Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Frykter du har rett. Høres ikke ut som en oppskrift for snarlig løsning.

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel en liten mulighet for at dette er en clickbaitoverskrift ja ;)

mrhaakon and themichael like this.
  3. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,247
    Bonuspoeng:
    183
    Pilotene har nok innsett at det vil lønne seg for dem å miste jobben nå, og den eneste måten de kan gjøre det på å beholde sine sosiale rettigheter, er å sette seg på bakbeina til flyselskapet knekker. Når selskapet er konk, så kan de gå til NAV, og tilsvarende ordninger og si "det var ikke jeg som sa opp jobben" og med det få dagpenger.

4. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Tenk om man kunne sette inn disse på kundeservice på telefon og på flyplassene for å håndtere ombookinger..

Joda, noe opplæring trengs, men de helt enkle tingene burde man vel lære seg raskt? Eller er man avhengig av å kunne snakke amadeus for å jobbe på kundeservice?

holmen, tobeornot999 and themichael like this.
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,355
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er ingen fan av SAS-pilotene akkurat nå, men riktig så ille tror jeg ikke om dem :)

Selv om jeg ser logikken din i at de slipper karenstid før NAV-penger hvis de ble sparket og ikke sier opp selv.

Å gå fra svært solid lønning og en jobb vi må anta at de liker, og over på langt lavere arbeidsledighetstrygd er nok ikke en drømmesituasjon for noen pilot.

The_Dude and themichael like this.
  6. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,247
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal det virkelig gjøre. Når ledelsen vil ha et lønnskutt på 30 prosent og attpåtil omorganiserer selskapet slik at mange piloter får dårligere rettigheter, er det rart at man bruker det helt lovlige og legitime virkemiddelet streik?

Hvis pilotene havner på dagpenger, så vil utbetalingene være 62 prosent av lønna, og hvis du har barn så får du barnetillegg så da får en pilot umiddelbart mer penger enn å være i jobb. Når de andre ordningene også raseres så vil NAV være ett bedre alternativ enn å stå i jobb med de nye betingelsene for pilotene. Derfor er det ikke i de Norske pilotenes interesse å beholde jobben, men sier de selv opp jobben så får de ikke dagpenger før det er gått 60 dager, så da må de stå uten lønn i denne perioden. Derfor lønner det seg for pilotene at SAS går konk på dags dato.

Det andre er at selv for de pilotene som får 62% fordi dem er single og bor for seg selv, så vil nyte lavere skatt med den lavere inntekten, så reelt sett så er utbetalingen nærmere 70%, så det betyr at før dem er det rævende likegyldig om de mister jobben eller ikke slik som NAV systemet i Norge er satt opp. Mye enklere å slappe av og leve ett rolig liv hvor en kan stå opp når en ønsker, gå ut å fiske, eller hva en enn gjør på fritiden sin, så det er en grei deal for dem også i forhold til SAS sitt tilbud.

I lys av dette, så tror jeg at denne streiken er kroken på døra, for hvis SAS ikke sas har noe bedre å tilby de Norske pilotene så har de ingen intensjoner om å beholde jobben sin uansett.

Skarven liker dette
  7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Det åpenbare problemet med logikken din er at det store flertallet av pilotene nok heller vil jobbe enn å gå hjemme. Hvorfor skulle de ellers kjempe for at kollegaene deres skal bli gjenansatt?

8. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Husk at dagpenger beregnes fra ett maksbeløp på 6G.

Så uansett hva du har tjent tidligere kan du få ett maksbeløp på rundt 32100 i måneden før skatt.

Uten og vite detaljer i lønssforhandlingene så tror jeg en SAS pilot sitter igjen med betydlig mer enn dette hver måned

RoadKing, Storbaba, Pledriko and 5 others like this.
  9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,355
    Bonuspoeng:
    293
    Skulle akkurat si det samme.

En SAS pilot med tillegg osv, går ned fra feks 900k i året til 417k på dagpenger.

@Laffen sin tanke om at det lønner seg å bli NAVer og at piloten tjener mer enn å stå i jobb er feil. Fasit er at han/hun får under halvparten.

Og i tillegg er det jo ikke moro å gå uten jobb selvsagt. Selv om man får statlig økonomisk hjelp.

devant, Henrik, Maggie and 2 others like this.
  10. MedTekni

MedTekni Medlem

Likes mottatt:
    123
    Bonuspoeng:
    33
    Mail fra SAS; ikke så uforventet at de vil beholde Eurobonus som før

We plan no changes to EuroBonus. Customers can continue to earn points as before and use points for flights with SAS and partner airlines or with other partners. They can also continue to enjoy their usual EuroBonus benefits.

tobeornot999 and Avixlo like this.
  11. nicholas

nicholas Nytt Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    13
    Usikker på hva jeg skal gjøre med EB poengene med dagens situasjon. Har dere andre her tanker for om det er lurest å cashe ut alle poengene i verdiløse EB-gjenstander i shoppen eller om det er andre her med is i magen som bare tenker å beholde dem?

Ser dog at det er svært få spennende ting man kan kjøpe i shoppen da det meste virker å være utsolgt/fjernet.

12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Enn så lenge ser det ut som vi ikke har noe å være bekymret for. Hvis det skulle bli sånn som det var da Air Berlin gikk konk at det eneste som man fikk brukt poeng på var poengshoppen kommer jeg nok til å donere samtlige poeng til Leger Uten Grenser.

13. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,047
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må spørre og noen av dere kan nok gi meg et godt svar på dette. Jeg hørte om det i forbindelse med Norwegian ifjor (?) Og nå igjen med SAS men hva det er og hvordan det påvirkes osv vet jeg ikke. Men så til spørsmålet mitt.

