Enig med det Bjørnpilot skrev. Jeg har vært i selskap som er ekstremt kortsiktige i tankegangen sin (også danske ledere) og det er utrolig ødeleggende. Når målet til et selskap er å bli solgt, istedenfor å gi en god kundeopplevelse og langsiktig gevinst er det en spiral nedover. Jeg har forstått det slikt at fagforeningene har anmeldt SAS for brudd på diverse lover. Da burde også streik ha vært utsatt til utfallet av disse blir kjent. Men akkurat det er kanskje vanskelig, da de tidligere oppsagte flyverene gjerne vil ha jobben tilbake NÅ, istedenfor at SAS ansetter noen helt andre i SAS Connect. Vanskelig å stå sammen når man ikke får fly.. Håper det ordner seg for SAS nå. Men jeg støtter også pilotene i kampen. Den skandinaviske modellen er at hvis du blir nedbemannet i dårlige tider så har du rett på å få jobben tilbake i gode tider.
Det ser ut som om du misset poenget ved posten. Mitt poeng var at alle må bidra, ikke bare piloter og crew. Jeg har aldri sagt at SAS kun er pilotene, og det har vel heller ikke de. De står på kravene for å sikre arbeidsrettigheter til de som ble lurt/sparket under pandemien og ser villige ut til å ta kutt for å oppnå dette. Men jeg ser ikke noe sted hva ledelsen skal gi fra seg. I stor grad er det vel de sammme lederne som har sittet der en stund også og vært mer å ført SAS inn i problemer? Prinsippet er det samme, ikke be noen om å ofte mer enn hva du selv er villig til å ofre. Personlig tror jeg mange setter unødvendig mye tillitt til at ledere er så viktig at de skal ha det som begynner å nærme seg absurde lønninger. Hverken arbeidsmarkedet, arbeidsrettigheter og lønninger ellers virker å ha blitt spesielt forbedret som en følge av at lønningene til ledere har skutt i været. Det ser kun ut til å ha økt forskjellene i samfunnet egentlig. Men det er jo en digresjon som ikke gjelder SAS alene.
Da er det streik.. https://tv.vg.no/video/240989/direk...ovedlopet_row2_pos1&utm_medium=df-86-wc2c53fd
Tenker det beste er å bare lukke døra og slå selskapet konk, overtakelse av nye krefter, nytt hovedkvarter i Danmark, et land som har vist vilje til å støtte selskapet, opprydning i korridorer og ikke minst avtaler. Mine 400k Eurobonus er mitt offer til at et nytt bærekraftig SAS kan se dagens lys.
Triste nyheter. Dette vil koste SAS dyrt! Tror nok pilotene ødelegger en del for seg selv her, da folk vil legge skylden på pilotene. Hva tror vi horisonten blir for streik her?
Mulig dumt spørsmål, men jeg stiller det likevel Hvis sas overlever, men det fprtsatt er streik om 14 dager, booker de da meg om? Skal til syden med kidsa Kan jeg evt booke nye billetter med Lufthansa og kreve det refundert?
Da ryker sikkert turen til Canada i august... jobber med en plan B og andre reisemål, mens jeg håper at det blir bra til slutt...
Lurte på en sak; har en kompis som skal til Seychellene på ferie. Iom at det bare er i Norden/hos de nordiske pilotene det er streik. Han reiser trd-osl (norwegian), osl-arn (sas), arn-wien (austrian), wien-addis-mahe (ethiopian) Kan det på noen måte være mulig (få bekreftelse fra SAS på noe vis) at han kan komme seg til Wien eller Arlanda på egenhånd og gjennomføre reisen med Ethiopian og ikke får auto cancel pga problemer hvis OSL-ARN rammes av streik? Tilsvarende hvis man bodde i Sør og tok båt over til Danmark og tok buss eller lignende for å komme seg til en IC-flight fra Frankfurt?
Danske flytekninkere varslet tidligere om sympatistreik fra 5. Juli Om de gjør alvor av truslene vil også mange SAS Connect flyvninger stoppe opp ganske fort.
I 2019 så varte vel SAS streiken i en uke. Det blir spennende å se om den blir lengre i år, men jeg håper virkelig ikke det.