Thai Airways konkurs?

Tråd i 'Nyheter' startet av EndreD, 18. mai 2020.

  1. EndreD

    EndreD Senior Medlem

    Innlegg:
    863
    Likes mottatt:
    2,507
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 18. mai 2020
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    3,433
    Likes mottatt:
    7,220
    Bonuspoeng:
    183
    Hm.. Glad jeg ikke har noen bookinger med TG inne.
     
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    2,567
    Likes mottatt:
    4,206
    Bonuspoeng:
    113
    Har et par segmenter med TG på den ene CT-bookingen min. Kan dette by på problemer, eller kan jeg anta at det går fint å ombooke hvis de går under?
     
  4. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    1,723
    Likes mottatt:
    2,947
    Bonuspoeng:
    113
    Har det samme selv. Kan nok fint booke om hvis de går under. Er fortsatt en stund til:)
     
  5. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    625
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    En CT billett er utstedt på en SK-117 stock, så en konkurs betyr bare ombooking for deg.
    Har man derimot en SAS billett fra CPH-OSL på ett TG dokument, så vil den billetten bli ugyldig ved en eventuell konkurs.
    Issuing carrier er førende for gyldighet av dokument
     
    Candy, flying_all and Gullars like this.
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    2,974
    Likes mottatt:
    6,805
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er vel mer en chapter-11 konkurs enn en tradisjonell norsk konkurs med konkursbo.

    Tipper TG flyr videre i en eller annen form.
     
    Candy and Kortbanetraver like this.
  7. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    43
    Myndighetene i landet har vel gjort det ganske klart at TG skal reddes på en eller annen måte. Enig med OttoL, dette blir nok bare en skrivebordsendring for å kvitte seg med stor gjeld. Så får vi se hva "nye" TG heter om noen måneder.
     
    furlong liker dette
  8. Lars J

    Lars J Senior Medlem

    Innlegg:
    887
    Likes mottatt:
    1,451
    Bonuspoeng:
    93
    Får håpe det ikke har noe si for medlemskap i *A?
     
  9. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    3,433
    Likes mottatt:
    7,220
    Bonuspoeng:
    183
    Og tilgang til F ...
     
  10. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    936
    Likes mottatt:
    775
    Bonuspoeng:
    93
    Det går over til lowcost - men for at alle med F ikke skal bli misfornøyd er alle vindussetene (F) på 737 reservert til dere med bookinger (fra rad 20F og bakover selvsagt :))
     
    Eddie47, RoadKing and trygveat like this.
  11. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    43
    Her kommer nok en salig blanding av politikk, makt og "ansikt" inn i bildet.
    Så lenge politikere og kongefamilien i Thailand bruker flyselskapet for eget bruk, består nok F.

    *A blir nok mer spennende å følge med på, og fortjener kanskje en egen tråd.
    I grunn hele konseptet med allianser når flere og flere selskaper går konk eller restruktureres. Først Avianca, nå Thai, hvem blir neste? Håper ikke de europeiske selskapene følger i samme spor, det er vel dårlig nytt for oss på dette forumet mtp. poengbeholdning osv.
     
    Last edited: 18. mai 2020
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,023
    Likes mottatt:
    1,561
    Bonuspoeng:
    113
    De faser ut B747 og A388. Vil dessverre kun fly med A350, B787 og 777ER.
     
    Eddie47 liker dette
  13. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    43
    Det har du nok rett i, men skal ikke se bort fra at de samtidig kommer med rekonfig av kabin ombord i eksisterende / "ny" flåte dersom de kvitter seg med alle maskinene som har F i dag. Mye gammelt i flåten til TG, også dersom man ser bort fra 747.

    Men har de gått ut med info om at deres 6 A380 skal bort? For den flåten er jo relativt ung sammenlignet med mange av de andre maskinene dems:

    A330: 15 stk, gjennomsnittsalder 9,3 år
    A350: 12 stk, gjennomsnittsalder 2,8 år
    A380: 6 stk, gjennomsnittsalder 7,5 år
    B747: 10 stk, gjennomsnittsalder 21,1 år

    B777: 31 stk, gjennomsnittsalder 13,2 år
    B787, 7 stk, gjennomsnittsalder 4,5 år
     
  14. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    2,902
    Bonuspoeng:
    113
    Det har fint lite å si at 380 er nye fly, poenget her er at de koster for mye i drift sammenlignet med andre fly.
     
