Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,673
    Bonuspoeng:
    183
    SAS skal i utgangspunktet booke deg om når flyvningen blir kansellert, men om det er noe ledig er jo vanskelig å si.

Hvis SAS ikke klarer booke deg om innen rimelig, så kan du i følge dem bestille nye billetter:

If you are rebooked to a flight that departs more than 24 hours of your original departure but cannot travel according to the new itinerary, you may book a ticket with another airline, take a train, bus, or rent a car. You must cancel your booking in My bookings / your travel agent before you make your own travel arrangement. We will reimburse the difference between your unused flight ticket and the alternative travel transportation. The new ticket or cost of alternative transportation must be in the same service class or same price range as your original flight ticket.

Men du er nok nødt til å vente til flyet evt er kansellert - tviler du at du får refundert noe om du booker nå..

Så er det jo en risiko at selskapet går konk før du evt får refusjon..

paron, Maggie and anders82 like this.
  2. Dusk

Dusk Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    I kategorien navlebeskuende, hva tror dere SAS gjør hvis de kansellerer reise betalt med utgått voucher fra corona-tiden på grunn av streik? Voucher var av den ikke-refunderbare sorten.

3. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,639
    Bonuspoeng:
    93
    Triste saker. Tror det aller beste er at det etableres et nytt selskap med respekt for nordiske arbeidsvilkår. Samtidig er det veldig leit om fremtiden blir slik at all arbeidskraft etableres i rimelige og uverdige datterselskaper. Skulle ikke forundre meg om vi vil oppleve ansatte som flyr mellom de nordiske land med arbeidsvilkår som de har i cruise industrien. Det er ikke en slik utvikling jeg ønsker. Samtidig har det jo vært noe som er riv ruskende «gæli» når fly til London har vært rimeligere priset enn flytoget for de billigste billettene. Vi får bare håpe på det aller beste :)

Last edited: 04. juli 2022
    michaelsh1 and paron like this.
  4. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,430
    Bonuspoeng:
    183
    Supert. Takk for godt svar. Vi får håpe sas overlever. I verste fall så får vi kjøre nedover

5. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,187
    Bonuspoeng:
    113
    Tidligere var det slik at man kunne be om nye voucher som da var gyldig i et år. Om det blir slik igjen vet jeg ikke, men ettersom jeg har en slik reise også om ikke så lenge, vil jeg eventuell ringe inn og spørre om det er mulig. Ellers er det vel bare å booke om til ny dato.

6. Dusk

Dusk Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Siden jeg ser at du er Diamant, er det kanskje en mulighet for at du får svar på telefon:) Gi gjerne en liten lyd på tråden her i så fall.

7. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig jeg var litt hissig på grøten, men da streiken var et faktum var vi midtveis i en reise fra Brussel til Bergen og akkurat kommet til Oslo. Ettersom SAS ikke hadde flere ledige flighter så måtte jeg booke Norwegian rett etter landing for å komme hjem til 4-åringen. Er det noen spesiell "rekkefølge" i krav jeg må tenke på her. SAS har tilbudt oss ombooking med fly imorgen, noe som er helt uaktuelt. Kan jeg be SAS betale for Norwegian-billetten eller er det kun EU-kompensasjonen vi har krav på?

8. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,187
    Bonuspoeng:
    113
    Frem til nå så kan man jo bare booke om dersom avgangen er kansellert eller tom. 7. juli.

Tror dere (basert på tidligere erfaringer) det er noe sjanse å ringe SAS (med Diamant status) og be om en ombooking for en flyvning 14. juli? Jeg har for tiden en booking med SAS og SAS Connect, men det fins fremdeles ledige billetter med SAS Connect og Cityjet som ikke går via CPH (sympatistreik?).

9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    876,012
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan skal SAS kunne komme til enighet med kreditorer og eiere om refinansiering av selskapet når de ikke klarer å bli enige med sine ansatte om å løfte selskapet og merkevaren opp og frem?

Mysterio, magnusant and The_Dude like this.
  10. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,187
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal gjerne gi tilbakemelding, men enn så lenge, håper jeg at flyvningen om 10 dager går som planlagt :rolleyes:.

Dusk liker dette
  11. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,584
    Bonuspoeng:
    113
    Det var Ankos vinkling i dag. Det er en skikkelig nøtt.

Returen min til solkysten har jeg nå booket med Flyr, satser på det går helt fint. Kjedelig for SAS.

12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    876,012
    Bonuspoeng:
    293
    Han kunne jo vært med å bidra til en løsning?

paron, sutenai and Adrian E like this.
  13. Figaro

Figaro Nytt Medlem

Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Virker ikke som SAS har livets rett når de svikter alle kundene, investorne og sine ansatte gang på gang.
    Beste hadde vel vært at noen i Star Alliance hadde kjøpt opp virksomheten og fortsatte å fly flyene i skandinavia og beholdt eurobonus.
    Men frykter hvis det skjer at det blir færre mot ingen norsk personell i de flyene.

14. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    389
    Bonuspoeng:
    63
    Han hadde kanskje ikke behøvd å erklære høylytt for hele verden at SAS har en streikekultur - når han som han sier er opptatt av å tiltrekke seg investorer. Ok, stating the obvious kanskje, men likevel.

Maggie liker dette
  15. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,172
    Bonuspoeng:
    163
  16. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,187
    Bonuspoeng:
    113
    Hva mener SAS med følgende setning i sine ombooking vilkår?

Betyr det at man ikke kan booke om selvbetjent dersom man har reservert seter?

17. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,367
    Bonuspoeng:
    113
    Men det sier jo noe klart og tydelig om noen av problemene i selskapet - og at dette er det ledelsen har forsøkt å adressere fra sin side i årets chicken race.

18. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    389
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, jeg er enig, men dersom man som VD definerer som sin viktigste oppgave å tiltrekke seg investorer, så nytter det ikke stå i media og deklarere høylytt at selskapet har en streikekultur. Ok, jeg skjønner han er skuffet og følelsesmessig berørt osv, men jeg opplevde ranten hans som uprofesjonell.

19. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Blir som Anders Folkestad og Arne Johannessen som hvert år mente det var vanskelig å rekrutere, men samtidig skulle fortelle hvor forfeeerdelig det var å være lærer/politi :rolleyes:
    #hæsjtagg Høna&Egget

Eddie47 liker dette
  20. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,139
    Bonuspoeng:
    93
    Er ikke spesialiteten hans å kjøre flyselskap i grøfta sånn at de kan restruktureres? :p

Del denne siden