To bestillinger til Colombo fra Stavanger

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Boleole, 29. juli 2016.

  1. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Hei

    Etter å ha fulgt med på forumet en stund har jeg endelig fått meg til å opprette bruker her inne.

    Som overskriften sier så skal jeg, samboeren min og hennes datter reise fra SVG til CMB via OSL og DOH på to forskjellige bestillinger, billettene var såpass mye billigere fra OSL enn SVG at vi ble nødt til å gjøre det sånn. Vi bestilte derfor billetter med SAS fra SVG til OSL. Et par mnd senere fikk vi beskjed fra reiseselskap om at tidspunktet i billettene var endret. Når disse billettene ble bestilt mener jeg bestemt at vi hadde mer enn 2 timer på OSL, etter endringen så har vi ikke det, etter og ha lett igjennom epost, så oppdager jeg at jeg ikke har en kopi av billettene vi opprinnelig bestilte, kun en link til disse, jeg har derfor ikke muligheten til å undersøke om vi hadde to timer eller ikke. Men jeg lurer derfor på følgende:

    1) Er det noen mulighet for å finne ut av hva avgangstiden fra OSL var før endringen?
    2) Vil vi kunne sjekke inn bagasjen hele veien i SVG?
    3) Sånn som det nå ser ut så har vi 1 time og 45 min, så det burde jo holde, men for å slippe usikkerheten rundt dette vil det være det viktigste før vi velger reiseforsikring, den eneste jeg så langt har funnet som har 1,5 time som transfertid er Frende, er det noen som vet om flere?

    Regner med det er noen smartinger der ute som kan hjelpe!

    Tusen takk!
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    1. Reiseforsikringen dekker ikke noe hvis det er 2 PNR. Da må hele regningen tas selv om reisen fra SVG-OSL blir forsinket. Noe som ofte kan bli veldig dyrt om ikke det er en flex bilett du har til CMB.
    2. Det er egentlig kun mulig om du har gjennomgående billett, men kan gå om rengjøringspersonale er villige. Dog tror jeg det kan bli vanskelig om selskapene ikke er i allianse( dette skal jeg ikke si sikker)
    3. Personlig ville jeg hatt mer tid, du må tross alt regne med ut sjekk, innsjekking, sikkerhetskontroll og passkontroll. Som ofte kan ta mye tid i rushtida. kan godt være det går, eller andre her inne sier det er greit? men hadde personlig stresset litt;)
     
  3. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    QR stenger innsjekkingen 60 minutter før avgang.
     
  4. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    1 time og 45 minutter kan holde hvis alt går sånn sirka på skinner, men du har ikke tid til pølse før innsjekk QR. Tviler på at du får sjekket bagasjen hele veien med to PNR, og ikke innen samme allianse.

    Det sagt. Jeg ville prøvd å ringe eller chatte med SAS i denne saken. Hvis tidspunktet for din reise er flyttet har flyselskapet lov til å gjøre dette hvis de gir beskjed i god tid, men jeg mener jeg har fått tilbud fra SAS om å avbestille eller endre biletter når flytid endres. Kanskje er de greie med deg og gir deg en tidligere avgang fra SVG.
     
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Edig med @Edin , smart å sjekke med SK om du kan få en tidligere avgang. Som @peterfox så riktig sier så stenger QR 60 min før så du må ha hele bøtta med tur for å rekke det. Ikke så altfor ofte, men for ofte så tar det mer enn 30min å få baggen... Regner med du ikke nøyer deg med handbagasje?.
     
  6. Reisegal

    Reisegal Medlem

    Innlegg:
    115
    Likes mottatt:
    140
    Bonuspoeng:
    43
    QR sammarbeider med SK ut fra Stavanger (dvs at når vi har bestilt på en PNR har første legg vært SAS og vi har fått nye boarding kort og bagasjelappen ved gate).
    Vi har også reist fra Stavanger via Osl flere ganger med QR på seperate PNR nr og fått sjekket bagasjen hele veien. Skal reise svg Bkk i oktober og har 2 1/2 time. Gir deg oppdatering.
     
  7. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Vil tro du skal få sjekket gjennom hele veien ja. Men uansett - 1t45min burde være nok tid i mine øyne. Har aldri brukt mer enn 45min fra ankomst til jeg er på tog eller buss. Forrige uke ankom vi OSL fra Paris og hadde baggasje og var på flytoget 20min etter landing.
     
  8. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er ikke helt enig.
    SAS på "ute-stasjonene" har vært helt fantastiske på dette tidligere, men jeg mener å ha lest at det var et IATA vedtak (sikkert for å spare penger), at interlining av baggasje på forskjellige PNR ikke lenger skulle gjennomføres. Nå avhenger dette sikkert om du treffer en paragraf-rytter eller en gammel-ringrev. Jeg fikk ikke sjekket gjennom baggasje fra AA til SK via Paris tidligere i juli.
     
