Ja, fagforeninger skal fortsatt drive selskapet. Og derfor kommer de ikke til å overleve i lengden. Dette er ikke en "skandinavisk modell". For ingen andre større selskap i Skandinavia drives på tilsvarende dårlig måte. Heldigvis.
SAS leverte milliardoverskudd årene før Covid. Med de gamle avtalene og et SAIL (Connect) som tapte penger. Norwegian tapte en halv milliard på sitt irske eventyr som de til slutt la ned. Avtalene der er bedre enn det SAS pilotene har, og de er forankret i Skandinavia. Widerøe likeså, så jeg er ikke hel sikker på hva du snakker om, bortsett fra at SAS drives på en dårlig måte. Der er jeg helt enig, men det er ledelsen sin skyld. Denne streiken ble satt i gang av dem. Lørdagen før streiken var partene enige og meglerne ble sendt hjem. Protokollen skulle skrives under på søndag. Da møtte pilotene nye krav. Som de igjen gikk med på. Ny, ny avtale skulle undertegnes mandag, da møtte pilotene igjen nye krav. Da var det slutt. Spørsmålet er om ledelsen bevisst ønsket en streik for å sette selskapet i enda dårligere stand, dette for å få godkjenning av Chapter 11 i USA. Det får man ikke om ikke konkurstrusselen er reell. Du er faktisk en av få som ikke har forstått hva dette handler om. Spørsmålet nå blir om ledelsen vil følge avtalene. De siste ti årene har det vært en mangel på akkurat det. Med en 5 (!) år lang avtale så er pilotene bundet på hender og føtter. Avtalebrudd må da tas i rettsystemet, og det tar som kjent lang tid.
Dette har jeg hørt en del ganger nå, men husker ikke a ha lest det i noen avis. Har du en kilde på det? Jeg hadde gjerne lest mer om det.
Enig. Så jeg sluttet å svare mer. Vi får være glade for at det fortsatt er lov til å være uenige i Norge. Og på IF
Jeg kjenner IKKE innholdet i forhandlingene mellom SAS og pilotforeningen, og regner heller ikke med at innholdet noen gang blir helt dokumentert utenom den signerte protokollen. Jeg er selv blitt beskyldt for å fare med løgn her inne på IF av en som sto en SAS-ansatt nær når jeg kommenterte en cargo-avtale jeg selv (på vegne av en oppdragsgiver) hadde inngått med SAS. Selvsagt kunne jeg ikke dokumentere noe som helst, sånn er jo forholdene rundt forhandlinger heldigvis.
I stedet for å erkjenne at diskusjonen om streiken er over, så får jeg heller bringe frem popkornet, tydelig at det tar av her ... Eller kanskje peanøttene, så popkornet
Uten å ta stilling verken den ene eller den andre veien i diskusjonen her - det er vel ikke helt utenkelig at folk på IF har innsideinformasjon som ikke nødvendigvis er mulig/hensiktsmessig å dokumentere. Om man bør/skal dele det er en annen debatt.
Nå er vel ikke dette SAS-streiketråden 2022, men Streiketråden 2022 Ellers enig i at diskusjon om sas-streiken begynner å bli uinteressant. Spesielt når de som diskuterer saken på begge sider nekter å se verden i annet enn svart og hvitt.
It ain't over 'till the fat lady sings... Og dette kan bli nok en vanskelig nøtt for SAS. Mange kabinansatte har såpass lav lønn at de enkelt kan bytte jobb og få bedre vilkår hos andre selskaper. I motsetning til pilotene, som tjente/tjener så mye at de ikke hopper av fra SAS.
Pilotene ligger lavere enn Norwegian, Widerøe og Ryanair sine. Det som stopper overgang mellom selskapene er det lille fakta at man da starter på bunn som yngste styrmann i det nye selskapet. Kabinen sliter med rekruttering siden mange av de som ble permitterte ikke kommer tilbake igjen. De er allerede klassifiserte som lavlønte i Norge, så jeg tror ikke det er så mye å hente der. Selskapet vil selvfølgelig forsøke.
Pilots at Lufthansa (LHAG.DE) will strike on Friday, a labour union said on Wednesday, in an escalation of an ongoing wage dispute that will further plague a summer of travel chaos. The union, Vereinigung Cockpit (VC), said that pay talks had failed and that the strike would affect pilots for the passenger airline as well as its cargo division. https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/lufthansa-pilots-strike-friday-union-2022-08-31/
Ja, ser ut som bortimot alle avgangene fra Frankfurt og Munchen blir innstilt på fredag. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...-alle-flyginger-fra-tyskland-fredag.Uswpd2DJn
Heldigvis flyr vi først på lørdag! Men kanskje det blir mulighet for at flyet vårt er overbooket og de trenger noen frivillige til å ta et senere fly mot kompensasjon Vi kan godt ta et senere fly eller til og med overnatte til søndag på flyplassen.