VIA Egencia: Hva er viktigst for businessreisende i dag?

Tråd i 'Nyheter' startet av SASlovah4evah, 17. nov 2014.

  1. VIA Egencia har kommet fram til det SAS også virker å ha kommet fram til, følgende er viktigst for businessreisende i dag:

    Dette kommer frem i en ny undersøkelse reisebyråkjeden har gjort blant 6800 norske forretningsreisende.

    "Overraskende nok er det nesten like mange som vil fly fleksibel økonomiklasse (44,4 %) som Business (45,8 %), hvis de kan velge fritt. "

    http://www.bisbuzz.no/2014/11/17/15...ss-class?_ga=1.254047553.855352315.1416171694
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle gjerne visst litt om reisemønsteret til de som er spurt, det er litt forskjell på om man skal til Hong Kong eller Bergen. Regner med det her først og fremst er snakk om innenriks Europa.
    Om man tolker denne undersøkelsen vil jeg vel faktisk si at Norwegian treffer bedre enn SAS.

    Jeg flyr alltid billigst mulig i Europa, langt må jeg ligge flatt og bryr meg mindre om fleksibilitet og mer om gratis drinker.
     
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer jo bra det som kommer frem her. Problemet er bare at "alle" har de fleste punktene øverst. Det er først nedover på linja at selskapene skiller seg nevneverdig ut for min del.
     
    KristianSk liker dette
  4. Sliter litt med å se hvordan du kommer fram til dette. Hvordan kan Norwegian være bedre enn SAS i fleksibilitet (når SAS har flere avganger), bedre på komfort/beinplass (når SAS gjennomsnittlig har færre seter i sine fly enn Norwegian), når SAS har fast track på flere flyplasser i Norge og utlandet, når SAS har egne lounges som snart åpner innenlands i norge og deler i utlandet, når SAS har flere bemannede innsjekkingsskranker enn norwegian og SAS tilbyr mer gratis baggasje for sine forretningsreisende....?

    Dette er jo *kjernen* i det SAS bygger ut, jeg ble veldig veldig positivt overrasket over å se at markedet stemmer så godt overens med SAS' strategi framover. Det er jo mer eller mindre full match om man tenker over planene for innenrikslounges i Bergen, Trondheim og i Oslo - utbygging av fast track på flere flyplasser innenlands og samarbeid utenlands, utbedring av eurobonus som ytterligere forsterker disse fordelene etc. Vil tro SAS har hatt tilgang på samme tallmateriale, kan neppe være en tilfeldighet med SÅ stor korrelasjon.
     
  5. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Komfort ombord kan også gå på f.eks wifi som Norwegian har fått rimelig bra til (har ikke testet det ombord selv enda men)

    På de mest heavy innenriksrutene i Norge så flyr jo SAS og Norwegian nesten vinge-mot-vinge dagen lang, så for mange (ikke alle) så vil det ofte være hipp-som-happ om man flyr blåhale eller rødsnute.
    Bagasje er kanskje heller ikke så relevant for mange som dagpendler.

    Ellers enig med Kristian, regner med dette har mest for seg innenriks. På lengre ruter er det annerledes.
     
    tommy777 liker dette
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Njææ .. selv om jeg ikke flyr så mye som jeg gjorde, er alt som hjelper med å ta stresset ut av flyreisen velkomment. FastTrack / TSA Pre er gull verdt .. Snarvei i passkontrollen, Priority boardingog bagasje som virker. Ledig midtsete ..
    Får jeg dette, er jeg egentlig fornøyd.

    Og får jeg, som sist med SAS fra Zurich, tre små skotter på brettet på kveldsflighten da jeg bare skulle rulle over veien og inn på Radisson etter ankomst, er turen perfekt. Party i Plus!
     
    Norfindir liker dette
  7. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er enig med @KristianSk at det ville vaere interessant aa faa med reisemoenstret, selv savner jeg Rute Tider og Frekvenser som begge ligger hoeyt oppe paa min liste (#1 og 2) spesiellt naar en skal reise saa billig som mulig (enten dirigert av Arbeidsgiver eller egen regning). For meg er det summen av Fly, Hotell og antall doegn en maa vaere hjemmei fra som avgjoer hva som er billigst - jeg reiste mye mellom Oslo regionen og Liverpool for en veldedig Organisasjon - og Ryanair var utvilsomt billisgt naar gjaldt Fly Billettene - men etterhvert ble frekvensene saa "vanskelig (for mitt behov) at kombinasjonen av Ryanair pluss ekstra hotell netter (og diett etc.) gjorde at det ble for dyrt i forhold til de andre alternativene.
     
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg leser undersøkelsen er de reisende opptatt av Fleksibilitet, Fasttrack og ikke å belaste arbeidsgiver mer enn nødvendig. Det er vel hvertfall mer regelen enn unntaket at DY sine Full flex billetter er rimeligere enn SAS sine, om det ikke er riktig hver gang. Siden DY har fasstrack så leverer de etter min mening på de tre viktigste tingene i denne undersøkelsen.
    Jeg vet ikke noe om frekvensen hos SAS vs. DY, men min oppfatning er at det er mulig å komme seg til Bergen, Stavanger, Trondheim, London, Stockholm osv. med stor grad av fleksibilitet hos begge selskapene.

    Jeg derimot (som ikke har blitt spurt i denne undersøkelsen) tar gjerne imot drinker, bedre plass, ledig midtsete, lounger, innsjekkingsskranker som sier "Welcome Mr. KristianSK" og alt annet som selskapene jeg friste med, om prisen gjør at jeg føler det er verdt det :)

    Jeg har flydd SAS masse og litt med DY, at SAS har bedre plass/komfort har ikke streifet meg, men mulig du har rett.
     
