Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,051
    Bonuspoeng:
    163
    Når det gjelder en evt. pilotstreik vil denne ikke påvirke Cityjet om jeg har forstått rett.

Vi har tur planlagt med avreise 29. juni (samme dato det er varselt plassoppsigelse), første leg er CityJet SVG-CPH, deretter til IAD med SAS.

Hvis alt annet løser seg og det blir pilotstrek: stemmer det at vi "har krav på ombooking slik at vi kommer frem til bestemmelsesstedet så snart som mulig" - og vil SAS booke oss om til andre selskap?
    Vil SAS i det hele tatt sende oss til CPH hvis de vet at neste flighten vår er kansellert?

Hvordan har ombooking blitt håndtert i praksis ved tidligere streik?
    Antar SAS nå er dårligere rustet enn noen gang til å håndtere ombooking av tusenvis av reisende...

2. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    739
    Bonuspoeng:
    93
    Mitt inntrykk er at de ihvertfall ikke anstrenger seg for å booke deg om til et annet selskap, så her må du nok belage deg på å stå på selv om du skulle bli berørt.

tobeornot999, KRS and themichael like this.
  3. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Fra siste streik husker jeg flere ting. Det første er at folk var flere timer i telefonkøen - ofte med resultatet at "samtalen" plutselig ble avsluttet etter to timer. Jeg husker også at det var vanskelig å bli booket om til Star Alliance eller andre selskaper. Eneste mulighet var vel å betale ny billett selv og kreve refusjon etterpå.
    Denne gangen har man kanskje økt risiko når man gjør det: Blir SAS konkurs, så får ikke dekket noe i det helle tatt.

Jeg husker også en dame som var i avisen og klagde på at hun hadde et eller annet viktig behandling i Oslo, men at hun ikke hadde råd til Norwegian billett - deretter ble hun ombooket til Norwegian (men avisoppslag er kanskje ikke veien å gå for de fleste av oss :D).

Jeg var i Stockholm ved siste pilotstreik. SAS sendte meg en SMS at jeg kunne ordne alternativ transport og kreve refusjon opp til 4 000 kroner i etterkant. Jeg var denne gangen ganske avslappet da SAS var et pålitelig selskap. Så booket jeg nattog til Trondheim i 1. klasse (helt topp opplevelse :cool:) og pengene kom tilbake etter seks uker. Tre retters og en del snacks/drikke ble også dekket :).

4. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,047
    Bonuspoeng:
    183
    Blir spennende å se hvor lenge det varer. Skal fly med dem hele veien til JFK på fredag i Biz og hjem med dem og SAS den 27./28. juni

5. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    683
    Bonuspoeng:
    93
    Var i New York under forrige streik i 2019(?) og ble automatisk booket om til British Airways dagen etter opprinnelig avgang. Fikk vel varsling om ny booking dagen før opprinnelig avgang.

SAS refunderte for den ekstra natten på hotell.

KRS and themichael like this.
  6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Blir spennede å se hvordan det slår ut med mekanikerstreik osv.

Nå har vel Norwegian allerede begynt å kansellere, det har ikke SAS, så bildet er vel litt mer nyansert enn at SAS er høyrisiko og resten er støtt som fjell..
    Mange kanselleringer jevnt over hele linja i alle land og i alle selskap..

7. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Vi er et reisefølge som skal på festival i Belgia neste uke og vi ser nå at SAS har begynt å flytte på en del av flightene våre, sannsynligvis i.f.m den forestående streiken. De fleste blir flyttet til flighter heloperert av CityJet som i utgangspunktet er bra, men tidene er såpass dårlige at man kommer fram etter at festivalen har startet.

Ettersom det er mindre enn 14dg til avreise, kan man allerede nå foreslå/kreve alternative reiseruter med dem eller andre selskaper som gjør at man kommer ned i tide? Det er litt ulik fleksibilitet på dem som reiser, så det vil nok være varierende i hvor stor grad de kan endre opprinnelig reiseplan. Selv har jeg booket ekstra fleksible billetter både dagen før og etter planlagt avreise, men jeg vet ikke om jeg kan be SAS flytte meg til en av dem jeg allerede har billett til uten ekstra kostnad?

