Det gjelder flyteknikere i Norge. Utenlandske fly har normalt ikke teknisk ettersyn i Norge, så de vil kun kunne bli rammet om en akutt feil oppstår og ingen teknikere kan se på flyet.
https://www.nrk.no/norge/flyteknikere-gar-ut-i-streik---urealistiske-lonnskrav_-mener-nho-1.16007817 Da er det streik. Og jeg skal selvfølgelig ut og reise i morgen. Tre legs med Widerøe og SAS. Håper ikke den reisen ryker nå. Er det flyselskapene eller jeg som får avgjøre om jeg skal flyttes over på andre avganger (også med andre selskaper) eller får pengene tilbake hvis det nå blir kanselleringer på kort varsel til i morgen. Man stiller vel ikke så sterkt ved streik?
Tenker det er helt opp til selskapet, de vil hevde force majeure. Tenker det er høst sannsynlig at du kan ende opp med å måtte fikse alternativ selv også siden det praktisk sett kan bli veldig krevende for selskapene å gjøre det i rimelig tid. Nå vet jeg ikke hvor det er du reiser med Widerøe har jo mange steder det er bare de som flyr så alternativene er jo da begrenser til landtransport?
Hvordan vil dette påvirke SAS Connect? Vedlikeholdes disse flyene i Norge eller gjøres dette i utlandet?
Mistenker dette er kun delvis sant... Ja, utenlandske selskap går nok klar når det gjelder vedlikehold for det gjør de ikke i Norge. Men får f.eks Finnair teknisk feil mens de er på OSL så flyr de ikke med teknikere ombord så da er også de avhengig av bistand fra de lokale. Så ved oppstått feil vil utenlandske selskap også fort kunne bli berørt.
Bare hvis teknikerene blir igjen i Norge for å være stand by i tilfelle andre ting skjer. Å reise for å fikse en enkelt-hendelse som uventet har oppstått er ikke «permanent etablering». Redigering: Men fagforeninger vil vel med ryggmargsrefleks si at det er streikebryteri selvsagt.
Enig med deg i første avsnitt. Og norske fly teknikere skal være passe tonedøve om de feks skulle sagt at det var streikebryteri om en finsk mekaniker kommer for å fikse et (tenkt) Finnair fly på OSL så det kan fly videre til hjemmebasen i HEL. Det skjer nok ikke.
VG melder at meklingen tas opp igjen i kveld blant flymekanikerne, så det vil si at noen av partene har gått den andre parten litt i møte Edit: ser at det er de streikende som har tatt initiativ, som vel tilsier at de har innsett noe. Usikker på hva, men holder en knapp på at de har innsett at de har urealistiske krav.
Ja, ifølge media hadde mekanikerne gått for krav om oppunder 20% lønnsvekst. Der resten av Norge får omkring 3,7%. Temmelig friskt, for en gruppe som er godt betalt til å begynne med.
20% var ganske så friskt ja. Men å si "resten av Norge får omkring 3,7%" blir litt feil. Når man går til forhandling tar man utgangspunkt i siste tilgjengelige KPI tall. Når frontfagene gikk til forhandlinger går jeg ut ifra de forhandlet med februar tallene og dermed fikk en ramme på 3,7%. Grupper som forhandler senere på året forhandler på helt andre tall. Forhandler man med KPI tall fra april vil kravet være høyere av den grunn. En viktig ting å tenke på i forhandlinger er at man kun kan forhandle på faktisk prisstigning og ikke forventet. Den forventede stigningen må man vente med til neste år. Lønnsoppgjøret til frontfagene er nok veiledende i de fleste tilfeller, men 2022 og 2023 oppgjørene vil nok variere endel mer pga etterslep på covid, ekstreme strøm & drivstoff priser (slår ut på kpi) og uro i Europa pga krigen i Ukraina.
Jeg siktet til hvordan de ville uttrykke seg til media dersom det ble en sak om at fly ble reparert av utlendinger, ikke at de faktisk mener det. Jeg burde ha presisert det.
Brussels Airport kansellerer alle flyvninger mandag Lufthavnen i Brussel kansellerer alle avgangene flyplassen mandag. Det skriver den belgiske avisen De Standaard. Årsaken er en nasjonal streik.
https://www.tv2.no/nyheter/14877535/ Norsk flytekniker organisasjon (NFO) og NHO Luftfart møttes igjen til forhandlinger søndag kveld. Det førte ikke videre.