Her må jeg søke råd hos dere som er mer erfarne. Jeg og min samboer har hatt tidlig ferie år, og er tilbake i Norge. Har et par dager i Bergen, før vi har fly til Kirkenes via Oslo på lørdag som antageligvis vil bli kansellert om streiken vedvarer. Problemet er at vi begge skal være tilbake på jobb i Kirkenes på mandag. Er mulig å booke alternativ reiserute via Widerøe (eller Norwegian, men da må vi ta overnatting i Oslo fra lørdag til søndag), men begynner å bli fryktelig dyrt. Det sitter langt inne. Booker jeg alternativ transport allerede nå får jeg det neppe dekket av SAS, stemmer det? Har egentlig ikke så mye i mot å vente til flyet evnt. blir innstilt og få utgifter dekket av SAS, men det jeg frykter er at alle alternative reiseruter er utsolgt. Oslo - Kirkenes er allerede utsolgt med Norwegian fra tirsdag til lørdag, samt mandag neste uke. Antar søndag ryker snart også. Widerøe har ledig hver dag via Tromsø (fort ikke samme belastningen på rutene som ikke går via Oslo). Hva bør jeg gjøre i en slik situasjon? Vil SAS eventuelt dekke leiebil fra Bergen til Kirkenes, selv om det blir jævlig mye dyrere enn flybillettene opprinnelig var?
Streik eller ikke streik, norsk crew er ikke akkurat noen ungsauer i snitt, så det ordner seg vel med naturlig avgang de nærmeste årene. Ikke at jeg heller trekker ned gjennomsnittsalderen i fremre deler av kabinen, bare så det er nevnt
Ja, men du er nok nødt til å vente til flyet er kansellert. https://www.flysas.com/en/customer-service/flight-disruptions/canceled-flights/ If you are rebooked to a flight that departs more than 24 hours of your original departure but cannot travel according to the new itinerary, you may book a ticket with another airline, take a train, bus, or rent a car. You must cancel your booking in My bookings / your travel agent before you make your own travel arrangement. We will reimburse the difference between your unused flight ticket and the alternative travel transportation. The new ticket or cost of alternative transportation must be in the same service class or same price range as your original flight ticket.
Takk! Så med andre ord må jeg vente til flyet har blitt innstilt OG har blitt ombooket eller fått beskjed om at ombooking ikke er mulig før jeg kan gjøre noe? Henger meg også opp i denne: "same price range as your original flight ticket." Vi har flybilletter som kostet 1500-2000 per stk, totalt 3500-4000 kroner om jeg ikke husker feil. Leiebilutgifter (om alle fly skulle være utsolgt) kommer på 20k+. Vil det fortsatt bli dekket, eller er det "for mye"?
SAS booker ikke om passasjerer på flyplassen. Så sørg for å ha en gyldig billett før man ankommer flyplassen.
Ser ut til at SAS har redusert salg av *A billetter, finner nå plutselig bare LH flights som har SK codeshare flightnr. TK og WF virker imidlertid å være med som normalt. Kan det være LH eller *A som nekter? LH har jo også sine egne problem for tiden.
SAS er i ferd med å sparke seg selv ut av *A, eller A* vurderer å sparke SAS ut av alliansen. I praksis er SAS nå bare halvveis medlemmer av *A egentlig.
Sitter på ei gresk øy (Serifos) og nyter ferien men skal ta SK4638 ATH-OSL på torsdag 7. juli. Den er ikke kansellert enda. Vi er 5 på samme booking og jeg er EBD (jeg har booket) og vi har også en EBG i følge. Vil SAS komme med en alternativ rute hjem uten at jeg kontakter de? Eller sitter de og venter på at vi tar kontakt? Jeg har fått en SMS, men den sier minimalt.. Hvor lenge bør jeg vente før jeg ringer? Dekker SAS hotell? Forventer ikke at flygningen kommer til å gå…
Hvordan går det med ombooking på langdistanse? Har bonureise OSL-EWR på torsdag (I) Har funnet en mulig routing, men det koster meg gjenstående av poeng jeg har (kanskje ikke så farlig lenger…). What to do?
Det er vel å dra det litt langt, Laffen? Ganske mange i *A som sliter nå. Også har man Asiana som i praksis skal over til konkurrenten, men det er ingen indikasjoner noen sted om at SAS, eller noen andre, skal sparkes ut av *A. Er det?
Enig. SAS var blant selskapene som etablerte *A, og jeg ser ingen grunn eller indikasjon på at de blir sparket ut derfra. En flyallianse trenger tross alt medlemmer.
Hei, beklager dumt spørsmål men ble plutselig litt usikker. Er det noen som vet om permitteringen av kabinpersonalet har påvirking på en SAS Cityjet flyvning?
Og alle her har jo skjønt hvor jeg står i pilot vs SAS saken, men tillater meg likevel å legge til noe om Connect: Etter masse SAS Connect fighter mellom OSL og LHR siden de "tok over" ruten mer eller mindre: Cabin crew overgår alltid på servicenivå sammenlignet med de jeg møtte på OSL-BER (ikke Connect) eller intra Skandinavia (samme) siste halvår fordelt på 50ish fighter. I tillegg er det selvsagt som på alle arbeidsplasser noen stjerner begge steder. Og noen som har en dårlig eller ekstra god dag.
Hvordan må man tolke dette her? SAS pilotene tror at dem har gått for langt? https://e24.no/naeringsliv/i/WjVeya/siste-nytt-om-reisekaoset
Kan jo tolkes begge veier, men når jeg leste VG saken så tolket jeg det slik at de mente de muligens hadde tilbudt SAS for mye på vegne av pilotene, dvs pilotene ville ikke nødvendigvis være enige i kutt, redusksjoner osv. foreslått av de som har forhandlet. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/66Ljyo/pilotleder-tror-kanskje-vi-har-gaatt-for-langt
Slik jeg oppfatter det, så er det at de mener at de har gitt Sas for store innrømmelser i forhandlingene.
"Vi har nok godt for langt" = vi sendte selskapet til skifteretten, men i første omgang konkursbeskyttelse. Neppe det de mente, tror @Trent600 antagelig har en mer riktig tolkning - siden uttalelsen har blitt rettet nå i ny utgave av artikkelen