Trist hendelse med SU1492 Moskva til Murmansk

Tråd i 'Nyheter' startet av Eddie47, 05. mai 2019.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Flyet var i luften i 27 min og landet hardt med brann i flyet...
    Ser ut som om minst 13 omkomne.

    Det var 73 passasjerer og 5 besetningsmedlemmer om bord på Aeroflot-flyet, som er av typen Sukhoi Superjet 100.
     
    Gribb liker dette
  2. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Trist det.

    Skal fly med Nordavia 737-700 til Murmansk (mitt fødested) fra St. Petersburg og tilbake med aeroflot/rossiya a319 i sommeren.

    Litt rart her, siden Nordavia har byttet seg til Smartavia. Nordavia var tidligere kalt Aeroflot Nord. Navnet ble byttet pga ulykke i 2008. Rossiya drives også på den ruten, ble kjøpt opp av Aeroflot.

    Men Aeroflot har ikke monopol nå som den gangen da. Siden Smartavia eies av Red Wings.
     
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...i-passasjerfly-flyet-hoppet-som-ei-gresshoppe

    – Vi tok av, og flyet ble truffet av lynet. De snudde, og det ble en hard landing. Vi besvimte nesten av frykt. Flyet hoppet opp og ned som en gresshoppe, og det ble brann, sier en overlevende ved navn Petr Jegorov til Komsomolskaja Pravda.

    – Jeg klarte å hoppe ut, sier en annen overlevende, Mikhail Savtsjenko, til den samme avisen.
     
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Radiostasjonen 'Moskvas ekko' videreformidler det som angivelig skal være en video fra et (eller flere) overvåkningskamera på Sjeremetjevo-flyplassen:
    https://echo.msk.ru/blog/echomsk/2420589-echo/

    Det er vel en underdrivelse å si at det ser dramatisk ut.
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Nettstedet Barents Observer hadde nylig en artikkel som ganske greit oppsummerer navneendringene i det selskapet som du her nevner (for dem som skulle være interessert i flere detaljer): https://thebarentsobserver.com/en/travel/2019/04/arkhangelsk-based-airline-rebrands-name-fifth-time

    ***

    Tilbake til hendelsen på Sjeremetjevo: Det meldes at flyselskapet vil tilby gratis reise til alle som er berørt av SU1492 i kveld, det gjelder familie og nære til passasjerene og mannskapet på flyet. Det virker dermed som at pårørende får en hjelpende hånd.
     
    Avixlo liker dette
  6. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    43
    Hmm, det eneste russiske menneske jeg kjenner til, nekter å fly domestic i Russland, er det andre standarder der?
     
    Shyneno liker dette
  7. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Forferdelig tragisk hendelse og nok en skamplett for Sukhoi Superjet 100.

    Aeroflot har vel gjort mye for å rydde opp i det frynsete (og berettigede) ryktet de fikk med som arvegods fra Sovjetunionen. Fløy selv samme rute som det forulykkede flyet i fjor sommer, også med Aeroflot, men med en femten år gammel A320. Som passasjer var opplevelsen og standarden akkurat som en vanlig europeisk flyvning.

    Hva sikkerhet og vedlikehold angår generelt i russisk luftfart generelt er vel vanskeligere å si noe om, men ingen russiske flyselskap er svartelistet fra EU, så helt håpløst er det nok ikke. Det mest aktuelle spørsmålet i ulykken her er kanskje om flytypen på noen måte har vært avgjørende for utfallet (Sukhoi er jo russisk).
     
    Avixlo and Gribb like this.
  8. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
  9. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    NRK melder: "Nyhetsbyrået Interfax siterer kilder som hevder at hovedårsaken til det høye dødstallet var at mange av passasjerene forsøkte å få med seg bagasjen sin under evakueringen."
    Nok en episode der mennesker som ikke vil legge igjen bagasjen sin utgjør et problem, denne gangen med dødelig utfall... Dette er et økende problem, noe MÅ gjøres snart!
     
    Shyneno and furlong like this.
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig enkelt:

    De monterer lås i alle lukene/hyllene som kanbinpersonal utløser ved nødsituasjoner. Vips. Ingen får tilgang til bagasjen sin og alle kommer seg raskere ut :)
     
    Shyneno, Grooo and Scandipendler like this.
  11. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    ....Eller at enkelte dumme naut ikke skjønner hvorfor hattehylla ikke går opp, og bruker enda lenger tid på å røske å rive i den:confused:
     
    Shyneno liker dette
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Husker jeg så reportasjen på TV2-nyhetene i går. Der var det en mann som var på vei bort fra flyet, med en koffert å hånda... Helt tydelig at han hadde vært ombord.
     
    Shyneno liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,584
    Bonuspoeng:
    293
    Stygt redd for at det er et veldig realistisk scenario ja.
     
    furlong and Shyneno like this.
  14. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Å se evakueringen er rett og slett provoserende. Det går noen ganger et par sekunder mellom hver passasjer ut på sklia og man kan jo bare levende forestille seg at dette oppholdet skyldes at noen står og fikler med bagasjehyller og drar med seg kofferter gjennom midtgangen, mens bakre del av flyet står i full fyr. Man kan også tydelig se hvor mange kofferter som spretter ned sklia. Når man ser hvor mange av passasjerene som rusler bort fra flyet drassende på trillekofferter, så forsterkes dette inntrykket ytterligere.

    Gitt hvor omfattende brannen var da flyet omsider stanset, så hadde det gått menneskeliv uansett her, men jeg kan ikke forestille meg annet - ut fra hva videoene viser - at flere kunne ha vært reddet.
     
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Det må da selvfølgelig informeres om før avgang som alt annet når det gjelder sikkerhet :)

    De informerer allerede om at baggasje ikke skal taes med. Legger man til informasjon om at hyllen vil bli automatisk låst, og at man får elektrisk støt på 10.000 volt om man prøver å åpne så går dette bra :D
     
    phileas, furlong and Gribb like this.
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel samme kor mange gonger du gjennomgår sikkerheita på flya, folk tenker ikkje over det, og veit ikkje kva dei skal gjera, jamfør mange som ikkje har fått på seg masker når ein mister kabintrykk.
    Tragisk på alle måter
     
  17. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Uansett hvilke sikkerhetstiltak man innfører, så blir det sjeldent verre enn å ikke innføre noe, tenker da jeg :)
     
    kaijoar and ValdresBjarne like this.
  18. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Einig i det, det var kanskje litt knotete skrevet.
    Poenget var at folk må begynne å følge med, og lage seg ein escapeplan! (Kan vera eg har ei yrkesskade etter for mykje HMS og ROS)
     
    flying_all and Shyneno like this.
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Prosedyre svikt kan skje selv den beste. Man vet ikke hvordan det er før man sitter i det selv. Vil påstå at de med flere hundre flyvninger i året kan selv få panikk og gjøre dumme ting under en slik evakuering. :)
     
    OttoL liker dette
  20. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden