Det gjør ikke jeg, med mindre det er riktig selskap. Pris, og kvalitet på bilene de kjører, er viktig. Betaler ikke mer for å sitte i en Prius, for å si det sånn. Det er fritt valg av taxi i Norge! Virker som mange ikke vet det. De foran blir alltid like sure, og jeg må ofte "overtale" min utvalgte sjåfør om at det er greit
Bruker kun taxi fra Lillestrøm stasjon etter tog fra OSL . Velger kun Nedre Romerike og helst med sjåførerjeg kjenner . Ofte langt bak i køen. Er så mange selskap fra Oslo der jeg aldri setter mine bein i. Noen ganger til og fra OSL grunnet mye bagasje. Kun venner leverer meg, eller henter meg ( fra avgang ). Vil ALDRI ta en taxi nede ved ankomst . Da heller drasse bagasjen ned fil flytoget. Heller ikke be om Nedre Romerike til fastpris i bua. Vet hva jeg får...
Det koster litt mer, men vis man velger øvre romerike, så får man i hvertfall norsk sjåfør og faste ting som er ordentlig. Har selv kjørt for dem tidligere og vet at der er det bare norske sjåfører, ordentlige biler (Kan ha forandra seg litt nå etter at refunderinga på taxi'er forandra deg) Og prisen er det den er. Den løper ikke opp med 400 kr fordi du skal 300 meter kortere enn sentrum. Og vis ikke så kan man faktisk avtale på forhånd med den sjåføren man ønsker om henting og få nummeret til denne. Da får man garantert den sjåføren og bilen man ønsker
Aldri sett i Oslo og de virker heller ikke å ha app. No go for meg. Bryr meg uansett ikke om hvor sjåfører (eller personer generelt) kommer fra...
Når jeg tar taxi, så ser jeg ofte på hva slags bil det er. Siden taxi i Norge er såpass dyrt så må man vel få komforten man betaler for?
Hadde de billige bilene vært rimeligere, så hadde det vært en ting. Men, nå er det ofte omvendt. Miljøtaxi med Priusen koster mer enn han fra Stavanger taxi med ny 5-serie
Noen med kjennskap til hovedstadens taxiselskaper som vet noe om hvem som må unngås? City Taxi er vel verstingen har jeg forstått. Pleier selv å holde meg til Oslo Taxi. Til nød Christiania taxi.
Hvor sjåføren kommer fra, bryr jeg meg ikke noe om. Men hva han gjør i pausene sine er jeg veldig opptatt av -altså om ham røyker eller ikke. Ingen taxiselskaper tillater vel røyking i bilene, men har flere ganger oppdaget at sjåførene kan ha litt kreativ tilnærming til hva som er 'i bilen'. Hadde fra Asker og Bærum Taxi som plent nekta for at han hadde røyka i bilen. Etter gjentatte ganger å ha påpekt at det lukta svært sterkt røyk i bilen, innrømte han at han pleide å stå bak stasjonsvogna med bakluka åpen og røyke når det regna. Men ikke inni bilen altså! . Fikk refundert det jeg betalte i etterkant (ingen tid til å bestille ny taxi). For øvrig er vel røykeloven enda strengere enn folk flest tror, den sier at det skal være røykfri luft, ikke at det er forbudt å røyke. Men klag om man får bil med røyklukt, sentralen eller eieren av bilen pleier å sette pros på å få vite om det, og jeg har som sagt fått refundert det jeg betalte flere ganger.
I Bergen har man ikke store utbudet av forskjellige taxiselskaper selvom blant annet Christiania Taxi har etablert seg i den senere tid. Etter at Bergen Taxi en rekke ganger ikke har dukket opp ved forhåndsbestilling (ganske kjipt når skal rekke et fly og påfølgende møte) har jeg nå gått over til Norges Taxi. De leverer varene når det kommer til punktlighet. Videre er de ca 20 % billigere og man får fastpris i app. Hvilken bil man får er bingo.. Man kan ende opp med en kjip prius eller man kan havne i en S-Klasse. Skal forøvrig sies at jeg møtte på en skikkelig drøy fyr i en Norges Taxi som knapt snakket norsk og nektet meg fastpris i app fra BGO. Ble ganske ille da jeg nektet å forlate bilen på kommando.. Til slutt ble jeg bedt om å komme meg ut av bilen umiddelbart.. Fastpris i app gir noe dårligere inntjening for sjaførene, men kompenseres med at de får betydelig mer butikk enn tidligere. Så bra er det faktisk at sjaføren i den neste bilen (S-Klasse) jeg tok fortalte at han nettopp hadde gått over fra Bergen Taxi til Norges Taxi grunnet appen! Appen i seg selv er også meget bra og hakket bedre enn Über i og med at man vet hva man skal betale i det man bestiller!