Antar ellers at ved fleksible billetter (SAS Pro), så er det mulig å gå inn å kansellere avreisen uten at returen også forsvinner? Hjem skal vi alltids komme oss på en måte, så det viktigste er at vi kommer oss ned i tide, så derfor har jeg kun kjøpt alternative billetter den veien.

8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,034
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det er SAS som flytter dere og dere ikke liker/kan bruke flygningene må det ringes og de vil flytte dere kostnadsfritt til de flygningene dere vil ha!
    Det er lurt finne alternative ruter før dere ringer.
    Selv med Go light billetter har SAS gjort dette kostnadsfritt når SAS har kansellert/endret en flygning.

tmolvik liker dette
  9. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel en fordel for SAS at de ikke har full bemanning, da har flyene ledig kapasit og og de kan «ta neste» hvis et fly mangler mekaniker?

Last edited: 20. juni 2022
  10. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Samt at de jo har tekniske baser utenfor Norge også som kan benyttes (om ikke kapasiteten er sprengt der også)

11. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer an på om flyene brukes eller er lagret. Krever en tekniker for å erklære et lagret for luftdyktig. Egentlig slår det meg som rimelig dyrt å holde masse fly aktive når det ikke er piloter som flyr det.

12. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,184
    Bonuspoeng:
    93
  13. flyhigh

flyhigh Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Foreløpig status på OSL i dag: 8 kanselleringer (gjesp). Ingen krisetilstander ennå slik overskriftene i tabloidpressen skriker

RoadKing and Eddie47 like this.
  14. sday

sday EBG, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    har en tur bgo-cph-mxp 3.juli, sjekket profilen min i dag, og da kommer BGO-CPH som kansellert. har ikke fått noen e-poster om dette, skal jeg holde hodet kaldt, eller skal jeg kaste meg rundt og ringe SAS? Er det et alternativ at vi flyr til CPH dagen i forveien med SAS og de betaler for billett og innkvartering? Har bestilt billettene med bonuspoeng.

upload_2022-6-21_13-27-4.png

15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,034
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekk hvilke flygninger du vil ha og ring SAS … de bytter uten spørsmål siden de har kansellert.

16. sday

Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Takk Eddie47, er på telefon med SAS nå, de mener det ikke er bonus billetter tilgjengelig. men ser at det er vanlige billetter tilgjengelig....:(

17. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg forstår det er det frem til nå kun DY og WF som har kansellert pga streiken blant flyteknikerne. Er det rent tilfelle eller ligger det noe systematisk bak dette som gjør at SAS har en fordel?

Jeg har i de siste av og til opplevd at det dukker opp kanselleringer uten at jeg får SMS/epost. Men oftest får jeg ny ruter automatisk noe dager etterpå uten å ringe - og da kommer også både SMS/e-post. Men du kan selvfølgelig ringe og be om en ny rute som passer deg. For ny billett må du nok ikke betale, men du må regne med at det kan ta en time i telefonen. Sikkert lurt å ringe før pilotstreiken eventuell blir et faktum.

Avixlo, Eddie47 and sday like this.
  18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,034
    Bonuspoeng:
    293
    De trenger ikke finne bonusbilletter når SAS har kansellert, de må bare finne et godt alternativ for deg.
    Du skal ikke betale noe!
    Det er SAS sitt ansvar, du må fortelle dem hvilket fly du vil med.

themichael and sday like this.
  19. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Det har skjedd meg også, men da var agenten av en eller annen grunn ikke klare over at SAS kansellerte billetten. Greit å mine dem om det flere ganger mens man prater med dem :rolleyes:.

sday liker dette
  20. sday

Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Takker, har de på øret nå, og har strukket meg til å kunne fly dagen før, men da må de ordne med overnatting på MXP for meg, evt på CPH, slik at jeg når opprinnelig fly til MXP.

Edit: første kundebehandler mente at jeg kun hadde kansellering som valg, selv om det var billetter til CPH dagen før. Holder nå på med kundebehandler-bingo.

Edit 2: Da har det ordnet seg med en hyggelig dame fra Danmark. SAS dekker hotell mot kvitteringer. Har jeg krav på 125 Euro pr hode?

Last edited: 21. juni 2022
    Eddie47 liker dette

Del denne siden