Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Å mene noe om det vil nok være vill gjetting.

    Selv de på innsiden har ikke lett for å anta det ene eller andre, siden hele stemmegivningen er elektronisk og anonym.
     
  2. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    1,474
    Bonuspoeng:
    113
    Ser da ut som at jeg går klar av evt streik (hjemreise 9. aug kl 19). Kjøpte en norwegian flex for å være sikret. For min søster som skal hjem den 11. ; kan jeg bruke min flex billett, endre navn til henne (eller må den fortsette i mitt navn?) og så evt kjøre full refusjon ved no show eller kansellere hvis sas-flyet går som opprinnelig?
     
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Siden avstemningen er anonym, så tror jeg at de vil forkaste avtalen, men det er bare min magefølelsen. Hadde det vært avstemning i åpen sal så tror jeg at avtalen hadde gått igjennom. Men som sagt veldig usikker.

    Det er bare en ting jeg er sikker på, og det er at SAS går fullstendig konkurs om de havner i streik, for da vil de bli "chapter 7 bankrupcy" og det betyr oppløsning av selskapet på grunn av totalt fravær av kredittverdighet, og utdeling av likvide midler i selskapet til kreditorene så da blir de sitte igjen med de verdiene som er i konkursboet og deles ut etter hvilke krav som blir prioritert.

     
    Last edited: 04. aug 2022
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,232
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan være litt misvisende. Aksjonærene taper sin investering ved konkurs, men må på ingen måte betale noe utover det. Det er dessuten også sannsynlig at aksjonærene taper brorparten av sin investering under chapter 11 - men blir muligens sittende med en liten andel.
     
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Så den, måtte rette litt på den detaljen der. Derfor rettet jeg litt på posten også for å ivareta dette.
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Are liker dette
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Ulempen med at de velger å gå i tog enn å fly kan jo være litt kjipt for vi som har billett med TAP.
     
    RoadKing liker dette
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Vi måtta av praktiske årsaker fly under Ryanair sin kabinstreik i Spania sist uke, mellom Mallorca og Malaga. Det gikk overraskende fint og Ryanair hadde hentet inn fly fra datterselskapet Lauda så alt gikk i rute så det var fint løst for oss kunder. Jeg tror ikke akkurat den spanske kabinstreiken har hatt den største effekten på Ryanair, for det virket ikke være særlig kanselleringer.
     
  9. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen streik for Lufthansa bakkepersonell. Da ble man enig etter varslings-streiken. Nå er jeg spent på i morgen. Når skal resultatet offentliggjøres?
     
  10. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    613
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Jorge, Kjetil L, Kristian and 11 others like this.
  11. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Pilotene tok til fornuft. Det hadde jeg ikke trodd. Var redd det skulle streikes til konkurs.
     
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, over 90% stemte ja, men media generelt har vært flinke til å hause opp situasjonen de siste dagene... :rolleyes:
     
    Flymunda, oggaman, Eddie47 and 3 others like this.
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det endelig forsvarlig og trygt å booke SAS igjen :)
     
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,232
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg forstår det, skal 450 oppsagte piloter få jobben sin tilbake nå med ny avtale. Vil dette slå positivt ut for oss kunder? Jeg satt ofte på OSL det siste halvåret for å høre at flyet blir forsinket "fordi vi mangler besetningen". Blir det bedring på dette? Kan vi kanskje håpe på flere reisemål/bedre frekvens og færre kanselleringer?
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Med det resultatet kan en jo lure på hvor sterk støtte forhandlerne hadde når det ble streik og under forhandlingene i Stockholm?
     
    Storbaba and Brukernavnet like this.
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det sies vel at mange stemte ja ettersom de forstår at dette et den beste av de dårlige løsninger.
    Vil jo tro at de fleste piloter faktisk forstår hvor dette ender om de ikke aksepterer og kjører i gang ny streik, samt at alternativene i det potensielt "nye SAS" eller ellers i markedet ikke er bedre enn hva de nå ender opp med.

    Og ikke minst, bedre med en fugl i hånda enn ti på taket.
     
  17. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Mulig dette har blitt diskutert før: Har man krav på standard kompensasjon dersom en bonusreise t/r trd-alc ble avlyst dagen før avreise? Fikk ombooket billettene til en fremtidig (hypotetisk) avgang etter å ha kontaktet dem, men mener å ha lest at man kan ha krav på ytteligere kompensasjon når det skjer tett opp mot avreisedato. Må man i så fall søke om dette eller skjer det automatisk?
     
  18. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Støtten var nær 100%.
    Dette er en drittavtale om man kun ser på lønn og betingelser, noe alle er fullstendig klare over.
    Poenget er at jobbene skal tilhøre SAS pilotene, og de utstøtte pilotene skal få jobbene tilbake. OG at foreningsknusingen ikke fungerte.
    Hadde dette ikke kommet på plass, så hadde streiken fortsatt til selskapet lå i grus.
    SAS forsøkte med dette å krysse en linje pilotene bare ikke kunne gå over.
    Nok var nok.
     
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Da er det på tide å arkivere denne tråden i historiens arkiv tipper jeg, historien om streiken 2022 er offisielt over :)
     
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Det korte svaret på begge spørsmål er nei. Desverre.

    SAS har ikke penger eller mulighet til å holde flyene i luften på de viktigste rutene. Og absolutt ikke råd til verken reserve crew på standby eller det å prøve ut nye ruter.
     

Del denne siden