Forstår jeg det riktig som at det nå er tilbake til vanlig for flex-billetter hos norwegian og at de er fullt refunderbare og kansellerbare helt opp til rett før avgang (og ved no-show?) Reiser til ALC i morgen, og den er grei. Skulle pilotene stemme nei i uravstemningen og det blir ny streik vil jeg sikre meg da jeg for en gangs skyld er nødt til å være hjemme igjen til en gitt dato (arbeidsstart 10. aug. Skal ta returflyet 9. aug 19-23). Tanken er da å bestille en flex billett med norwegian som jeg har i bakhånd.
Fagforeninger i Skandinavia har etterhvert oppnådd så mye at de valgte lederne kommer opp med de mest absurde krav (ref flytekniker og 17%) for å tekkes sine velgere. Det er en trist utvikling fordi det gjør fagforeningene til en useriøs aktør i samfunnsbyggingen. At det er grobunn for alternative fagforeninger med magamål sier kanskje noe om at arbeidstakere selv ser at skamløs kravmentalitet har lite for seg. Så kommer hersketeknikkene fra de etablerte når de ser at de ikke kan presse gjennom gammelkommunismen sin.
Kunne ikke vært mer enig! Det er masse bra å si om selve fagforenings-modellen. Men urealistiske krav og den totalt useriøse "skandinavisk modell" retorikken gjør at de fagforbundene blir mindre og mindre relevante. For dem som er medlemmer, koster det årlige medlemsskapet masse, og når de i retur forventer ekstreme "stå på krava" og høyere lønn enn alle andre så kan jo ikke hjulene gå rundt i lengden. Og til sist: det helt sinnsyke maset om at lederen for 8000 personer tjener 12 millioner, mens en pilot "bare" tjener 1,2 millioner. Forskjellen er helt selvsagt, etter min mening - og lederen kan i tillegg sparkes på dagen.
20.000 av Lufthansas bakkemannskap skal taes ut i streik fra onsdag 03:45 til torsdag 06:00 melder bild.de
Lufthansa innstiller nesten alle sine flyginger onsdag Nesten alle Lufthansas flyginger onsdag blir innstilt på grunn av streik blant bakkemannskapet, melder selskapet. Bakkemannskapet tas ut i streik fra og med onsdag, meldte fagforeningen Verdi mandag. Verdi organiserer rundt 20.000 ansatte i det tyske flyselskapet, blant dem teknikere og logistikkpersonell. De har avvist et første lønnstilbud fra selskapet, men skal etter planen fortsette forhandlingene 3. og 4. august. Streiken begynner klokka 3.45 natt til onsdag og skal vare fram til torsdag morgen klokka 6. (NTB)
Veldig greit at de har satt en tidsramme som både viser deres verdi og betydning i verdikjeden, men samtidig ikke ødelegger for mye for reisende og selskapet..
Godt spørsmål, man må planlegge bestillingene. Ref dagene aksjon hos Lufthansa hadde det gjort seg med en oversikt for alle flyselskap.
Neste er Lufthansa pilotene, hvis man er uheldig (må sikkert bruke google translate): https://www.tagesschau.de/wirtschaft/lufthansa-piloten-urabstimmung-streik-gewerkschaft-101.html
Også ute på DN ca kl. 12 i dag, men det er ikke umiddelbart ettersom de først skal ha en avstemming OM de skal streike:
Fagforeninger er lovlig mafiavirksomhet, rett og slett. Kranglingen sitert ovenfor bygger også opp under mitt inntrykk, av at fagforeninger i dag er et moderne pampevelde hvor man skal ha makt for maktens skyld. Medlemmene er bare nyttige idioter. I Norge har vi jo den tette båndene mellom Arbeiderpartiet og LO. Selv om man ikke stemmer arbeiderpartiet så vil fortsatt ditt medlemsbidrag gå til å støtte nettopp Arbeiderpartiet. Lederen kan nok gå på dagen, med en ganske heftig etterlønnavtale/fallskjerm. Det er vel forskjellen. Med lønn på 12 millioner og pensjon på 6 millioner (antar dette er pensjonsinnbetaling på i realiteten 50%), som han sannsynligvis får beholde 1 år (eller lenger) hvis SAS vil ha han ut, så er han utrolig mye bedre stillt enn pilotene. Hvis ledelsen vil at de ansatte skal gå ned i lønn, så burde de prosentmessig kutte sin egen lønn tilsvarende.
Hele lederlønnsdiskusjonen er en avsporing etter min mening. Anko er forholdsvis lavt lønnet som toppleder, her må en ta i betraktning at lederlønninger på dette nivået i Sverige er vesentlig høyere enn i Norge. (REMA betalte riktignok 74 MNOK i bonus til Kristiansen for å gå inn i stillingen som leder av REMA i fjor, men årslønna hans er kun 5-6 mill....)
Litt spent på avstemningen blant pilotene. Er vel lørdag som det skal avgjøres? Noen spådom om de aksepterer eller om det blir streik fra neste uke?