    Xflipper, wilhelm, haakonks and 3 others like this.
  15. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    43
    Så enkelt er det da ikke, her kommer blant annet eierskap inn i bildet. Så vidt jeg vet eier TG 5 av sine A380, mens de leaser 1 maskin. Regner TG sine eide A380 som sunk cost og rene tapsprosjekt inn i fremtiden?

    Trenden blant mange av selskapene har jo vært å sende leasede A380 tilbake til leasingselskapet ved kontraktslutt, som igjen blir nødt til å skrote de pga. ikke-eksisterende bruktmarked. Se blant annet hva SQ gjør nå om dagen, de sender sine egne, nyeste A380 til langtidslagring i Alice Springs, mens de eldste (og leasede) maskinene blir stående igjen på Changi med uviss fremtid.

    Og igjen, det er Thai vi snakker om her. Ikke alltid finansene som blir utslagsgivende i det selskapet (politikk, kongefamiliens behov etc.). I tillegg: hvis du ser på fleet matrix så er f.eks. 1/3 av 777-flåten over 20 år gamle, de eldste eksemplarene av 747 nærmer seg 30 år. Kvitter de seg med alt det gamle skrotet så sitter de igjen med en ganske liten flåte. Derfor stilte jeg meg undrende til å sende 6-7 år gamle A380 til huggeren, selvom løpende kostnader kanskje er høye sammenlignet med nye, mindre modeller (a350, B787) - som de ikke har så mange av.
     
    flying_all and wilhelm like this.
  16. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    2,902
    Bonuspoeng:
    113
    Det er selvsagt et komplisert regnestykke med mange faktorer. Eierskap som du sier, finansieringskostnader, andrehåndsmarked, tid for større sjekker av maskinen, utgifter til vedlikehold, tid på bakken, tilgjengelighet på gater, fleksibilitet kontra andre maskiner i nettverket, etterspørsel etc.

    Totalen for 380 gjør jo at den ikke er "in-favour" hos selskapene lenger, mens vi som flyr elsker maskinen. Den er jo styggkul :) Og absolutt den stilleste jeg har flydd med. Jeg håper absolutt at TG beholder sine maskiner, men det ser ikke lovende ut.
     
    Insomnia4u liker dette
  17. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    2,567
    Likes mottatt:
    4,206
    Bonuspoeng:
    113
    Teller litt på knappene her. Ser at jeg kan bytte ut TG-returen vår i F med A380 mot NH F i ny kabin. På den ene siden virker det åpenbart, men samtidig kan jo dette bli siste mulighet til å få prøvd TG F i A380...
     
  18. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,680
    Likes mottatt:
    7,423
    Bonuspoeng:
    183
    Når er denne flyvningen?
    Personlig tipper jeg at det er slutt for både First og A380 hos TG.

    Som nevnt tidligere i denne tråden så sies det at TG nå skal gjennom konkursforhandlinger, og resultatet som kommer ut vil bli et mye mindre selskap, som kun skal fly A350, 787 og 777-300ER.
     
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    2,567
    Likes mottatt:
    4,206
    Bonuspoeng:
    113
    I januar, så mest sannsynlig ryker den vel kanskje uansett grunnet korona. Er ikke like enkelt å finne noe mellom RGN og TYO, så mulig jeg må revurdere reisemålet i samme omgang.

    Da høres det ikke ut for at jeg noen gang får testet TG F! Trist :(
     
  20. flying_all

    flying_all Veteran

    Innlegg:
    2,461
    Likes mottatt:
    4,507
    Bonuspoeng:
    113
    Ville beholdt det som det er. Finner alltids noe i business i værste tilfelle :)
     

Del denne siden