Vancouver - Seattle tidlig høst

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 06. mai 2019.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,515
    Bonuspoeng:
    293
    drsyk, OttoL, lMartin and 1 other person like this.
  2. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,844
    Bonuspoeng:
    350
    Doktorer og Ingeniører sitter i baksetet på store sedaner når de er utenlands

3. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Nå kan andre mye mer om dette området enn meg, men la meg få dele min plan for neste tur over dammen:
    Ta båten fra Seattle til Victoria. Hvorfor? De slektningene som bor der borte i Washington-staten omtaler alle Victoria som en veldig trivelig by. Her har jeg ingen egne erfaringer og kanskje andre her på IF kan anbefale (eller fraråde). Ingeniøren og livlegen kan vurdere reiseruten Vancouver–Victoria–Seattle?

En snartur til Ballard er alltid obligatorisk for meg, men det er fordi jeg liker den skandinaviske butikken der. Ikke sjelden kan man prate morsmålet med de bak disken også. I Ballard er det også et par ålreite serveringssteder (både væskebalanserende (øl) og for fast føde) (uten at jeg kan navnet på disse fordi noen lokale bare dro meg med).

Mitt inntrykk er at kollektivtilbudet i Seattle er elendig utbygd (sammenlignet av europeiske storbyer av samme kaliber som Seattle). Samtidig er selve Seattle sentrum lite nok til at det meste er tilgjengelig til fots.

Om ingeniøren og livlegen vurderer direktetransport på landjorda mellom Vancouver og Seattle er vel tog en variant? Nå er jeg usikker på om Amtrack fortsatt tilbyr tog på denne ruta. Skranglete og saktegående er det, men ålreite vogner, spesielt om man ikke sitter med bermen (har en gang tittet inn i det aller helligste).

Ellers er mitt inntrykk at innfartsårene til Seattle stadig blir mer og mer overbelastet. Spesielt i rushtrafikken er det ille. Utover det er I-5 en ålreit rute mellom Vancouver og Seattle selv om jeg foretrekker Highway-99 (som etter hvert bærer det litt mer ærverdige navnet Aurora) (flere lyskryss, men det gir uerfarne sjåfører som undertegnede tid til å tenke over vegvalget).

Dette ble langt og ikke spesielt konkret. Vi beklager...

4. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Pokker. Dere lander dagen etter at jeg reiser hjem. Dette kunne blitt første Øl & Flybonus Vancouver. Kanskje jeg må utsette hjemreisen en dag eller to? Vancouver er en av mine favorittbyer i Nord-Amerika og en unnskyldning for å bli litt lenger tar jeg gjerne.

Som @Kristian er inne på vil jeg absolutt anbefale Amtrak Cascades mellom Vancouver og Seattle. Jeg bevilget meg business class på turen sist jeg var der og jeg synes det var en flott tur, selv om standarden ikke er top notch.

Jeg har ikke vært på Vancouver Island før, men skal ha en overnatting i Victoria denne gangen. Her er planen å reise med båt en vei og ta sjøfly med Harbour Air den andre veien.
    Sjekk forøvrig reisebrevet mitt fra forrige tur:
    https://insideflyer.no/forums/threads/o-canada-med-air-canada-sas-lufthansa.8693/
    Og min review av Harbour Air:
    https://insideflyer.no/harbour-air-seaplanes-dhc-3-otter/
    (de bruker forresten Twin Otter med vannski på en del av avgangene til Victoria.

Hvis du er glad i natur, fjell, skog og bjørner og sånn vil jeg også absolutt anbefale en tur til Whistler. Her kan det nok være greit å ha bil om du vil være fleksibel, men det går buss også.

Hotell i Vancouver er svindyrt. Nesten like dyrt som i Seattle. Jeg har imidlertid et stamhotell i Vancouver som pleier å ha ganske gode priser og du får digre suiter til et par hundrelapper ekstra i forhold til standardrom.

Har skrevet en anmeldelse av dette hotellet også:
    https://insideflyer.no/executive-king-suite-pa-century-plaza-hotel-spa/

Det var det jeg kom på i farta.

God tur!

Kristian and Eddie47 like this.
  5. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,536
    Bonuspoeng:
    183
    Var i Vancouver og på Vancouver Island i fjor. Bil er et must. Leide fra fra Avis på YVR og fikk en sprek Dodge Charger.

Fra flyplassen er det en kjapp tur til ferga over til Vancouver Island. Kan være lurt å forhåndsbestille billetten (tror det kostet 100 dollar hver vei). Derfra kjørte vi til Sprout Lake, hvor en venninne hadde hytte. Hadde en dagstur til Tofino. Det anbefales. Spis taco på Tacofino!

I Vancouver trenger man ikke bil. Kom meg rundt med et Compass card og offentlig transport funket bra i byen. Anbefaler å ta en tur til Granville Island.

Fløy Alaska til SEA (og så videre til SFO) og det var helt kurant, om dere vurderer luftveien.

Kristian and Eddie47 like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    $200 for en t/r med ei ferje???

7. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,536
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Om jeg ikke husker feil, så stemmer det.

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Med mindre det er sørvis og servering av en annen verden ombord så tror jeg at jeg hadde droppa den ferjeturen gitt :)

9. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,536
    Bonuspoeng:
    183
    Prisen er forøvrig for bil og to personer.

