Ville dere gjort en Diamond MR?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fnate, 20. mars 2016.

  1. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,293
    Bonuspoeng:
    113
    Jammen, jammen...
    Eivind har jo lovet Flemming på tro og ære at ebd skal bli vanvittig mye bedre. Da MÅ man jo bare ta det siste lille løftet! :eek:
     
    Are, Darkcho, Storg and 1 other person like this.
  2. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    På generelt grunnlag vil jeg si helt klart nei, MR for EBD når du ikke trenger soft landing året etter er bortkastet. Men når du er så nærme og EB 3.0 er rett rundt hjørnet hadde jeg kanskje gjort det likevel. Husk at EB 3.0 like gjerne kan bety nedgradering av EBG som oppgradering av EBD-fordelene (eller begge deler).
     
    Fredrik81 liker dette
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Håpet er jo at det blir en grunn til å ha diamant som et hakk opp i forhold til gull ...
    ... det vil vel tiden vise
     
  4. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Du husker hva vi ble enig om i drosjen etter fly&øl-treffet..... Ikke...? Diamant til meg denne gangen.....:D:D:D:p;)
     
    kiev liker dette
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mulig jeg har blitt altfor kynisk etter å ha bikket over i siste halvdel av tredveårene, men jeg klarer ikke helt å fri meg fra mistanken om at dette før betyr en viss devaluering av EBG enn det gjør en heftig oppgradering av EBD. Eller sagt på en annen måte: Hva er det SAS reelt sett kan gjøre for å oppgradere EBD og skape en merkbart større kløft ned til EBG? Alltid reiser i SAS Plus? Flere CU'er? Ytterligere 25 % ekstra poenguttelling? Gratis børst på innenriks med papirpose rundt flasken/boksen?

    Da tror jeg personlig sjansen er større for at man for eksempel henviser EBG til businessloungene (og kaller dem gold lounges, mens gullstuene blir diamantlounges), egen pri boarding for EBD (som naturligvis ikke vil fungere uansett) mens EBG må vente, og kanskje til og med at EBG ikke lenger kan bruke fast track.

    Men, som sagt, jeg begynner å bli gammel, kynisk og bitter, og som sådan omtrent akkurat som det alderssegmentet jeg jevnlig langer ut mot her inne.
     
    rkvalvaa and Are like this.
  6. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Er det vanlig med 5 nivåer i et bonusprogram? Hos SAS har vi nå Medlem - Sølv - Gull - Diamant - Pandion. Hos BA er toppen EC Gold og LH har HON Circle, eller operer de med et ukjent "over the top" nivå a la Pandion?

    Jeg er litt usikker på hva som er vurderingen bak innføring av Diamant. Hvis det er for mange Gull bør jo enten Gull devalueres og smeltes sammen med Sølv, eller sette grensen for Gull høyere og kutte ut Diamant? Jeg skjønner ikke helt hvorfor behovet for Diamant oppsto.

    Vi har jo også det faktum at Diamant kan gi bort inntil 3 Gullkort. Hvis dette effektueres av alle Diamantkunder vil verdien av Gull devalueres meget fort. Som EBG liker jeg det bare helt middels...
     
  7. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28

    United har vel seks nivå. Men spørsmålet om nivå er vel mer ett spm om hvordan man skaper verdi for kunden i vært nivå, slik at de ønsker å klatre. Og her er vel diskusjonen at SAS ikke helt klarer å differensiere EBD nik fra EBG.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet er at gapet mellom EBG og EBP er for stort.
    45 reiser/45k poeng er greit oppnåelig, hvordan får man folk til fortsatt å fly SAS? Øke til 50000 EBP er åpenbart ikke optimalt, EBD derimot er genialt her.

    Spørsmålet er om EBP er nødvendig. Vil kiev og Larata fly mindre enn i dag om de er EBD i morgen? Neppe, men i så tilfelle må nok kravet økes til eksempelvis 120. Vil tro mange ligger +/- 100, mens 120+ nok er en del færre. Kommer ukependlerne til å flokke over til DY om de kun blir EBG? Tror jeg ikke, men de kommer nok til å velge det oftere.

    Mitt forslag, øk kravet til 60/120. Gjør EBD til nye EBP og øk til 50%/100% poengbonus.

