Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med det Bjørnpilot skrev. Jeg har vært i selskap som er ekstremt kortsiktige i tankegangen sin (også danske ledere) og det er utrolig ødeleggende. Når målet til et selskap er å bli solgt, istedenfor å gi en god kundeopplevelse og langsiktig gevinst er det en spiral nedover.

Jeg har forstått det slikt at fagforeningene har anmeldt SAS for brudd på diverse lover. Da burde også streik ha vært utsatt til utfallet av disse blir kjent.

Men akkurat det er kanskje vanskelig, da de tidligere oppsagte flyverene gjerne vil ha jobben tilbake NÅ, istedenfor at SAS ansetter noen helt andre i SAS Connect. Vanskelig å stå sammen når man ikke får fly..

Håper det ordner seg for SAS nå. Men jeg støtter også pilotene i kampen. Den skandinaviske modellen er at hvis du blir nedbemannet i dårlige tider så har du rett på å få jobben tilbake i gode tider.

2. stiandre

stiandre Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Det ser ut som om du misset poenget ved posten. Mitt poeng var at alle må bidra, ikke bare piloter og crew. Jeg har aldri sagt at SAS kun er pilotene, og det har vel heller ikke de. De står på kravene for å sikre arbeidsrettigheter til de som ble lurt/sparket under pandemien og ser villige ut til å ta kutt for å oppnå dette. Men jeg ser ikke noe sted hva ledelsen skal gi fra seg.

I stor grad er det vel de sammme lederne som har sittet der en stund også og vært mer å ført SAS inn i problemer? Prinsippet er det samme, ikke be noen om å ofte mer enn hva du selv er villig til å ofre.

Personlig tror jeg mange setter unødvendig mye tillitt til at ledere er så viktig at de skal ha det som begynner å nærme seg absurde lønninger. Hverken arbeidsmarkedet, arbeidsrettigheter og lønninger ellers virker å ha blitt spesielt forbedret som en følge av at lønningene til ledere har skutt i været. Det ser kun ut til å ha økt forskjellene i samfunnet egentlig. Men det er jo en digresjon som ikke gjelder SAS alene.

sutenai liker dette
  3. lokke

lokke Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Da blir det streik.

Anko: ‘this is really bad news…’ Han høres ikke særlig happy ut med pilotene.

4. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,398
    Bonuspoeng:
    93
    Det blir streik.

5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
  6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir streik ..
    Dessverre tok jeg feil

7. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    noen som vet historisk maks lengde på en streik hos SAS? :x

8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, det var kroken på døra for SAS :(

9. Sportstrader

Sportstrader Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Anko så ikke happy ut nei....

10. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    14,503
    Bonuspoeng:
    183
    Faen ass..:mad:

kiev and Eddie47 like this.
  11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som vil kjøpe noen bonusbilletter utsted med 117- …,??

12. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Har begynt å booke om alle flyninger denne uken fra SAS til Norwegian.

13. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    8,255
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker det beste er å bare lukke døra og slå selskapet konk, overtakelse av nye krefter, nytt hovedkvarter i Danmark, et land som har vist vilje til å støtte selskapet, opprydning i korridorer og ikke minst avtaler.
    Mine 400k Eurobonus er mitt offer til at et nytt bærekraftig SAS kan se dagens lys.

14. mrhaakon

mrhaakon Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,518
    Bonuspoeng:
    93
    Triste nyheter. Dette vil koste SAS dyrt!
    Tror nok pilotene ødelegger en del for seg selv her, da folk vil legge skylden på pilotene.

Hva tror vi horisonten blir for streik her?

15. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,422
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig dumt spørsmål, men jeg stiller det likevel
    Hvis sas overlever, men det fprtsatt er streik om 14 dager, booker de da meg om? Skal til syden med kidsa
    Kan jeg evt booke nye billetter med Lufthansa og kreve det refundert?

16. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Da ryker sikkert turen til Canada i august... jobber med en plan B og andre reisemål, mens jeg håper at det blir bra til slutt...

17. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Lurte på en sak; har en kompis som skal til Seychellene på ferie. Iom at det bare er i Norden/hos de nordiske pilotene det er streik.

Han reiser
    trd-osl (norwegian), osl-arn (sas), arn-wien (austrian), wien-addis-mahe (ethiopian)

Kan det på noen måte være mulig (få bekreftelse fra SAS på noe vis) at han kan komme seg til Wien eller Arlanda på egenhånd og gjennomføre reisen med Ethiopian og ikke får auto cancel pga problemer hvis OSL-ARN rammes av streik?

Tilsvarende hvis man bodde i Sør og tok båt over til Danmark og tok buss eller lignende for å komme seg til en IC-flight fra Frankfurt?

18. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
  19. Sportstrader

Sportstrader Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
  20. Margrete

Margrete Medlem

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    I 2019 så varte vel SAS streiken i en uke. Det blir spennende å se om den blir lengre i år, men jeg håper virkelig ikke det.

Del denne siden