    Last edited: 18. nov 2014
    tommy777, vegardg and Darkcho like this.
  9. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Komfort ombord kan være så mangt. Nytt interiør? Wifi? Muligheten til å lene setet bakover? Pitch?

    Jeg har flydd både Norwegian og SAS, syns de scorer veldig likt på de fleste faktorer her. Er 1.80cm høy, merker ikke nevneverdig forskjell ombord hos hverken SAs, Norwegian, Easyjet eller Lufthansa. Hovedforskjellen for min del er jo at jeg får bonuspoeng, samt gratis mat/drikke I PLUS kontra Flex hos Norwegian. Frekvens er vel stort sett lik der de store strømmene av reisende er (innenriks) men varierer noe mer når en skal ut I periferien.

    Summa sumarum velger jeg det som passer best til en ok pris. Er FullFlex og Plus priset likt, ja da tar jeg selvsagt Plus. Det gir meg det lille ekstra. Men det er ikke det som er avgjørende for min del I det store bildet.
     
    Kjakan liker dette
  10. Nå står det: "komfort/beinplass" - jeg forholder meg til ordlegging i artikkel.
    Norwegian har ikke fast track i andre byer enn Oslo, og tilbyr da ikke fast track for passasjerer som flyr på økonomibilletter slik SAS gjør for sine (sølv), gull og diamant-kunder uansett hvilken billettklasse de flyr på.
    Når SAS også kommer med en helt annen servering på domestic/nordic snart er det for meg bare pris og wifi som skiller.

    Men for all del. bablabla SAS kan legge ned Norwegian er supert osv. Samme regla hver gang.
     
  11. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Neivel? Norwegian tilbyr meg bekjent fast track i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, København og Stockholm om en reiser på fleksibel billett. Om en reiser på billigbillett kan en kjøpe tilgang.

    Hvor leser du det i denne diskusjonen?
     
  12. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Som vel betyr "komfort og eller beinplass" ....

    Og hvorfor går du I forsvarsmodus her egentlig? Jeg flyr 100 ganger med SAS I året, unntaksvis med Norwegian. Både innenriks, intra Europa og long haul. Både privat og med jobben. At det kritiseres noe på SAS er vel helt vanlig, de er langt fra perfekte. Dette er vel forsåvidt ikke kritikk heller, mer en poengtering av at selskapene faktisk ikke er så ulike.
     
  13. Det var en "settepåspissen-spøk" fra min side, burde antakeligvis slengt på en smiley men på iPad er jeg som oftest smileyløs (siden det er mangel på editor).
    Føler meg ikke i forsvarsmodus, jeg nevner bare ting jeg mener er åpenbart.

    Har ikke vært klar over at Norwegian har kjøpt seg inn i fast tracken på de større flyplassene i Norge, trodde det var noe SAS bygde ut (på linje med innenriksloungene etc). Men det hjelper vel på kostnaden, felles fast track = mindre kostnad per selskap. Er det bare domestic sweden som er SAS exclusive da tro.
     
  14. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel ikke SAS som bygger ut fast track - det er vel en av de tjenestene som flyplassene tilbyr selskapene som flyr dit? Hva angår lounger så er vel normen at flyplassene stiller arealer til disposisjon, og så kan selskaper som SAS leie og bruke til de formål de ønsker (f.eks. innenrikslounge, som de sikkert har fått lov til å innrede av OSL som eier arealet).
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, du får det sagt, Ida... ;)

    Det at SAS har 183 seter ombord sine 737-800 vs 186 hos Norwegian er mer komfortabelt??

    Du kan jo ta ett søk og finne hvor mange seter SAS presser inn i flyene sine vs. KLM, Lufthansa, BA osv. For ordens skyld har SAS 168 seter ombord sine A320.. Komfort for forretningsreisende er i tillegg til mer benplass også ledig midtsete og det er jo kun SAS, Norwegian, Ryanair, Air Berlin og Easyjet som ikke blokkerer midtsetet for folk med fleksible billetter.

    Så lista er lagt, du ser hvilken klasse SAS stiller i. SAS skal være sjeleglad for at non stop og tid er viktigst.
     
    KristianSk liker dette
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    På grunn av galley / skap. Plassen for passasjerene er den samme. Norwegian har ikke skap
     
  17. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Norwegian og SAS har absolutt ingen merkbar forskjell i plass. Det er faktum.

    Kilde: Meg og tusenvis av andre reisende!
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Min oppfatning er at det er bedre plass på SAS sine fly.
    De siste 2-3 gangene jeg har flydd med Norwegian har jeg følt at det var mye trangere.
    Det sies vel at en del SAS fly har litt mer plass foran, og jeg sitter normalt på første 3-4 radene etter pluss.
    Har selvfølgelig ikke målt avstanden mellom setene, og det kan tenkes at det er så enkelt som at Norwegian har tykkere seter på de flyene jeg har vært i.
     
    SASlovah4evah liker dette
  19. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke dette noe som enkelt kan verifiseres på Seatguru eller flyselskapenes hjemmesider?
    (Jeg kommer ikke til å bruke en kalori på å finne ut av det.)
     
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Krysser fingrene for at du har rett! Om jeg får bedre plass på SAS enn Norwegian ville det vært topp, tatt i betraktning at jeg stort sett bare flyr SK!
     
    KristianSk liker dette

Del denne siden