Bruker bare Nedre Romerike eller Oslo Taxi. På Lillestrøm stasjon har de imidlertid nektet meg å ikke ta første bil i køen, selv om jeg har sagt at jeg ikke vil kjøre med de selskapene som står først. På Gardermoen var det verre tilstander enn i Nairobi og Malmø (og da tenker jeg ikke på hudfarge, om noen får spasmer her) sist jeg forsøkte. Med folk som hoppet rundt og skulle ha meg inn i taxien sin. Så mitt råd til utlendinger som kommer til Norge er hver gang at "hva enn du gjør, så aldri ta taxi i Oslo eller fra flyplassen".
Man spurte om hvilke selskap i Oslo en kan ta. Ikke at jeg normalt bruker dem, men har inntrykk av Norgestaxi er meget vel drevet ! Hvorfor ? Jeg har personlig kurset over 60 av deres sjåfører ( løyve ) og de har vært meget hyggelige og seriøse. Ingen etnisk norsk . Men håndplukket av ledelsen..
Jeg velger alltid den bilen jeg vil ha i køen. Er det en mulighet til å slippe 4-sylindra Mercedeser gjør jeg det. Makan til rakleverk. Trives egentlig best i Volvo, så leiter alltid etter dem
Siden dette er en generell tråd, vil jeg ta opp USA og deres helvetes "Primuser" og Brødbiler ( Firkanta Ford tilsvarende VW Caddy ) som har tatt over store deler av taximarkedet grunnet den fæle bensinprisen I det landet. Fruen og jeg er ofte I det landet og ofte har mye bagasje ( grunnet fruen ) og skal ta taxi til flyplassen fra hotellet. Utenfor star de ovenfornevnte biler, ingen stor Chevy og Ford som tidligere. Jeg må gå rundt gatehørenet, finne en betraktelig større bil ( finnes fortsatt ) , sette meg inn , kjøre til inngangen hvor fruen venter. Senest I Denver og Chicago. Helvetes spetakkel fra disse mikrobilfolka. Men dørmannen roer dem ned og sier jeg har valget. Senest I Fort Lauderdale. Langt å gå utpå gata. Sjekket hotelfolket ved døra. 10 min senere en Suburban til same pris som Primus. Og I San Fransisco, 0500 om morgenen . Kun slike småbiler. Hotellet hadde et par Town Car og en sjåfør forsto lunta. Fikk samme pris som taxi. Fixed price incl. tips.
Skal inrømmeat jeg ikke var klar over fritt valg, tenkte man måtte ta første bil i køen. Da er det jo bare å speide etter den fineste bilen i køen og sette seg inn Er ikke så opptatt av selskap, her i Trondheim er det stort sett kun 2 selskaper og synes begge er ganske likt priset.
Ser den om du har enormt mye bagasje, kompis. Ellers har jeg pent lite trøbbel med taxi i USA Faktisk synes jeg USA er et foregangsland innen taxi. USA, Danmark, Japan og Tyskland. Her er taxi det trygge og fine alternativet for en som ikke er så kjent i bygda. Stikk motsatt av Norge, Sverige, Russland, Kenya også videre - der hele næringen er kjeltringer. Ok, jeg har fått taxi greien på Oslo og Romerike helt i halsen etter tallrike elendige opplevelser. Men når man ser 2/3 av taxiene spoler avgårde fra køen bare det nærmer seg en politibil (jepp, det har jeg sett), så vitner det om en næring i full krise. I Stavanger nekter de ta korte turer. I Malmø Sentralstasjon gidder de ikke ta kortere turer enn til Lund og charger 1000,- SEK. I Moskva... Don't get me started. Nesten like ille som på OSL Greit, rant over. Jeg skal prøve å ikke stikke innom tråden og ødelegge den mer, he he
I tilknytning til de aller fleste flyplasser i USA, er det en eller flere tilbydere av limousin service til svært akseptable priser. Anbefaler deg å sjekke ut det neste gang. Bare søk på Limo og flyplassen du skal til.
Velger alltid Oslo Taxi (primært) eller Norges Taxi. Aldri mer Taxi 2, etter en sjåfør som kjørte feil og ikke ville slå av takstameteret for omturen. w
Jøss, var ikke klar over fritt taxivalg. Har mye rare opplevelser fra Stavanger. En av de var da sjåføren ikke startet taksameteret, så jeg måtte betale fastpris(!). Var min første taxitur på den strekningen, så ante ikke hva jeg kunne forvente av pris. I ettertid ser jeg at han nok tok 250 kroner mer enn han skulle ha. Herlig! Ellers mye rare veivalg på mange når de skjønner jeg ikke er kjent... Men har flere ganger fått en herlig dame i femtiåra. Fantastisk morsom og herlig service. Så det finnes absolutt de med yrkesstolthet