Scandinavian Airlines, SAS har søkt om konkursbeskyttelse i USA under kapittel 11. Men hva betyr det sånn egentlig? Og hvorfor søker de om det i USA? Er de ikke et skandinavisk selskap? Jeg har skjønt såpass at Konkursbeskyttelse handler om å beskytte seg fra Konkurs men mer enn det vet jeg ikke.

Jeg har neste sas flyvning den 18. Juli og håper virkelig Streiken er avblåst til da, selv om denne streiken kan bli langvarig. Men er lov å håpe.

14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,036
    Bonuspoeng:
    293
    Fra E24:
    Hvorfor kan SAS søke konkursbeskyttelse i USA?
    Alle selskaper i verden som har den minste økonomiske forbindelse med USA, kan søke om konkursbeskyttelse der. Det gir gode inntekter til USAs advokat- og finansindustri at mange utenlandske selskaper bruker landet når de skal såkalt rekonstrueres finansielt.

Er SAS konkurs?
    Nei. SAS søker tvert imot nå beskyttelse mot konkurs. I denne prosessen er kreditorene, som er banker og andre som SAS skylder penger, forhindret fra å slå flyselskapet konkurs. Hvis SAS får ja av en amerikansk domstol til å få beskyttelse, kalt «Chapter 11», er selskapet beskyttet i flere måneder fremover. Ingen kreditor kan i den perioden kreve at SAS skal betale deres misligholdte lån tilbake.

Er streiken skyld i dette?

Nei, SAS har lenge jobbet med at dette kunne bli nødvendig. Selv om forhandlingene med pilotene hadde lykkes, kunne dette blitt nødvendig. For SAS sliter også med å få leasingselskapene, de som har leid ut fly til dem, til å ettergi nok gjeld til at selskapet kan overleve. SAS tror dette siste nå blir lettere å få til. Målet med konkursbeskyttelsen er at SAS’ gjeld, eiendeler, drift og organisasjon bygges opp på nytt i en rekonstruksjon, slik at selskapet kommer ut av prosessen med en bærekraftig økonomi.

SAS sier at streiken har fremskyndet at det ble nødvendig å søke konkursbeskyttelse.

RoadKing, paron and holmen like this.
  15. enokling

enokling Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk denne nå (muligens postet tidligere, så slett eventuelt):

A message from SAS President & CEO

At SAS, we are proud of the role we play in serving our members and helping our communities across Scandinavia stay connected. We have spent the last months working to strengthen our financial position and become an even better airline for you. Today, we are taking decisive steps to accelerate our transformation.

I wanted to reach out directly to you as a EuroBonus member, to let you know about the actions we are taking to make SAS a stronger competitor in the global aviation industry as passengers continue returning to the sky:

• SAS and certain of its subsidiaries have voluntarily filed for Chapter 11, a legal process for financial restructuring in the U.S. that will enable us to implement key elements of our SAS FORWARD transformation plan. Many large airlines based outside of the U.S. have successfully used this process over the years to reduce their costs.

We plan no changes to EuroBonus. You can continue to earn points as before and use your points for flights with SAS and partner airlines or with other partners. You can also continue to enjoy your usual EuroBonus benefits.

This process is expected to have no impact on our customers and hence no impact on your membership status.

There are no changes to our flight schedule because of this process. Your current bookings remain in effect, and you will be notified as usual of any changes to our scheduled departures although the ongoing SAS Scandinavia pilots’ unions strikes will continue to impact the flight schedule.

You can continue to book flights online at flysas.com or through our mobile app. Additionally, you can continue using tickets, vouchers, and gift cards already purchased.

We will keep you informed as we make progress. Additional information about this process is available at SAS' website.

We are proud of our legacy as Scandinavia’s leading airline. We value our relationship and look forward to continuing to serve you for years to come.

Thank you for your continued loyalty.

Sincerely,

Anko van der Werff
    President & Chief Executive Officer, SAS

Skarven liker dette
  16. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,068
    Bonuspoeng:
    183
    Vil tippe at grunnen til at de har søkt om dette i USA er fordi domstolen i USA har vært igjennom flere slike rekonstruksjoner med andre flyselskap. Seadrill som er ett annet norsk selskap har vært igjennom Chapter 11 i USA de også. Seadrill tilbake på børs etter konkursredningen – prises til 16 milliarder | DN

17. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,781
    Bonuspoeng:
    293
    Gribb, indahla and Skarven like this.
  18. enokling

enokling Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Denne videoen gir noen gode argumenter for å håpe på at ting går bra og at Eurobonus videreføres etter en restrukturering, bonusprogram er som regel det mest verdifulle asset i et flyselskap ved siden av landingsrettigheter - noen ganger det eneste av verdi:

19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,355
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, hvis SAS som selskap overlever så overlever EB også. Jeg og andre har sagt det samme flere ganger her de siste årene.

Overlever de ikke, så kan konkurrenter "plukke opp restene" når deler av SAS selges ut enkeltvis eller i pakker. Og da har selvsagt oversikten over lojale kunder en god verdi.

Men uansett det ene eller andre utfallet, kan ordningen bli lagt om totalt. Devaluering av poengene har jo skjedd før i andre selskaper, og om EB plutselig blir verdt feks en tiende-del, så er det plutselig ikke mange som har saldo stor nok til en biz USA reise. Og de som har, brenner av hele kontoen på én tur.

20. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Har det kommet noe nytt angående sympatistreiken fra flyteknikere i Danmark? Om jeg ikke ligger feil, så var jo den varslet for i dag. Jeg finner ennå ikke noe på web eller cph.dk.
    Jeg har en flyvning om noen dager og det fins muligheter å booke om til Cityjet og SAS Connect - men alt sammen via CPH.

tobeornot999 liker dette

Del denne siden