Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    ATC streik i Hellas 9.november kl 10:00-16:00. Alle lufthavner påvirket.
     
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    BRU: The ground staff strikes planned for Nov 9 are still expected to go ahead. Expect major disruption to airport services at EBBR/Brussels and ECBI/Charleroi. ATC is confirmed to not be involved.

    LHR: There's a ground staff strike planned at Heathrow from Nov 18-21. The staff on strike are from Menzies and Dnata involved in ground handling, airside transport, and cargo. This will mainly affect airline flights at terminals 2, 3, and 4.
     
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for info!

    Får reise med kun håndbagasje via LHR neste helg da, nettopp som planen var uansett. Håper catering skjer som vanlig :p
     
  5. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
  6. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo en kinkig situasjon, uansett hvilke sympatier man har. Men å la selskapet gå konk pga enda en streik blir å kaste ut ungen med badevannet. Pilotene gav vel uttrykk for at om selskapet de jobber ikke for klarer å levere, så hadde de lite å tape å jobbe for et annet selskap.Vil tro øvrig personale er på samme sted.
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    VIE:
    Around half the airport check-in security staff are expected to be on strike on the morning of Nov 22(they're technically not on strike - they're attending a meeting to consider going on strike).
     
  8. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    https://frifagbevegelse.no/nyheter/...ed-i-lonn-nok-en-gang-6.158.919049.596c77e69a

    Vet vi noe mer om tidslinje for en eventuell streik blant de kabinansatte hos SAS? Jeg er sikkert ikke alene om å ha feeder flight med SAS inn til main leg med annet selskap for juleferien. Jeg bare begynner lure på om jeg bør begynne bekymre meg og se på andre alternativer for første leg, booke opp et alternativ. For min del dreier det seg om SAS til Stockholm og Thai videre.
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes det lukter streik når jeg leser det her, får håpe SAS tar til vettet
     
  10. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    727
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor langt i forveien vil man evt få beskjed?
     
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    14 dager frist for plassoppsigelse. 14 dager etter plassoppsigelse kan streik starte når som helst. Enn så lenge er det ikke levert plassoppsigelse ser det ut som. Får tolke det positivt
     
    stekus liker dette
  12. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Erfaring viser jo at Norwegian stopper salg av flex billetter så snart streiken blir varslet, samt at prisene dobles over natten. Man må dog tenke på at SAS ikke betaler for alternativ billett som er booket før en SAS flyvning er kansellert. Men dersom turen er viktig...

    Jeg har allerede sikret meg, da jeg ønsker å besøke familien over julen og det er ikke usannsynlig at også kabin besetningen legger streiken i en tid som svir mest for SAS (og for folk som atter en gang får ferien ødelagt - selv om det sikkert ikke er motivet til de streikende).
     
    puckno and tobeornot999 like this.
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Det siste kan du nok være ganske trygg på at nettopp er motivet til de streikende.

    Lettere å presse arbeidsgiveren i høysesong. Jfr pilotene på sommeren også :(
     
  14. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Her tas det ingen sjanser, har nå komplettert med flex-billetter hos konkurrerende selskap på to ulike avganger...
     
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Et annet pressmiddel er jo at de kan si "streiker vi så går dere konk", men klarer ikke de å betale folk skikkelig får det heller være.
     
    Eddie47 liker dette
  16. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    727
    Bonuspoeng:
    93
    19 desember, tør man bestille SAS til den dagen?
     
  17. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men sleng på DY/FS flex-billett som backup.
     
  18. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    Kristian, LaDuden, holmen and 11 others like this.
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Men ser ut som om det kun er de norske det er enighet med? Eller er det alle?
     
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Fra E24:
    Et av kriteriene har vært at SAS må bli enige med sine ansatte om nye kollektivavtaler. Sent tirsdag kveld kom SAS omsider til enighet med sine norske kabinansatte om en ny kollektivavtale som varer frem til mars 2024.

    De danske og svenske kabinansatte har ikke forhandlet om nye avtaler nå, da de har kollektivavtaler som varer frem til mars neste år.
     
    OttoL liker dette

Del denne siden