Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Nei.

Her kaster man bort 1 mrd på å kanskje, i beste fall, ende opp med et selskap som går 1-2 mrd i overskudd årlig.

Alternativet er et selskap som ikke kan fortsette driften overhodet.

vegardg and paramberg like this.
  2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig.

Som sagt over. Og for 100 poster siden I denne tråden.

3. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,064
    Bonuspoeng:
    183
    Utrolig at klokken tikker 02.00 nå og ingen av partene har kommet ut og gitt en offentlig uttalelse. Tviler på at de har sittet i nå 6 timer etter at nyheten kom å drukket kaffe og lent seg tilbake fordi det kun er non signaturer som mangler.

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke sant?

Sitter på GMT-6 i USA og har sagt mye i de forrige meldingene i denne tråden om hva jeg mener.

Men stillheten bekrefter bare brannsalg.

Dette har SAS ledelsen nødvendigvis hatt som en kriseplan lenge, hvis forhandlingene ikke fører frem. Vent en dag eller tre nå - så kommer neste trekk fra bolaget. De har ikke noe valg.

Og det er altfor lett å si at Anko er en dritt. Han har gjort, og gjør en viktig jobb for å holde sirkuset på veien. Men han er antagelig også den første som må gå når han har gjort jobben. Så langt har han vært bra. Selv om misunnelige sure folk selvsagt sier at "han er ikke nordisk".

Tenk om han hadde hatt mørk hud. Da hadde ingen turt si "han er jo ikke nordisk". Han er en god leder. Og står i en vanskelig jobb. Til ganske dårlig betaling også - sammenlignet med hva man får for tilsvarende jobber ellers i Europa utenom Norden.

Og han leder altså bortimot 10000 mennesker. At han får 10x betalt det en vanlig SAS pilot uten lederansvar får er ikke akkurat helt villt.

Last edited: 19. juli 2022
    markus, paramberg and kiev like this.
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må le.

Veldig.

SAS og pilotene er enige om 5,5 år lang avtale. Nyheten er ute nettopp nå. Etter alle vet at det var enighet om 6 år som minimum.

SAS ville ha lengre periode, pilotene tilbød visstnok 6 år.

Nå ble det 5,5 år. Da er det "nordisk arbeidsliv" eller? Prinsippene er kastet på sjøen uansett. Og selv synes jeg de prinsippene var håpløse til å begynne med, men der må jo alle ha sin mening.

Hele bolaget kommer til å bli omorganisert, for det må de hvis de skal finne en eneste investor som har tro på dem. Selv ikke den danske staten kaster ut flere milliarder om ikke SAS gjør det.

6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg står inne for alt jeg sa i forrige post.

Og støtter fortsatt Anko. Ikke uten videre og totalt , men grunnen står i forrige melding.

Nå drar VG på med en stor lederartikkel og sier nettopp det jeg egentlig forutsa: det er enkelt å kalle Anko en dritt.

De som sier det skjønner selvsagt ikke noe om økonomi.

Men likevel er dette Norges største avis på forsiden (og sikkert papir, who cares) akkurat nå. Maken til synsing uten begrunnelser:

Screenshot_20220718-224326_Chrome.jpg

themichael, paramberg and October like this.
  7. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,649
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde ikke hørt om Al så takk for delingen.

Det er min erfaring at han har helt rett i sin vurdering av hvem den viktigste interessenten i et selskap er, nemlig eierne. Det er en misforståelse at det betyr at de andre gruppene ikke er viktige, men det er alltid opp til eierne om de vil legge ned eller selge. Dermed blir de alltid den største premissgiveren.

Jeg har ved flere anledninger måttet gå til omstruktureringer i flere selskap og kuttet opp mot 20% av arbeidsstokken hver gang. Reelt sett hadde vi ikke noe valg dersom vi skulle overleve fordi kundene ville ikke ha så mange produkt som vi hadde mulighet til å lage og selge.