    Ja, jeg vet jeg sikter på foten med ladd våpen..
     
    Edin liker dette
  9. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Poenget er vel å skape mer lojale kunder, herunder å passe på at de som passerer hindret til EBG med god margin fortsetter å fly SAS og Star heller enn å flørte med konkurrentselskaper og -allianser. Spørsmålet er selvsagt hvordan de enkelte vurderer fordelene med EBD kontra EBG og det varierer naturlig nok, men i forhold til ved oppstarten så har vel verdien økt noe.

    Jeg hadde vel EBD i ca 1.5 år fra starten, men ble så degradert til EBG (får se om jeg ikke klarer å komme meg opp i år igjen), og for meg er de to store forskjellene "gavegullkortene" og gratis årsavgift på SAS Amex Plat (soft landing er ikke nødvendig for meg). Blokkert midtsete opplevde jeg vel mer sjelden og kom vel mot slutten av min periode uansett. Det samme med gratis drikke (som jeg fikk, men mot fremvising av kort, selv etter endringen). Hvis jeg kun hadde manglet noen få tusen poeng og kort tid igjen så hadde jeg nok booket alle mine reiser med SAS for å komme over hinderet, men ville neppe vært interessert å betale betydelig mer i form av mange ekstra reiser for et EBD kontra EBG (men kanskje mine kompiser som mottok gullkort ville ønsket å sponse meg... ;)).
     
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke dumt med et vist antall CU som man kunne benyttet ved tilgjengelig for de med EBD. F.eks 4 personlige "kuponger" der man brukte. En fra go til pluss og to fra pluss til biz eventuelt tre fra go til biz. Disse burde ha prioritet fremfor cash eller poeng oppgraderinger( kunne da gi oppgraderings bekreftelse 24 timer Før). Eventuelt kunne man fått mer en 25% ekstra poeng. F.eks 25% til som ikke ville telle mot status.
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    ,,, i blant kjennes det slitsomt å fly godt over 120 flygninger i året, men like fullt gjør jeg det år etter år ...., men som jeg har sagt før .... den eneste forskjellen jeg ser på gull og diamant er at kortet er sort og at poengene kommer inn på konto ... om jeg hadde flydd "bare" 45 flygninger i året hadde jeg likevel hatt fast track og loungetilgang ....
    De gangene jeg flyr GO betaler jeg for drikken hvis dragen ber om det ..... synes det er direkte flaut å måtte diskutere akkurat det høyt med dragene på flyet ... "er du diamant eller sånt?" ...

    .... jeg har også til gode å bli oppgradert fra GO til PLUS eller BIZ etter jeg fikk EBD ... jeg ble det iblant som EBG ....

    For meg ville det vært en god ide om det hadde vært litt vanskeligere å få diamant og at det ga en forskjell .... som jeg ofte hører (jeg sitter på 1D) .... "vi har diamanter over alt og drøssevis med gull"
     
  12. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Ikke rødt, men fikk et gult klistremerke på setet mitt da jeg fløy ARN HKG sist uke. På vei hjem fra SFO noen dager før var det ikke noe slikt. Vil anta at dette er noe nytt de prøver ut, kanskje etter input fra deg:)
     
    TOS liker dette
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk en gang et drageklistremerke hos Singapore Airlines.

    Dessverre var det ikke noe mer spennende enn at jeg hadde bestilt vegetarmat.
     
    jayeff liker dette
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Tid for oppdatering...

    Det blir ikke noe Diamondkort på denne karen. Hvorfor? fordi jeg syntes SAS kundeservice er skikkelig krise. Jeg har bitchet om det før, men jeg var stuck i Denver pga vær og så at jeg ikke ville rekke SK940 hjem til Europa. booket i Biz for miles og det var under 24t til avreise.

    "NEIN" - departementet (aka 05400) viste absolutt ingen forståelse eller noe forsøk på support engang. Bare - "NEIN"! Det kostet med nettopp 66.000 poeng + 4300,- da jeg ble stuck i vær i Denver (Jada Ida, jeg vet det er min feil rent teknisk). Prøvde to agenter og så en skriftlig klage på dårlig kundeservice (som de ikke gadd lese igjennom engang). Da ble jeg sur, og tenkte at om de gir beng i meg, så kan jeg gi beng i dem. Jeg har vært EBG i 10+ år, og har flere hundre flights med dem enn jeg har oversikt over.

