Det kan være litt misvisende. Aksjonærene taper sin investering ved konkurs, men må på ingen måte betale noe utover det. Det er dessuten også sannsynlig at aksjonærene taper brorparten av sin investering under chapter 11 - men blir muligens sittende med en liten andel.
Så den, måtte rette litt på den detaljen der. Derfor rettet jeg litt på posten også for å ivareta dette.
I Portugal går TAP-pilotene i demonstrasjonstog i stedet for å streike. Håper de ikke starter å streike i begynnelsen av september .. https://www.portugalresident.com/tap-pilots-stage-dramatic-demo-outside-companys-lisbon-hq/
Vi måtta av praktiske årsaker fly under Ryanair sin kabinstreik i Spania sist uke, mellom Mallorca og Malaga. Det gikk overraskende fint og Ryanair hadde hentet inn fly fra datterselskapet Lauda så alt gikk i rute så det var fint løst for oss kunder. Jeg tror ikke akkurat den spanske kabinstreiken har hatt den største effekten på Ryanair, for det virket ikke være særlig kanselleringer.
Ingen streik for Lufthansa bakkepersonell. Da ble man enig etter varslings-streiken. Nå er jeg spent på i morgen. Når skal resultatet offentliggjøres?
SAS-pilotene godkjenner tariffavtalen SAS-pilotene godtar tariffavtalen. Nå er det fem og et halvt år til de kan forhandle neste gang. https://e24.no/boers-og-finans/i/pW...enner-tariffavtalen?referer=https://www.vg.no
Ja, over 90% stemte ja, men media generelt har vært flinke til å hause opp situasjonen de siste dagene...
Slik jeg forstår det, skal 450 oppsagte piloter få jobben sin tilbake nå med ny avtale. Vil dette slå positivt ut for oss kunder? Jeg satt ofte på OSL det siste halvåret for å høre at flyet blir forsinket "fordi vi mangler besetningen". Blir det bedring på dette? Kan vi kanskje håpe på flere reisemål/bedre frekvens og færre kanselleringer?
Med det resultatet kan en jo lure på hvor sterk støtte forhandlerne hadde når det ble streik og under forhandlingene i Stockholm?
Det sies vel at mange stemte ja ettersom de forstår at dette et den beste av de dårlige løsninger. Vil jo tro at de fleste piloter faktisk forstår hvor dette ender om de ikke aksepterer og kjører i gang ny streik, samt at alternativene i det potensielt "nye SAS" eller ellers i markedet ikke er bedre enn hva de nå ender opp med. Og ikke minst, bedre med en fugl i hånda enn ti på taket.
Mulig dette har blitt diskutert før: Har man krav på standard kompensasjon dersom en bonusreise t/r trd-alc ble avlyst dagen før avreise? Fikk ombooket billettene til en fremtidig (hypotetisk) avgang etter å ha kontaktet dem, men mener å ha lest at man kan ha krav på ytteligere kompensasjon når det skjer tett opp mot avreisedato. Må man i så fall søke om dette eller skjer det automatisk?
Støtten var nær 100%. Dette er en drittavtale om man kun ser på lønn og betingelser, noe alle er fullstendig klare over. Poenget er at jobbene skal tilhøre SAS pilotene, og de utstøtte pilotene skal få jobbene tilbake. OG at foreningsknusingen ikke fungerte. Hadde dette ikke kommet på plass, så hadde streiken fortsatt til selskapet lå i grus. SAS forsøkte med dette å krysse en linje pilotene bare ikke kunne gå over. Nok var nok.
Da er det på tide å arkivere denne tråden i historiens arkiv tipper jeg, historien om streiken 2022 er offisielt over
Det korte svaret på begge spørsmål er nei. Desverre. SAS har ikke penger eller mulighet til å holde flyene i luften på de viktigste rutene. Og absolutt ikke råd til verken reserve crew på standby eller det å prøve ut nye ruter.
Ja, fagforeninger skal fortsatt drive selskapet. Og derfor kommer de ikke til å overleve i lengden. Dette er ikke en "skandinavisk modell". For ingen andre større selskap i Skandinavia drives på tilsvarende dårlig måte. Heldigvis.
SAS leverte milliardoverskudd årene før Covid. Med de gamle avtalene og et SAIL (Connect) som tapte penger. Norwegian tapte en halv milliard på sitt irske eventyr som de til slutt la ned. Avtalene der er bedre enn det SAS pilotene har, og de er forankret i Skandinavia. Widerøe likeså, så jeg er ikke hel sikker på hva du snakker om, bortsett fra at SAS drives på en dårlig måte. Der er jeg helt enig, men det er ledelsen sin skyld. Denne streiken ble satt i gang av dem. Lørdagen før streiken var partene enige og meglerne ble sendt hjem. Protokollen skulle skrives under på søndag. Da møtte pilotene nye krav. Som de igjen gikk med på. Ny, ny avtale skulle undertegnes mandag, da møtte pilotene igjen nye krav. Da var det slutt. Spørsmålet er om ledelsen bevisst ønsket en streik for å sette selskapet i enda dårligere stand, dette for å få godkjenning av Chapter 11 i USA. Det får man ikke om ikke konkurstrusselen er reell. Du er faktisk en av få som ikke har forstått hva dette handler om. Spørsmålet nå blir om ledelsen vil følge avtalene. De siste ti årene har det vært en mangel på akkurat det. Med en 5 (!) år lang avtale så er pilotene bundet på hender og føtter. Avtalebrudd må da tas i rettsystemet, og det tar som kjent lang tid.
Dette har jeg hørt en del ganger nå, men husker ikke a ha lest det i noen avis. Har du en kilde på det? Jeg hadde gjerne lest mer om det.