Tenkte å dele litt fra både tog, buss, fly, flyplasser og det jeg rekker på 10 timer i JNB. Utgangspunktet er Opava som ligger øst i Tsjekkia. LH First er jo godt belyst fra tidligere av. Så har kanskje litt mer fokus på det rundt.
Da er det klart for avreise fra Opava. Byen er passe stor og det bor ca 60.000 her. Hovedstasjonen heter Opava Východ. Det går nye lokale tog rundt i område her, samt til Ostrava - som er blant de største byene i Tsjekkia. Men til Praha går det bare et daglig tog - tidlig på morgenen. Så man må som oftest bytte i Ostrava. Toget til Ostrava er et to-etasjes moderne tog med både 1. og 2. klasse. Prisene var greie, så jeg satte meg opp i 2. etasje i 1. klasse. Her er det god plass og 1+2 seter. Turen til Ostrava tar 25 min. Der blir det 30 min pause før jeg hopper på toget til Praha.
Ostrava-Svinov ligger i utkanten av byen. Men er på mange måter hovedstasjonen i Ostrava. Når jeg og familien skal hit kan vi velge og vrake mellom flyplasser som ligger innenfor 4 timers togtur: Praha, Warszawa, Krakow, Katowice, Wroclaw, Bratislava og Wien. Så byen ligger sentralt til. Når jeg nå velger å reise til Praha, er det rett og slett fordi togtilbudet er best og billigst dit. Som dere ser er sporene forhøyet ift opprinnelig plattform. Dette fordi stasjonen ligger i et flomutsatt område. Det er et stort stasjonsområde. Mens jeg ventet kom toget til Graz trillende. Linjen mellom Ostrava opereres av tre togselskaper: Czeske Drahy - som er det historiske statlige togselskapet, og to private selskaper - Regiojet (bilde undet) og Leo Express. Alle med hver sine servicekonsepter og prismodeller. CD har statisk prising, mens de private har dynsmisk prising. CD har 1. klasse og 2. klasse mens de private vel har fire serviceklasser hver. I dag reiste jeg med CD sin store stolthet - SuperCity - Pendolino. 1. klasse består av 1+2 seter og du får vannflaske, et glass Bohemian sekt, kaffekopp og en liten matbit inkludert. I dag var det god plass I en rolig vogn. Ønsker man noe mer å spise, kan man gå i kafevognen og bestille der. I 1. klasse kan man bestille og få det servert på plassen.
I Praha ble det rask overgang til buss mot flyplassen og hotellet som ventet. Fra stasjonen går det buss hver halvtime. Hvis du ikke vil vente på den kan du ta metro, men det inkluderer et bytte I tillegg til at du etterhvert må over på buss. Hotellet for natten var Courtyard PRG Airport. Et helt greit hotell som alltid gir litt ekstra til de med status. Sist fikk jeg en voucher som kunne benyttes til et kakestykke og litt drikke i restauranten. I tillegg til oppgradert rom og frokost. Denne gangen ble det nok for sent for kakestykke, men litt tørket frukt ventet på rommet. I tillegg ble det også denne gangen oppgradering og frokost. Det ble raskt i seng før høydepunktene kommer i morgen.
Fredagen startet med en rask frokost før jeg satte kursen mot Terminal 2 i Praha. Rolig i innsjekkingen og ingen andre å se på fast track'en. Tok turen innom Erste Premier Lounge som LH benytter i Prg. Det var mye folk når jeg kom og enda mer folk når jeg gikk videre. Snek meg likevel til noen bilder... Loungen er helt grei. Erste Premier Lounge har lenge vært den eneste loungen på Terminal 2. Men registrerte i dag at Menzies har gjenåpnet sin. Den har vært stengt siden pandemien. Flyet til FRA hadde god plass I Business og var stappfull i økonomi. Fikk et lite måltid på de 35 min flyturen varte.
Jeg ankom FRA på gate A40. Mao et stykke å gå uansett hvor jeg ville tilbringe de neste timene. Har erfart at det pleier å være en del folk I FCT rundt ferietider, så valgte å gå over til FCL på B området. Det skulle jeg ikke angre på. Store deler av ettermiddagen var jeg der alene. Først på kvelden kom det noen som skulle være med diverse nattfly. Denne loungen er det vel ikke skrevet så mye om... Men alle FCL er jo like. Legger likevel ved noen bilder under. Det jeg liker ved denne loungen er at det er utsikt mot gatene, sant at du kan rusle ned i avgangsområdet og se litt på folk.
Det ble en rolig natt på flyet. First kabinen var halvfull og de fleste la seg til å sove med en gang. Ved ankomst ble jeg møtt ved gaten og fulgt gjennom passkontroll og toll. Om jeg var heldig med tidspunktet eller påsken gjorde sitt vites ikke. Men det var så og si ikke køer noe sted. Jeg tror det tok rundt 5 min fra jeg gikk ut av flyet til jeg var gjennom. Jeg hadde booket et dagrom på City Lodge. Det kostet bare noen hundre kr. Der fikk jeg tatt meg en dusj, kunne sette fra meg litt bagasje og jeg hadde en safe hvor jeg kunne legge igjen et kredittkort og passet mens jeg var ute. Greit rom på et greit hotell. Så tok jeg toget mot Sandton. Det var ca 15 min togtur. Her besøkte jeg Sandton City og Nelson Mandela Square. Tiden gikk med før jeg på ettermiddagen tog toget tilbake mot flyplassen.
Innsjekkingen var godt i gang når jeg kom tilbake. Ingen kø. Var nok før rushet. Fikk boarding-kort og ble fulgt gjennom sikkerhetskontrollen (for crew) og videre gjennom passkontrollen og til loungen. LH har avtale med Virgin om bruk av deres Clubhouse i JNB. Fin lounge. Varierte sittemuligheter og en liten hems. Ikke så veldig stor. Mulig at SAS Gull vil få tilgang til Virgin Clubouse etter overgangen til Skyteam...? Det var ingen buffé her. Men når du hadde satt deg ned kommer kelnere rundt og presenterer seg og deler ut meny. Så får du servert det du ønsker. Ca 40 min før avreise ble jeg hentet I loungen og fulgt til flyet som stod klart.
Jeg hadde spist godt i loungen. Dermed ble det bare litt kaviar, hovedrett og dessert på flyet. Tidlig landing i Frankfurt. Siden jeg uansett måtte gjennom ny sikkerhetskontroll, valgte jeg å gå ut og over til FCT. Der var jeg dagens første gjest. Etter noen timers venting inkl en dusj og en god frokost ble jeg kjørt til flyet dom var parkert remote. Det er alltid litt gøy å se på hvordan mengden strømmet ut når dørene på bussen åpnes og de kjemper for å komme først bort til trappa Et raskt måltid på veien før landing i Praha. Den billigste og raskeste måten å komme seg til byen på er å ta buss til Nadrazi Veleslavin og metro derfra. Bussen går hvert 5. min og metro går kontinuerlig. Pga arbeid gikk jeg de siste metrene fra Muzeum til stasjonen. Turen ble avsluttet med 3,5 timer med vanlig tog tilbake til Ostrava. Dermed var turen over for denne gang. Satser på ytterligere en tur før overgangen til Skyteam. Så får vi se hva fremtiden bringer etter det.