Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan være litt misvisende. Aksjonærene taper sin investering ved konkurs, men må på ingen måte betale noe utover det. Det er dessuten også sannsynlig at aksjonærene taper brorparten av sin investering under chapter 11 - men blir muligens sittende med en liten andel.

2. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,243
    Bonuspoeng:
    183
    Så den, måtte rette litt på den detaljen der. Derfor rettet jeg litt på posten også for å ivareta dette.

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,015
    Bonuspoeng:
    293
    Are liker dette
  4. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Ulempen med at de velger å gå i tog enn å fly kan jo være litt kjipt for vi som har billett med TAP.

RoadKing liker dette
  5. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,429
    Bonuspoeng:
    113
    Vi måtta av praktiske årsaker fly under Ryanair sin kabinstreik i Spania sist uke, mellom Mallorca og Malaga. Det gikk overraskende fint og Ryanair hadde hentet inn fly fra datterselskapet Lauda så alt gikk i rute så det var fint løst for oss kunder. Jeg tror ikke akkurat den spanske kabinstreiken har hatt den største effekten på Ryanair, for det virket ikke være særlig kanselleringer.

6. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,488
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen streik for Lufthansa bakkepersonell. Da ble man enig etter varslings-streiken. Nå er jeg spent på i morgen. Når skal resultatet offentliggjøres?

7. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    Jorge, Kjetil L, Kristian and 11 others like this.
  8. oggaman

oggaman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Pilotene tok til fornuft. Det hadde jeg ikke trodd. Var redd det skulle streikes til konkurs.

9. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, over 90% stemte ja, men media generelt har vært flinke til å hause opp situasjonen de siste dagene... :rolleyes:

Flymunda, oggaman, Eddie47 and 3 others like this.
  10. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,243
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det endelig forsvarlig og trygt å booke SAS igjen :)

11. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg forstår det, skal 450 oppsagte piloter få jobben sin tilbake nå med ny avtale. Vil dette slå positivt ut for oss kunder? Jeg satt ofte på OSL det siste halvåret for å høre at flyet blir forsinket "fordi vi mangler besetningen". Blir det bedring på dette? Kan vi kanskje håpe på flere reisemål/bedre frekvens og færre kanselleringer?

12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,015
    Bonuspoeng:
    293
    Med det resultatet kan en jo lure på hvor sterk støtte forhandlerne hadde når det ble streik og under forhandlingene i Stockholm?

Storbaba and Brukernavnet like this.
  13. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det sies vel at mange stemte ja ettersom de forstår at dette et den beste av de dårlige løsninger.
    Vil jo tro at de fleste piloter faktisk forstår hvor dette ender om de ikke aksepterer og kjører i gang ny streik, samt at alternativene i det potensielt "nye SAS" eller ellers i markedet ikke er bedre enn hva de nå ender opp med.

Og ikke minst, bedre med en fugl i hånda enn ti på taket.

14. epletyv

epletyv Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    28
    Mulig dette har blitt diskutert før: Har man krav på standard kompensasjon dersom en bonusreise t/r trd-alc ble avlyst dagen før avreise? Fikk ombooket billettene til en fremtidig (hypotetisk) avgang etter å ha kontaktet dem, men mener å ha lest at man kan ha krav på ytteligere kompensasjon når det skjer tett opp mot avreisedato. Må man i så fall søke om dette eller skjer det automatisk?

15. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Støtten var nær 100%.
    Dette er en drittavtale om man kun ser på lønn og betingelser, noe alle er fullstendig klare over.
    Poenget er at jobbene skal tilhøre SAS pilotene, og de utstøtte pilotene skal få jobbene tilbake. OG at foreningsknusingen ikke fungerte.
    Hadde dette ikke kommet på plass, så hadde streiken fortsatt til selskapet lå i grus.
    SAS forsøkte med dette å krysse en linje pilotene bare ikke kunne gå over.
    Nok var nok.

16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,243
    Bonuspoeng:
    183
    Da er det på tide å arkivere denne tråden i historiens arkiv tipper jeg, historien om streiken 2022 er offisielt over :)

17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Det korte svaret på begge spørsmål er nei. Desverre.

SAS har ikke penger eller mulighet til å holde flyene i luften på de viktigste rutene. Og absolutt ikke råd til verken reserve crew på standby eller det å prøve ut nye ruter.

18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, fagforeninger skal fortsatt drive selskapet.

Og derfor kommer de ikke til å overleve i lengden.

Dette er ikke en "skandinavisk modell". For ingen andre større selskap i Skandinavia drives på tilsvarende dårlig måte.

Heldigvis.

anders82 and vegardg like this.
  19. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    SAS leverte milliardoverskudd årene før Covid. Med de gamle avtalene og et SAIL (Connect) som tapte penger.
    Norwegian tapte en halv milliard på sitt irske eventyr som de til slutt la ned. Avtalene der er bedre enn det SAS pilotene har, og de er forankret i Skandinavia.
    Widerøe likeså, så jeg er ikke hel sikker på hva du snakker om, bortsett fra at SAS drives på en dårlig måte. Der er jeg helt enig, men det er ledelsen sin skyld.
    Denne streiken ble satt i gang av dem.
    Lørdagen før streiken var partene enige og meglerne ble sendt hjem. Protokollen skulle skrives under på søndag. Da møtte pilotene nye krav. Som de igjen gikk med på. Ny, ny avtale skulle undertegnes mandag, da møtte pilotene igjen nye krav.
    Da var det slutt.

Spørsmålet er om ledelsen bevisst ønsket en streik for å sette selskapet i enda dårligere stand, dette for å få godkjenning av Chapter 11 i USA. Det får man ikke om ikke konkurstrusselen er reell.

Du er faktisk en av få som ikke har forstått hva dette handler om.
    Spørsmålet nå blir om ledelsen vil følge avtalene. De siste ti årene har det vært en mangel på akkurat det. Med en 5 (!) år lang avtale så er pilotene bundet på hender og føtter. Avtalebrudd må da tas i rettsystemet, og det tar som kjent lang tid.

Kristian liker dette
  20. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Dette har jeg hørt en del ganger nå, men husker ikke a ha lest det i noen avis. Har du en kilde på det? Jeg hadde gjerne lest mer om det.

Last edited: 08. aug 2022

Del denne siden