Et viktig poeng som jeg vil få frem er at fagforeningene i Norge som regel også skjønner de elementære forholdene, selv om de noen ganger også har lyst til å prøve mer av noe annet, som feks enda mer markedsføring eller lignende. Det som har vært avgjørende for mitt arbeid har vært å ha en kontinuerlig dialog med alle foreningene og løpende holde dem orientert om den økonomiske situasjonen samt alt det vi gjør for å endre situasjonen. Akkurat som alle de andre interessentene, inklusive politikere. Løpende samarbeid er helt avgjørende og den vanskeligste oppgaven for Anko fremover er å få til en samarbeidskultur gjennom hele organisasjonen. Der har han gjort det utrolig vanskelig for seg selv med håpløse uttalelser om sine ansatte.

Jeg har så langt ikke opplevd at noen foreninger har syntes at det var bedre at alle mistet jobben, enten gjennom konkurs eller salg. Derfor ble det nok til slutt en avtale med pilotene i SAS også.

kaijoar, paron, Hanen and 11 others like this.
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat der er jo SAS pilotene i en særstilling, som faktisk sa til media at selskapet gjerne kunne gå konkurs.

https://e24.no/naeringsliv/i/479lB9/pilot-sjef-villig-til-aa-slaa-sas-konkurs

October and kiev like this.
  9. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Anko vil aldri få de ansattes tillit etter den hodeløse utskjellingen av pilotene ved første brudd. Skal SAS lykkes i å skape et samarbeidsklima bør han kastes.

kaijoar, paron and jgroneng like this.
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Han skal nok ikke nødvendigvis være der veldig lenge.

Men som første leder i SAS på mange tiår, har han fått noe som ligner en avtale som gjør at han kan jobbe videre med å hente eksterne investorer.

Høres sikkert bakvendt ut. Men akkurat nå er faktisk det aller viktigste et godt forhold til potensielle investorer. For ellers finnes det ikke noe SAS eller ansatte der om 1 år.

Dermed blir han nok sittende en stund videre mens Forward planen fortsatt pågår.

Hvis han (mirakuløst) får selskapet gjennom dette, fortjener han applaus. Og SAS fortjener og trenger antagelig en annen type leder i etterkant av prosessen.

Storbaba and paramberg like this.
  11. larslarslars

larslarslars Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    107
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har fått statuspoeng for kansellerte flyvninger under streiken?

12. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,376
    Bonuspoeng:
    93
    Virker ikke til å være helt avklart...

https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=100892?post=100892

Det er ingen garantier for at medlemmene vil stille seg bak avtalen.

- Det kan jeg absolutt ikke garantere. Medlemmene har sett et foreløpig utkast og det ble mottatt som et ganske stort negativt sjokk, sa Jan Levi Skogvang, leder for SAS-pilotene i Parat, til Børsen tirsdag.

Kristian liker dette
  13. NoLimit

NoLimit Evig ung

Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Bare å forberede seg på en ny mulig streik fra og med august da med andre ord, jf. posten over.

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, og alle må la være å kjøpe biletter hos SAS hvis man ønsker fly som tar av fra bakken. Selvsagt helt krise på toppen av krise for et døende selskap.

I tillegg går de på en eller annen teknisk konkurs i ch-11 prosessen, så det er ikke lurt å forhåndsbetale dem uansett. (Bruk i alle fall kredittkort, så kredittkortselskapet tar regningen når SAS ikke leverer).

15. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel ingen som kjøper flyreiser med noe annet enn kredittkort? :eek:

Spørs om folk tør å bestille sas reiser de neste par ukene nå ja.

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    Kommer man med kontanter er de helt sikkert svarte .. og hvor og hvordan skal man betale?

17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Du/dere ville bli overrasket over hvor mange som tror det vanlige Visa/minibank kortet gir samme beskyttelse, og betaler på den måten ;)

ElinPelin and Flymunda like this.
  18. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,565
    Bonuspoeng:
    113
    Forstår jeg det riktig som at det nå er tilbake til vanlig for flex-billetter hos norwegian og at de er fullt refunderbare og kansellerbare helt opp til rett før avgang (og ved no-show?)

Reiser til ALC i morgen, og den er grei. Skulle pilotene stemme nei i uravstemningen og det blir ny streik vil jeg sikre meg da jeg for en gangs skyld er nødt til å være hjemme igjen til en gitt dato (arbeidsstart 10. aug. Skal ta returflyet 9. aug 19-23). Tanken er da å bestille en flex billett med norwegian som jeg har i bakhånd.

19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, vanlige regler igjen hos NAS.

I et "vindu" frem til SAS streiker igjen :D

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,019