Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Meursalt, Avixlo and themichael like this.
  2. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    246
    Bonuspoeng:
    43
    Er det slik at disse 420 representerer så og si det som står og går av flyteknikere i landet (bortsett fra de få Flyr har leid inn) og at man da vet at dette vil gå utover ambulansefly og annen beredskap? Isåfall håper egoisten i meg at "ganske fort" er å regne som timer og ikke dager.. ;)
     
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Du har nok rett (ikke forventet noe annet :rolleyes:):

    Flyteknikere for ambulansefly tas ut i lockout

    20 flyteknikere i Babcock blir også blir tatt ut i lockout fra søndag. Det sier NHO til TV 2.

    Babcock drifter ambulanseflyene i Norge.

    (fra: https://www.nrk.no/rogaland/flystreik-i-norge-1.14104926)
     
    haakonks and tmolvik like this.
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    themichael liker dette
  5. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    254
    Likes mottatt:
    195
    Bonuspoeng:
    43
    Virker som om store deler av befolkningen/yrkesgrupper tenker at «nå er det jammen meg vår tur». Et krav på 17% er ikke snaut for en yrkesgruppe med utdanning på videregående nivå. Hvorfor er de bekymret for rekrutteringen til yrket? Jo mindre folk som utdanner seg, til mer attraktive blir jo resten?
     
    Maggie liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    17% er vanvittig i disse tider, forsåvidt uansett. Kan ikke fatte at de har trodd de ville nå frem.
     
    Last edited: 21. juni 2022
    Maggie liker dette
  7. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Tror nok at regjeringen griper raskt inn når liv og helse står i fare
     
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Vi snakker nok timer etter første fly er ute av drift. I Rikslønnsnemda har LO og NHO hver sin faste representant, så NFO har nok ikke mye å vinne her.
     
  9. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,421
    Bonuspoeng:
    183
    Screenshot_20220621-203709.png
    NFO sier de skal ta kontakt ikveld. Kanskje vi får en løsning før Lockout?

    Edit: ikke ikveld men de skal ta kontakt sier de
     
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Det viktigste spørsmålet er vel: Hvor raskt klarer SAS å etablere en ambulansefly-divisjon? Før 29. juni?
     
    Kristian and Tom like this.
  11. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det blir lockout så ender det i tvungen lønnsnemnd, så dette er over snart.
     
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    113
    Som SAS-passasjer vurderer jeg å streike jeg også.. har et fly til Barcelona i oktober som vurderes flyttet til Flyr, Lufthansa eller Norwegian..

    Fra halveis spøk til alvor: jeg føler med SAS. Og alle andre flyselskap.
     
  13. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Etter det eg har lest så er ønskene til flytekniker at minstelønn skal vere meir lik minstelønn for elektriker.
    Sjølvsagt som flytekniker er det skiftarbeid & masse tillegg. Men ser jo faktisk poenget der spesielt med tanke på rekruttering. Ønsker jo fortsatt å fly, ingen fly uten flytekniker så håpar dei kjem til enighet samt at yrket blir meir attraktivt.
     
    Kristian and Eddie47 like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,079
    Likes mottatt:
    68,764
    Bonuspoeng:
    293
    Utsagnet om at flyteknikerne krever 18% og 60kr i timen kommer fra arbeidsgiversiden og brukes for å fortelle alle oss andre om hvor urimelig kravene er.
    Flyteknikerne har aldri benektet dette, men derimot sagt at det er forhandlingsbart.
     
    Nordlands and snus_mumrikken like this.
  15. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Argumentet med natt- og skiftarbeid er jo egentlig relativt tynt. Det er jo fryktelig mange yrker som jobber sånn.
    Helsevesen, tunnel, vekter for å nevne noen. At det er usunt å jobbe skift og natt er jo heller ikke noe nytt.
    Så er det som Eddie sier at beløpet kommer fra arbeidsgiver så det må tas med i beregningen
    Men det er uansett hårreisende å kreve så mye (om det stemmer) selv som utgangspunkt.
    Kravet om økt minstelønn er jo i og for seg ikke urimelig, men både NHO og NFO virker å være enige i at ingen tjener så lite....
    Jeg er ingen ekspert på rekruttering, men med såpass gode lønnsvilkår for en fagutdanning pluss opplæring så burde det være relativt greit å sette i gang noen kampanjer rettet mot yrkesskolene.
    Men hva vet vel jeg? Jeg er bare en enkel byggingeniør med bachelorgrad :)
     
    snus_mumrikken and Eddie47 like this.
  16. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis en regner «bakover» på dette så betyr det at 60kr tilsvarer 18% av snittlønnen. Det betyr igjen at snittlønna må være 333kr per time i dag. Med 1950 timer i året (SSB sin standard) så blir det 649.350,- per år. Med 60kr mer per time så øker årslønn til 766.350,-.

    Mener å ha hørt antydninger fra partene som indikerer at dette ikke er langt unna realitetene. Det som er usikkert er om tilleggene er med i den timesatsene på 333kr.
     
    Eddie47 liker dette
  17. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Syns de har godt nok betalt som det er jeg. Vgs og så vil de opp på millionlønn?
    Det et høyskoleutdannede som ikke når dit.
    Hvis det er så ille står de fritt til å utdanne seg og velge en annen jobb.
    Millionlønn er ingen menneskerett.
    Men i dette landet av gull og honning skal jo ingen arbeide og helst ha ørten millioner skattefritt samtidig som staten skal gi alt av ytelser gratis.
    Bortskjemte nek.
    RANT MODE OFF
     
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Om man har en god reiseforsikring, er den siste metoden klart den beste. Snakker om dere, If/Europeiske :) De har alltid reddet meg.

    Flyselskapene er notorisk vanskelige å få penger ut av etter kanselleringer som rammer veldig mange. Og det tar selv på en god dag enormt mye tid i tlf kø og ved utfylling av skjemaer.
     
  20. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gidder ikke å bruke min egen tid på sånn. Da betaler jeg helst noen som gjør det for meg hvis det f.eks. går på EU261. Men siste streiken gikk det veldig bra med service fra SAS. Ingenting å klage på. Det er kanskje også å være litt avslappa. Du kan uansett ikke endre noe. Jeg har en plan B i hode skulle det med SAS går galt eller det er streik noen sted...
     

Del denne siden