pensjonsrettighet.
    SAS setter en strek over all uenigheten i konflikten og intet hefter med de «opprøret» og deres uttalelser.

Piloten lover å samarbeide med ledelsen om å oppnå besparelsene i SAS Forward.

SAS innrømmer at de har for stor overhead og vil slanke administrasjonen med 25-50 % og begrense bonus til ledende personell inntil SAS tjener penger over et visst nivå!

Selvsagt er det i tillegg mange, mange andre forhold vi ikke vet om eller får vite om.

Så er alle venner i morgen og det er ingen streiketrussel.

shadow, Calling, themichael and 9 others like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,553
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med @Eddie47 i dette.

Og tror det er viktig og nødvendig at de ikke får med seg gamle, fragmenterte pensjonsavtaler. Opptjent pensjon fra tidligere år er uansett opptjent pensjon, og endrer seg ikke.

Men etter pilotene går til Connect (i hovedsak) får de pensjonsoppsparing som er lik for alle i Connect, tror jeg nok. På 14% er ikke den grusom, for å si det forsiktig. I Norge er dette blant landets aller beste pensjonspakker for lønnsmottagere.

En av de veldig viktige tingene for at eksterne investorer skal få troen på SAS og kanskje bidra med ny egenkapital, er nettopp at SAS viser at de har ryddet opp i gamle avtaler som finnes direkte under morselskapet. For ellers er det nesten umulig for eksterne investorer å prissette selskapet. Eller ha tro på at de har oppnådd en enighet med de ansatte som kan bringe dem i overskudd en vakker dag.

Dette er veldig fornuftig. Og særlig som en bytte-avtale når de ansatte gjør sin del for å kutte kostnader. Men nå vet ikke jeg om de driver med bonuser til ledere (godt sannsynlig at de ikke gjør det - gitt skandinavisk modell) uansett.

Men hvis det er slik, så kan bolaget med rak rygg si at ledelsen var med på kuttene også.

Så her heier jeg på @Eddie47 og håper han får rett! :)

PS: Når det er sagt, synes jeg Anko fortjener mer enn en flaske champis hvis han drar dette i land - for SAS har vært på dødens rand mange ganger. Så en bonus til ham og kjerne-ledergruppen hans er fortjent om de redder selskapet fra 1946 en gang for alle på litt lenger sikt enn et par år. Eventuell utbetaling kan gjerne være først om 5 år, når og hvis det viser seg at bolaget klarte seg bra.

Last edited: 03. juli 2022
    shadow, Calling, themichael and 5 others like this.
  12. Sportstrader

Sportstrader Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    "SAS-pilotene gikk og la seg igår natt" - Hvordan skal vi tolke det?

13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,054
    Bonuspoeng:
    293
    Tenker det var en taktisk «øvelse» på samme måte som SAS sin forhandlingsleder i går kveld sa at det var vanskelig å bli enig.

14. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,477
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker det er et positivt tegn, det gjenstår mest sannsynlig kun formuleringer av div. punkter i tariffen.

15. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,412
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror fremdeles på at dette har vært et chicken race, og at ingen har gitt seg ennå.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/pilotleder-apner-for-ny-frist/76533800

Samme ordlyd i DN:

Pilot: "Det er opp til selskapet"
    SAS: "Lite poeng å utsette mer"

Pilotene har enten fått en seier i mediekrigen (om det blir streik), eller man har lagt opp til at SAS skal se bra ut (om det ikke blir streik).

Last edited: 04. juli 2022
    Eddie47, Avixlo and tobeornot999 like this.
  16. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,879
    Bonuspoeng:
    183
    Mye klokt er allerede sagt i de ovenforstående innleggene, og jeg har ikke så mye mere å bidra med. Men som politikeren sa: "La meg likevel få tilføye."

En stadig utsettelse av frister gir meg inntrykk av at det er flyverne som ikke helt tør sette i gang streiken. De signaliserer litt optimisme for å kunne avslutte med ansiktet i behold. SAS signaliserer det er fortsatt ganske usikkert, for å øke trykket.

Om de til slutt klarer å signere en avtale er jeg redd at den kommer til å bli tolket opp ad stolpe og nedad vegge, og fortsatt gi grunnlag for uenigheter/løftebrudd/aksjoner. De tre viktigste tingene mangler: Tillit, tillit, tillit!

The_Dude, Eddie47, NoLimit and 2 others like this.
  17. stiandre

stiandre Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Er ledelsen med på kuttene også eller er det kun de på «gulvet»? Hvis SAS Forward skal fungere så må jo ledelse vise det ved å kutte egen lønn og bonus, noe annet gjør jo hele planen meningsløs. Å si at de skal redusere arbeidsstokken i administrasjon med 25-50% betyr jo å ta fra folk jobb mens de i toppen får fortsette på like vilkår.

Den skandinaviske modellen innebærer at alle skal dele godene i gode tider og alle skal bidra i de vanskelige. Ledelsen har jo overtid ansvaret for at selskapet er der de er gjennom dårlig ledelse og strategier. Å belønne de på noen måte mens andre skal ta støyten blir helt feil.

Tidspunktet for streik er vanskelig, spesielt med tanke på hvor mange som endelig skal reise igjen, men det er jo aldri bra med streik uansett. Kravene fra pilotene er ikke uberettiget og de ville nok ikke truet med streik i en slik periode uten at det var absolutt behov i deres øyne. SAS kan gå duken uavhengig av enighet med pilotene også, mye arbeid gjenstår.

Om SAS overlever er det på bakgrunn av det arbeidet alle gjør, ikke bare ledelsen. Og ledelsen tjener vel ganske bra allerede, sikkert langt mer enn en pilot, og om de har noe yrkesstolthet eller lojalitet til SAS som arbeidsgiver så burde de ikke trenge noe ekstra avlønning for å redde sin egen arbeidsplass. De kan heller gi en resultatandel som er lik for alle dersom selskapet om x år skulle være profitabelt over et visst nivå. Det er i linje med en skandinavisk modell som ikke tråkker på de under ledelsen. Men grådig vil ha mer og de i ledelsen har vel heller et labert syn på de som virkelig står for arbeidet i selskapet.

Nå skal jeg ut å reise med de i morgen (står heldigvis SAS Connect på flygningen så håper jeg ikke blir berørt, men man vet aldri) så forhåpentligvis så ordner alt seg slik at alle reisende får ferien sin og alle i SAS får litt arbeidstrygghet.

18. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,412
    Bonuspoeng:
    113
    Liten digresjon, men synes det er undelig av SAS å stille med en forhandlingsleder hvis bakgrunn er en cost cut story - dersom de faktisk søker en enighet. Om enighet med pilotene er vitalt for å unngå streik (og kraftig skudd på en allerede skaddeskutt økonomi) og komme videre med SAS Forward, hvorfor står ikke CEO i spissen selv? Hadde han kanskje noe viktigere å gjøre?

19. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,955
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke kun pilotene som er SAS og det må de begynne å lære seg.

Å finne høyt kompetente ledere som ønsker å prøve å snu ett stort selskap ifra konkurs må også betales deretter. Hvis ikke er det ingen som vil ta på seg en slik jobb. Er ikke den ene direktør lønnen der som velter selskapet men totaliteten.

tobeornot999, themichael and Eddie47 like this.
  20. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,412
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor er disse lederne? Ser bare administratorer i SAS, jeg.

Del denne siden