10. ArrogantBastard

ArrogantBastard Medlem

Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Starter med noen spørsmål og kommer vel opp med noen alternativer, med eller uten bil..
    Skal dere ha noen dager i Vancouver også ? Der trenger dere ikke bil, har masse forslag til vannhull, bryggerier med mere....min andre hjemby....
    Avhengig av hvor lenge dere skal være i Victoria og om dere ønsker se andre områder - går det fint uten bil i Victoria også - men en bil gir adgang til mye fint (dog det er skikkelige distanser - Tofino er som nevnt aldeles utmerket, men det er rundt 6 timer en vei i fra Victoria).
    Et alternativ er sjøfly fra Vancouver til Victoria - flott tur og fra sentrum til sentrum. Det er også sjøfly fra Victoria til Seattle igjen sentrum til sentrum - ikke akkurat Lounge, men Harbour Airlines driver The Otter Grill ved siden av Terminalen - en lokal Driftwood IPA fungerer helt greit.

Mye bra å se og drikke i Victoria også - har bodd der et par måneder så jeg har litt å komme med.....men er litt mikro bryggeri fokusert (advarsel) mere følger

11. ArrogantBastard

ArrogantBastard Medlem

Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jo Kanadiske Dollar ;-)

lMartin liker dette
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,780
    Bonuspoeng:
    293
    Victoria er verdt et besøk.
    Nå skal det sies at jeg ikke har vært der siden 1992, men det er visst fortsatt fint der. (Var på utveksling i 92)
    Noe mere tips har jeg ikke å komme med.

Men jeg må også komme meg til BC igjen snart. En fetter bor halve året i Victoria, og det finnes jo ingen unnskyldninger for å ikke komme på besøk!

Eddie47 liker dette
  13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,515
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra, det enkle svaret på om vi skal være i Vancouver er jo at det skal vi sikkert.
    Vi skal ha åtte netter og det er åpent om hvor lenge vi skal være hvor.
    Planleggingen starter nå og hvor sender jeg spørsmålene?
    Selvsagt går spørsmålet ut her på forumet, verdens beste planleggingsverktøy!

Jeg liker god mat og god drikke, gjerne mikrobryggeri, men har ikke den store fascinasjonen for surt IPA øl ... en god lager gjør godt.
    Livlegen er enklere sånn, han spiser og drikker det han får ...

Vi setter stor pris på alle tips om hvor og hvordan dette stykke verden skal utforskes, det er nytt område for oss begge og vi liker begge å se, oppleve og nyte.

drsyk, holmen and OttoL like this.
  14. holmen

Likes mottatt:
    64,780
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg slenger meg på her, for å få svar på spørsmålene jeg ikke visste at jeg hadde!
    Siden jeg nå har kommet på at jeg må planlegge tur til BC, jeg også..

lMartin and Kalsnes like this.
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    ahja. Men jeg kom også til å tenke på at dette synliggjør at fergene her hjemme er subsidiert. Kanskje lenge siden jeg har tatt ferge og, når jeg tenker meg om :)

16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Nei nå må du høre her min gode mann. Jeg har full forståelse for at folk kan finne på å ikke like IPA, det er helt greit. Men... "surt" IPA?

IPA er ikke sur, den er bitter, den beste er så bitter at du nesten tror du drikker såpe.
    Men sur? No, nix, never.

ArrogantBastard and Eddie47 like this.
  17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Og med CAN$ som @ArrogantBastard påpeker så innser jeg at utspillet var prematurt og lite gjennomtenkt :oops::rolleyes:

18. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Seattle sentrum helt greit uten bil. Bodde på hotel 1000 da jeg var der i 2016 og det kan du trygt styre unna. Båt ut til øyene går fint uten bil, og en får en veldig fin utsikt over Seattle sin skyline. Noen av øyene er større og da trenger man bil for å komme seg rundt. Derimot er det små bysentrum på flere av øyene som er verdt et besøk og for å komme dit holder det med å ta båt. Ellers kan jeg anbefale området rundt mt.rainer, og en tur langs Mount Baker Highway er iallfall ikke feil. Er også en del bryggeri-tourer i Seattle. Var på en som jeg ikke husker navnet på, men jeg er jo en enkel person og synes en hansa pils er best jeg.

Seattle er jo vennskapsby til Bergen, og totempælet som står helt ute på Katten er jo en gave fra Seattle #digresjon. Kollektivtilbudet er som de fleste byer i USA, drit. Uber er i tillegg relativt dyrt.

Eddie47 liker dette
  19. holmen

Likes mottatt:
    64,780
    Bonuspoeng:
    293
    I følge BCFerries så er det rimeligere enn dere tror:
    upload_2019-5-7_8-26-47.png

Men, det fordrer jo at dere snakker om mellom Vancouver og Victoria, og ikke noe helt annet. Da kan dere se bort i fra denne meldingen. (særlig..)

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,515
    Bonuspoeng:
    293
    Min datter var i Seattle på utveksling gjennom vennskapsforeningen. Tror hun hadde det svært bra og har vært tilbake etterpå.
    Hun ble i den forbindelse invitert på lutefisk middag i Seattle og omtaler dette omtrent slik: Veldig hyggelig, men de var jo nesten 100 år alle sammen.

Sunnfjordingen, jgroneng and RoadKing like this.

Del denne siden