Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Og DER kom nådestøtet.

Uten Babcock ambulansefly I luften, blir vilkåret om "fare for liv og helse" oppfylt fra dag 1.

Så der stoppet NFO streiken. I løpet av max et par dager nå.

Klønete leder i forbundet som var en håpløst dårlig forhandler fordi kravene var så sinnsyke at arbeidsgiverne med god grunn kunne si nei og få all sympatien. Maken til amatør. Jeg hadde mistet jobben på dagen, om jeg opererte slik.

Nå sier nok regjeringen at de får 3,7% istedet for kravet på 18% og ber dem gå tilbake på jobb. Eller, om de vil, finne annet arbeid.

Screenshot_20220625-183047_VG.jpg

RoadKing, MarkSS and Oppirumpadi like this.
  2. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Får satse på at staten kommer på banen før lockouten kommer i effekt. Da er det SAS igjen, men der er det vel tvilsomt at vi hører noe før natt til onsdag med mindre det blir full skjærings innen den tid.

Et lite spørsmål i sistnevne henseende. Jeg har som nevnt tidligere kjøpt en haug med fleksible "backupbilletter" for å være forberedt på det meste. Slik det ser ut nå reiser jeg til Oslo tirsdagen før streiken starter (reiser enten kun med håndbagasje eller tar ut bagasjen i Oslo). Skal i utgangspunktet videre med SAS/Cityjet til Brussel på morgenen og antar jo egentlig at det går bra, men om ikke så har jeg også billetter med Brussel Airlines på kvelden. Disse kostet derimot det hvite ut av øyet (drøyt 5' pr.pers). Kan jeg forvente at jeg får disse dekket av SAS om de kansellerer og det får meg fram til destinasjon? Antar det er dødfødt å prøve å få tak i dem onsdag morgen om streiken blir et faktum..

3. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan finner man ut om SAS har kansellert pga teknikerstreik eller noe annet? Gjelder i morgen.

4. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,984
    Bonuspoeng:
    293
    Bra det ikke er forumet som bestemmer hva de skal ha i lønn.

Darkcho, Ninerivers, Eddie47 and 4 others like this.
  5. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har gjennomført noe endringer her og nå kan alle billetter med avgang 26. juni til 1. juli endres kostnadsfritt (tidligere 29. juni til 1. juli) - forutsatt at dem var kjøpt seneste 23. juni.

6. Maggs

Maggs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Selv reiser jeg 2.Juli til New York med familien. Skal på tre ukers roadtrip og har lagt endel penger i andre billetter og reservasjoner underveis på turen, så mildt sagt spent på fortsettelsen.

Om det blir pilotstreik og flyet kanselleres så håper jeg virkelig det er muligheter for å få booket om billettene og komme oss avgårde ganske kjapt.

At det kjøres speil-lockout i Sverige og Danmark tar jeg som et tegn på at dette kanskje løses ganske kjapt med tvungen lønnsnemd. SAS kan vel ikke gå mange dagene uten fly i lufta og millioner i tilbakebetalinger.

7. Maggs

Maggs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg delbetalte forresten turen vår med poeng og tok resten kontant siden jeg ikke hadde nok poeng. Noen som har erfaring eller vet hvordan SAS håndterer en eventuell tilbakebetaling om flighten vår blir kansellert da?

8. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,398
    Bonuspoeng:
    93
    Lockout i gang. Det blir meget spennende fremover.

tobeornot999 liker dette
  9. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,196
    Bonuspoeng:
    183
    Samme avreisedato, men til vestkysten av USA. Satser på minnelig løsning i god tid før avreise, men må vel mentalt forberede meg på at det ikke blir noe ekstra plass og ledig midtsete på turen over.

tobeornot999 liker dette
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat som ved avbestilling av annen reise betalt med poeng: retur av poengene til EB kontoen og pengene til kortet det ble betalt med.

Hvis SAS har noen penger igjen, når alt dette er over da ;)

Maggs liker dette
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Til spørsmålet først: ja. Men jeg ville heller spurt reiseforsikringen. Hvis du har en god forsikring (Europeiske) betaler de raskt ut mellomlegget. Og opprinnelig beløp får du tilbake fra SAS.

EDIT: arbeidskonflikt som streik eller lockout gir ikke dekning på reiseforsikringen (hos Europeiske, i alle fall). Dobbeltsjekket nå.

Lockouten har vært i gang fra midnatt natt til søndag. Og min teori er altså at det blir lønnsnemnd i NFO streiken veldig raskt nå, siden Babcock også står på bakken.

Pilotene til SAS tør jeg ikke gjette altfor mye om. Bortsett fra at veldig mye tyder på at de faktisk går i streik 29 juni. Streiken blir nok i så fall enten helt kort (få dager) eller ender med SAS i konkurs.

Last edited: 27. juni 2022
  12. sday

sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noe hold i at cityjet kommer til å fly, selvom teknikere og pilotene streiker? Skal fly Bgo-cph den 02. og cph-Mxp den 03.

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Deres piloter har ikke meldt plassfratredelse/streik. Kun SAS sine.

Men den dagen de trenger en tekniker på en norsk flyplass, så blir maskinen stående fordi alle i den yrkesgruppen nå er i streik og/eller lockout (fra midnatt idag)

sday liker dette
  14. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Tvungen lønnsnemnd forutsetter at liv og helse er i fare. For Babcock som drifter flyambulansene så kan jo det vilkåret være oppfylt. SAS har kontrakt om å stille to 737 tilgjengelig i Sverige ved nasjonal krise og en tilsvarende avtale med norske forsvaret. De avtalene brukes vel ekstremt sjeldent. In Amenas var 2013. Det kan vel umulig gi grunnlag for tvungen lønnsnemnd, og siden det er internasjonalt konvensjonsbasert når man kan bruke tvungen lønnsnemnd må reglene være like i Sverige. Så myndighetene kan vel ikke stanse SAS streik hos pilotene?

Eddie47 and paron like this.
  15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,882
    Bonuspoeng:
    293
    Det er sant det @jgroneng , og det er også bra at det ikke er forummedlemmer som bestemmer hva folk flest skal få lov til å ha meninger om. :)

17. Perry

Perry Nytt Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    sas.no

18. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Forklar!?

19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,882
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekk status på avgangen. Det kan du gjøre ved å gå inn på «mine reiser», oppgi navn og booking ref.
    Er reisen din kansellert vil du se det da.

20. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden