Tur Julen 2016, hvor skal man dra? .

Tråd i 'Reisemål' startet av Heoe5, 04. jan 2016.

  1. Heoe5

    Heoe5 Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Vi har egentlig planlagt USA tur på 4-5 uker til sommeren men den ser ut til og gå i vasken for oss. Nå er diskusjonen flyttet til julen.

    De som skal reise; 2 voksne ei frøken på 18, ei på 16 og minstemann på 15.

    USA er på ingen måte uaktuelt men for min del kan vi gjerne reise ett annet sted. For meg er tilgang på strand og forhåpentligvis ett sted med gode dykke eller i det minste snorkle muligheter viktigere en noe annet, altså bør vanntemperaturen ligge på 22+.

    Thailand har vert på bordet men frister ikke meg noe særlig. Men jeg vet resten av familien er mer gira en meg her. Så om noen har gode forslag til sted og reisemåte er jeg åpen her.

    har vert inne på flere tanker og flere steder men trenger tips, vi har ikke reist i varmen i jula før utenom til Egypt og det er ikke aktuelt denne gangen.

    Foretrekker og fly med SAS eller deres partnere, utreise Kristiansand eller Stavanger. Charter er ikke uaktuelt men på ingen måte øverst på ønskelista.

    Budsjett er ikke satt men som alltid vil man jo ha ferien billigst og best mulig.....


    Så tips ønskes, hvor anbefaler du oss og reise og hvorfor ?
     
    braathens safe liker dette
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Hawaii? Ikke billig, men en opplevelse. Ville anbefale å være borte minst to uker da tidsforskjellen er kriminell. Jeg og kona var helt ute de første to dagene.
    Ellers er det jo mye fett i Brasil. Rio er mest kjent, men lenger nord i Natal eller lignende er det også mye bra. Vet at TAP flyr direkte til Fortaleza blant annet. Da greier du deg med en mellomlanding og mindre tidsforskjell.( ca. 4 timer). Dette kan jo også kombineres med Rio.
    Østover er jeg ikke kjent, men Vietnam kan jo være noe? Billig og bra, samt enkelt å komme seg dit med Star Alliance
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Sol, varme og dykking? The Great Barrier Reef på toppen av Australia. Med 4-5 uker til disp lar en tur down under lett seg kombinere med en opplevelsesferie i Australia og New Zealand.
     
    Bjoern In America liker dette
  4. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor spørre? Som familiefar vet du at du skal til Thailand med familien :p Hehe.

    Spøk til side... Anbefaler øyene i sørøst Thailand. Koh Tao, Koh Samui osv.
    Dykkingen kan Være meget bra, risiko for dårlig sikt....
     
  5. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med Florida? Mulighet for både storby med shopping (har selv to jenter på 21 og 16 + kone, så det vet jeg de er interessert i), fornøyelsesparker i Orlando, dykking og bading på Key West og så kan man ta et cruise på 3-7 dager i Karibien eller bare farte over til Bahamas. Regner med at dere ikke har 4-5 uker med skolebarn i julen, men litt får man jo tid til i løpet av skoleferien også. Relativt billig å reise over også, og SAS flyr direkte til MIA fra både OSL og CPH. En sikker vinner, spør du meg!
     
  6. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Hei

    Det er alltid vanskelig å skulle gi klare råd, på en forespørsel som er så vidt generell. Mye dreier seg om hvilken type dykking du ønsker, hvor mye dykking vs. familietid etc. Det kan også være nyttig å vite hva du/dere tenker om språk og tidsforskjell. Jeg tar derfor utgangspunkt i dykking, siden det er noe jeg er mer geek på enn hva jeg er på fly og flybonus.

    Australia er jo allerede tipset om. Men om du vil unngå noen timer med tidsforskjell kan Ningalor reef en del timer nord av Perth være et alternativ. Har ikke vært der selv, men min bedre halvdel skryter uhemmet av dykkingen der (sitat: Det var mye bedre enn GBR). Når det gjelder Sydney og Melbourne så begynner vanntemperaturen å komme under din ønskede grense, men i området rundt Brisbane vil du fortsatt kunne dykke. Har selv hatt meget gode dykk ut av North Stradbroke Island.

    Jeg har ikke fått dykket så mye i Asia. Hadde dårlig råd når jeg var i Thailand, så det ble litt dykking på Koh Phuket og Koh Chang. Greit nok, men ikke så mye mer. Derimot har jeg sett mye gode bilder fra Cambodia, hvor en av de jeg jobbet med som dykkeinstruktør i Oslo nå har satt opp sitt eget dykkesenter: Octopuses Garden.

    På Sri Lanka sin sørkyst har jeg dykket mye, ikke fordi dykkingen er svært god, men da mine foreldre drev et gjestehus der ble det naturlig med mye turer opp og ned. Normalt sier jeg at du reiser ikke på dykketur til Sri Lanka, men du kan fint dykke der når du er der. Sri Lanka er fantastisk som turist, og snorkling på lokale rev er fantastisk. Temperaturen i sjøen er rundt 28 grader i hele vannsøylen.

    Personlig driver jeg nå om dagen og snoker på Reunion. Det er 11 timers flytur fra Paris, men dersom du vil fly *A så er vel South African til Johannesburg eller Cape Town, og så videre derifra løsningen. Ryktene vil ha det til at det er suveren dykking, og bildene ser fantastiske ut.

    I mars stikker jeg til Mexico for å ta grottedykkersertifikat. Cenotene skal være spektakulære, men det krever dedikasjon. Det tilbys selvsagt "tourist-guiding" i Cavern-zone (du kan se dagslys), og jeg ser at min instruktør fra Tech2 skal til Mexico i mars for å kjøre tekniske kurs, så de må ha mer å tilby enn bare grotter.

    Karibien har jo også mye gøy dykking å by på, uten at jeg har prøvd det. Av mindre kjente steder er vel Saba. En av mine dykkebuddies kom akkurat hjem fra tur med stjerner i øyene. Han er tidligere NM-mester i UV-foto, så han vet hva han snakker om.

    Håper dette var litt til hjelp i forhold til dykking rundt juletider.
     
    Aussie74, milehigh and Are like this.
  7. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Som allerede nevnt over så kan jeg anbefale Sør-Afrika på det sterkeste. Jeg har riktignok aldri dykket eller snorklet der selv, men mulighetene skal være gode for dette også. Og viss dere ser for dere å reise rundt neste jul så er jo dette midt på sommeren der nede. Det er uansett ett fantastisk land å reise i og som har alt. Det er mange muligheter til å komme seg dit, også med Star Alliance, men helt rimelig blir det nok ikke.
    En eksta bonus er jo at det er bare en time tidsforskjell fra norsk vintertid og ned dit.

    Ellers er jo Florida en sikker vinner, men er litt mer usikker på temperaturene der rundt juletider. Men da kan man jo ev. kombinere med cruise og/eller karibien. Kanskje Key West også?

    Hawaii er selvfølgelig helt fantastisk, men det er fryktelig langt å reise og langt fra billig.
     
    Aussie74 and GinTonic like this.
  8. Heoe5

    Heoe5 Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Vi planlegger tur på Max to uker, jeg jobber i skolen så må nok forholde meg til ferien.

    Ang. Dykking er det viktig for meg og de to elste, men mannen og minstemann snorkler bare. Så det blir nok ikke det viktigste men ett sterkt moment og mulighetene må finnes der vi velger og dra.

    Florida har vi diskutert, men USA er ikke høyest på lista hos min mann, vanskelig og legge en reise dit og forsvare og ikke treffe familien hans. Spesielt siden vi ikke tar turen denne sommeren. Men for all del for meg og ungene er Florida høyt på listen, vi har ikke vert der. Han har vert og vil gjerne se nye steder.

    Jeg vet spørsmålet mitt er åpent og lite konkret men akkurat nå er vi faktisk så diffuse i planer og ønsker.
     
  9. AHA86

    AHA86 Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Kapp Verde!
    Kanskje vanskelig å få til noe annet enn Charter, har dog ikke sjekket.

    Ellers ville jeg kommet meg til en øy i karibien. Flott dykking og fantastiske strender.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig enkelt å komme seg dit, direkte fra Lisboa med TAP, tar drøye 4 timer.
    Dessverre koster det ganske mye, har ikke noe godt bilde men de få gangene jeg har sjekket ligger det omtrent på det dobbelte av Madeira fra Kristiansand.
    Så type 8000kr tur/retur utenom eventuelle kampanjer.

    En stor fordel med Cape Verde er at du ikke blir så døgnvill siden det er omtrent samme tidssone :)
     
  11. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har gått for Karibien for julen 2016.

    Booket akkurat SAS sin nye rute til Miami direkte fra Oslo. Jeg synes prisene for julen er svært gode :) Utfra det jeg kan se er det samme priser hele høsten og ikke noen høyere julepriser (mulig det er få seter i julen til billigste pris dog).

    Vi flesket til med SAS Plus og fikk t/r i Plus for 8000,- Mener dette er billigere enn jeg har sette som "standardpriser" via feks EWR. Selv om det jo har vært kampanjer på 6000,- (men ikke i ferieperiodene).
     
    Travellingalf and RoadKing like this.
  12. seppma

    seppma Reiseglad

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Air Canada har bilige biletter i biz til Honolulu ca 15 k per pers. Som er billigt. Har vart tidligare i Honolulu over jul og nyttår og kan rekommendere dette varmt. Du får garantert julesteming men uten snö, nesten som her hjemme i år men mye varmere.
     
    Travellingalf liker dette
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Med "bare" to uker er tidsforskjell et poeng. Sør Afrika er nevnt og det er sinnsykt bra. Dykk med hvithaien etc. Men ellers ville jeg anbefalt Maldivene. Fly med Qatar. Book gjerne et kjedehotell med statusfordeler. Kanskje Park Hyatt hvor du får diamond fordeler som guest of honor om det bookes poengnetter fra diamond acct.
    Nå blir jo 5 personer litt mye, så enten kanskje timeshare (ikke Maldivene), en villa eller en suite. Villaer er det mye bra feks Thailand og Indonesia. Lombok feks.

    Budsjett er avgjørende. Men det er bedre å bruke litt ekstra, og ta hensyn til tidsforskjell etc så ikke mye av en kort ferie blir som skjev i ryggen og jetlagged etc.
     
  14. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113

    Hawaii er et bra forslag. Det går helt fint med en uke også selv om det er litt tidsforskjell. Det passer som regel med en overnatting i fastlands usa før morgen flight til honolulu. Da får du delt opp tidssone justeringen over et par dager. Funker fint det.
     
  15. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom den politiske situasjonen mellom Saudi Arabia & co, roer seg ned vil jeg sterkt vurdert Midt-Østen. Fly til Dubai enten direkte med Emirates eller Qatar. Deretter hopp på et cruise fra DXB, da får du med deg Oman, Abu Dhabi og litt mer av araber-halvøyen. Avslutt med nyttårsaften i DXB, det vil de unge aldri glemme. Dyrt JA, men verdt det.
     

Del denne siden