Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Mens vi enda har konkursene i Air Berlin og Monarch friskt i minne kan det være interessant å spørre seg hvorfor dette skjedde. Hva gjorde disse to selskapene galt som til slutt felte dem?
Da det britiske lavprisselskapet Monarch Airlines slo seg selv konkurs 2. oktober i år var dette den største kollapsen så langt i britisk luftfartshistorie. Monarch Airlines har vært på vingene i mer enn 50 år og var Storbritannias femte største flyselskap, men nå er det altså slutt.
Som InsideFlyer tidligere har rapportert, er mer enn 300 000 billetter kansellert og 110 000 passasjerer strandet i utlandet som følge av konkursen. Den britiske staten er i gang med jobben med å få passasjerer hjem og rydde opp i kaoset som har oppstått.
For Air Berlins tilfelle har det ikke gått så langt foreløpig, men det blir nå rapportert om at fly fra selskapet er holdt igjen på Island etter manglende avgiftsbetaling. Om dette også vil skje ved andre lufthavner er foreløpig uvisst, men det er ikke umulig å tenke seg en slik utvikling.
en på flyreiser i Europa
Alle som følger europeisk luftfart vet at konkurransen om kundene er beinhard og marginene syltynne, spesielt på det som kan kalles kort- og mellomdistanse i Europa.
Lavprisselskaper som Norwegian, Ryanair og EasyJet presser de større etablerte selskapene til å kutte prisene sine til beinet for å henge med i konkurransen, men problemet er at de ofte ikke klarer å kutte kostnadene sine like mye.
Lavprisselskapene er bygget fra bunnen av for å operere med så lave kostnader som overhodet mulig, mens de eldre og etablerte flyselskapene i Europa ble bygd opp i en helt annen tid da fokuset på pris ikke var like sterkt og konkurransen var mer eller mindre fraværende.
Verstinger på børs
Dette har også gitt seg utslag i aksjekursene til de etablerte flyselskapene i Europa. Mange av dem, som blant annet SAS her hjemme, har vært blant de verste investeringene du kunne gjøre på børsen over de siste tiårene.
Kjenner du noen som driver med aksjehandel på nett så kan vedkommende helt sikkert bekrefte dette. Med unntak av Norwegian har flyselskaper ikke akkurat vært populære investeringsobjekter. Selv den norske staten nølte kraftig med å spytte inn mer penger i SAS da de for noen år tilbake siden var på konkursens rand.
Hva skjedde med Monarch Airlines?
Monarch Airlines var i mange år kjent som et veldrevet selskap som leverte pene overskudd på regnskapene sine. Selskapet var frem til 2014 eid av den Sveitsisk-Italienske familien Mantegazza, men ble solgt til investeringsselskapet Greybull Capital i 2014 for 100 millioner dollar.
Det var etter salget til Greybull at problemene begynte for Monarch. Selskapet hadde lenge spesialisert seg på charterreiser til typiske feriedestinasjoner, særlig Spania, men dette markedet var nå blitt mer eller mindre mettet av de nye lavprisaktørene som Norwegian og EasyJet.
Det var overkapasiteten i dette markedet som gjorde at Monarch etter hvert begynte å tape penger. I 2016 meldte selskapet ifølge BBC om et tap på 387 millioner dollar for året. I tillegg fikk selskapet seg et skudd i baugen som følge av det kraftige fallet i britiske pund etter fjorårets Brexit-avstemming.
Hva nå?
Nå som både Air Berlin og Monarch Airlines har kastet inn håndkledet gjenstår spørsmålet om hvem som er nestemann ut. Det er fremdeles overkapasitet i luftfarten i Europa, og flere av de store selskapene taper penger på operasjonene sine.
Spørsmålet nå er om de vil klare å restrukturere virksomheten sin i tilstrekkelig grad eller om nok et høykostselskap må gå under før flymarkedet i Europa igjen finner tilbake til sin naturlige balanse. Personlig heller jeg mot at dette ikke er over enda og at vi vil se flere konkurser i tiden fremover.
Legg igjen en kommentar