    Så jeg satte ganske enkelt i gang med å erstatte samtlige flighter jeg har/hadde med dem med konkurrenter. BA/KL/AF/DY (heldigvis ikke LH, pga streik). Alt var i PLUS.

    Så... lykkehistorien:
    I dag hadde jeg booket en billett hos Air France som jeg umiddelbart angret på, når jeg oppdaget at de ikke hadde ledig midtsete i business på E190'ene sine. Da gadd jeg jo ikke pøse ut 5k. Ringte opp for å avbestille:

    - "Ah, ok... according to terms this should be ok, but you must pay a fee of 20 Euros"
    - "Certainly, no problem. It is my mistake"
    - "Hmmm... but I see you are a silver member. Let me ask my boss if there is any way we can forfeit the fee as a thank you for Your loyalty, and I will call you back"


    Så enkelt kan det gjøres. Dama har ikke ringt tilbake enda, og i god Fransk ånd ringer hun sikkert aldri. Men det er ikke hele pointet. Kanskje hun ringer tilbake og sier at hun ikke fikk lov av manager. Betyr ingenting. Pointet var at det var kanon bra kundeservice for noe de tror er en lojal kunde.

    Det betyr mye når jeg spytter ut tonnevis med penger av egen lomme for å fly.

    Så enden på visa er - Niks Diamond :)
     
    AndersWE, Islending, Robert H and 4 others like this.
  15. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Det er klart det er mulig å sammenligne kundeservice selv med forskjell i verdiene her, forsto det slik at Fnate ikke forventet å bli kompensert, men at det var holdningen til kundene han var opptatt av.

    w
     
    Storg and Fnate like this.
  16. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    What he said :)
     
  17. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    He he... nå er du helt på jordet Ida :)

    Jeg tror ikke du engang forsøker forstå
     
    wilhelm, Kjakan, Are and 1 other person like this.
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Løs melding:eek:
    Nei, poenget er jo at ba kunne sagt la meg høre og så sagt nei.
    Det er jo det hun hos af har gjort. Og som jeg har sagt tusen ganger før, det er helt gratis å yte god service. Det handler ikke om verdien på forespørselen. Dette tror jeg egentlig du skjønner.
    Må si det er litt imponerende av af å anerkjenne en lusen sølv på den måten
     
    Fnate liker dette
  19. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    3 gullkort som har en potensiell verdi på ~15K dekker jo fort inn MR og vel så det. Har du AmEx er du fort oppe i ~17K.

    Jeg syntes også at servicen er markant bedre om det skulle være noe (i servicesenteret, ved delays og lignende). For eksempel: alle gangene jeg har vært reisende i Go og har vært så tidlig ut at jeg rekker avgang før, har jeg fått byttet gratis. Alltid fått "vi gjør et unntak for deg i dag, siden du er diamant" som svar. Ved diversion med påfølgende "tvangsovernatting" har jeg opplevd å få prioritet på hotell nært flyplassen. Når pax måtte bli spredd ut over 10 forskjellige hoteller - noen av lavere standard, syntes jeg slikt er utrolig kjekt. Han bak meg i køen hørte jeg var gull, og han ble virkelig sur når han måtte bo laaaangt unna flyplassen.

    Jeg ville uten tvil gått for EBD, om jeg kun var en MR unna.
     
    Fnate liker dette
  20. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg syns at uansett om enkelte folk kommenterer verdien på Gull, at dette er bra nok, så merker du med en gang forskjellen den dagen du bestiller deg en tur i Sas Plus fks, og får Courtesy upgrade til Business på 1 strekning Intercontinentalt som jeg gjor sist fra København - Beijing, Helt maks, absolutt værdt den lille ekstra turen for å oppnå Diamant status.

    Jaffal med tanke på en vei i Business koster koster rundt 36.000 kr skal du bestille denne seperat.

    Så min personlige mening med EBD viss du kan greie å få til det før perioden går ut, Gi gass!
    Du får absolutt mye igjen for det den dagen du plutselig ikke er klar over det.
     

Del denne siden