  9. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Det stemmer vel ikke helt. De fleste reiseforsikringer har et punkt som heter innhenting av reiserute. Dvs at hvis transportmiddel 1 gjør deg forsinket til transportmiddel 2 så dekker forsikringen det. De fleste forsikringer dekker intill 25.000kr i ny reiserute, men krever at du har lagt inn et vist tidsrom der du bytter transportmiddel. Typisk 2-3 timer fra ankomst til innsjekk stemmer.
     
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    I følge europeiske og VG stemmer ikke dette om du dropper gjennomgående bilett.
    Men punkterer feks bilen på vei til flyplassen så dekker de ny billett ( i eksempelet med bil må man ringe NAF eller lignende for at de skal dekke noe har jeg lest)
    Men flott om jeg tar feil, og de dekker :)
     
  11. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Leste vilkårene til Europeiske nå, skal si de har blitt kipe. Da er det bare å styre unna dem. Jeg bruker enten forsikring igjennom Amex (dnb) eller Sparebank 1 og har aldri hatt problemer med å få dekket innhentet reiserute når det bare har vært satt av nok tid immelom flybytter.
     
  12. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Tusen takk for svar!

    Er fortsatt ikke helt sikker på hvordan vi kommer til å gjøre det, men jeg har hvertfall funnet en reiseforsikring som dekker innhenting av reiserute så lenge man har 1,5 timer transfertid.

    Jeg ser jo også at QR selger billettene sine med samme SK flyvning som vi har, så muligheten for å få sjekket bagasjen hele veien burde jo være tilstede, men prøvde å høre med sas chatten men de sier det er kun de som står i innsjekk som vet dette og at jeg umulig kan få bekreftet dette på forhånd. Tenkte å stikke innom å høre med de, neste gang jeg er på Sola, hvis de sier nei så flyr jeg heller kvelden i forveien med all bagasje vi skal sjekke inn også kan samboer og barn komme med opprinnelig flyvning.
     
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Selv med to PNR?
    Har reiseforsikring gjennom DNB og bruker best, så de skal jo dekke alt. i tillegg til amex sin når reiser blir betalt med det.
     
  14. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, sist som gikk runde som gikk galt var. SDN-BGO-SVG-CPH-NRT der SDN-BGO-SVG var på seperat billett, så ble SDN-BGO kanselert/flyttet til FDE. Ny reiserute SDN-OSL-CPH-NRT ble da akseptert uten spørsmål.
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilket selskap er dette?

    Jeg har en reise med 1,5 time reisetid og trenger egentlig en bedre forsikring for innhenting.

    SAS Mastercard og Diners har krav om 1 time connection, men de dekker kun 4000kr innhentning for hele reisefølge.
    Amex dekker 50 000 kr om jeg ikke husker feil, men krever 2 timer connection.
     
  16. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    SAS Amex plat?
    tror de bruker vilkår til DNB reise best. der fant jeg ikke 50 tusen med 2 timer connetion ?
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. Plat.
    God spørsmål egentlig. Det står nå 10.000kr per person i oversikten, men 20.000kr pr person (50.000kr per familie) i detaljerte regler..

    Usikker på om min hukommelse svikter eller om (mer sannsynlig) amex med jevne mellomrom nedgraderer kortet. Jeg gleder meg stort til amex får en reell konkurrent (mulig dnb saga mc kan gjøre dette). Da skal amex få maks 100010kr i omsetning av meg i året. Burde vel lese meg opp på den inkluderte forsikringen..

    EDIT. DNB MC dekker enten 20000 eller 25000kr i innhenting av reiserute avhengig om man stoler på oversikt eller detaljer. Utrolig at det går an å ha slike avvik. Kreves også 2 timers connection.
     
    Last edited: 01. aug 2016
    Xflipper liker dette
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Enig, amex får ikke mer av meg heller en de må.
    Sendt faktisk en mail til DnB for et par mnd siden å spurte fint om de kunne vurdere å ta opp konkurransen med amex og tillby CT på deres saga MC.
    De lovet å se på mulighetene for det når de skulle reforhandle avtalen.
    Har liten tvil, men lov å håpe :rolleyes:

    Edit: Beklager OT
     
    Are liker dette
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette burde vi alle gjøre! :)
    2x CT i året ville vært gøy.. Nesten litt skummelt.. hehe..
     
  20. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde bare droppet amex, og kjørt alt igjennom MC tror jeg.
    Bare sende mail ;)
     

Del denne siden