Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det australske flyselskapet Qantas markerer i dag slutten på en lang epoke, når selskapet tar et endelig farvel med sin Boeing 747 jumbojet.
Den globale koronapandemien har vært en prøvelse for flyselskaper over hele verden, men ingen har fått kjenne konsekvensene av krisen som Boeing 747. Jumbojetens storhetstid er for lengst over, men flytypen har fått leve videre, mye takket være dens popularitet blant passasjerene. Nå ser det imidlertid ut til å gå raskt mot slutten. De siste månedene har flere store selskaper fremskyndet utfasingen av det ikoniske flyet og i dag har turen kommet til Qantas. Det australske flyselskapet flyr i dag sin siste tur med Boeing 747 fra Sydney til Los Angeles med rutenummer QF7474.
- Les også: KLM førtidspensjonerer alle sine Boeing 747
- Les også: Lufthansa kvitter seg med store fly
- Les også: Slutt for Boeing 747 hos British Airways
Maskinen, som har registreringsnummer VH-OEJ, vil deretter bli flydd til sitt siste hvilested i Mojave, California senere denne uken.
Administrerende direktør i Qantas, Alan Joyce, sier i en uttalelse at Boeing 747 har hatt en enorm betydning for australsk luftfart, og var starten på en ny epoke med lavere priser og direkteflygninger.
– Det er vanskelig å overdrive betydningen 747 har hatt på luftfarten og et land så langt borte som Austrlia. Den erstattet 707, som også var et stort steg framover, men den hadde ikke størrelsen og kapasiteten til å senke prisene på flybilletter slik 747 hadde. Den gjorde internasjonale reiser tilgjengelig for den jevne australier.
- Flyhistorie: Luftens dronning fyller 50 år
I tjeneste i nesten 50 år
Qantas mottok sin første jumbojet, en Boeing 747-200, i august 1971. Flytypen har dermed nesten 50 år bak seg i tjeneste for det australske flyselskapet. Flytypen sto i spissen for en rekke viktige milepæler i Qantas sin historie, blant annet verdens første business class-kabin. Flyets størrelse, rekkevidde og pålitelighet har medført at flytypen har blitt brukt til en rekke redningsoppdrag. Siste gang var i forbindelse med den pågående koronapandemien, da over 200 strandede australiere ble flydd hjem fra Wuhan i februar.
Qantas hadde allerede planlagt å fase ut Boeing 747 innen utgangen av 2020. Koronapandemien har imidlertid fremskyndet planene med seks måneder.
– Fremtiden har innhentet 747 og vi har nå langt mer drivstoffeffektive fly med enda bedre rekkevidde, som for eksempel 787 Dreamliner som vi bruker på Perth-London-ruten og forhåpentligvis om ikke lenge Airbus A350, som skal brukes på våre Project Sunrise-ruter til New York og London, sier Joice.
Har fraktet 250 millioner passasjerer
Qantas har gjennom historien hatt hele seks varianter av Boeing 747. Det er Sharelle Quin, som var Qantas første kvinnelige flykaptein, som har fått æren av å fly den aller siste turen med Boeing 747.
– Jeg har flydd dette flyet i 36 år og det har vært et absolutt privilegium, sier Quinn. – Fra paven til popstjerner har 747 fraktet mer enn 250 millioner mennesker trygt til sine destinasjoner. Over flere tiår har den også steppet inn ved en rekke anledninger for å redde australiere strandet langt hjemmefra.
Før QF7474 setter kursen mot Stillehavet skal flyet gjøre en overflygning over Sydney Harbour, de nordlige og østlige forstadsstrendene, samt en overflygning i lav høyde over HARS Museum hvor Qantas første 747-400 er bevart. Ruten flyet følger tegner flyselskapets logo og kan ses om du følger flygningen på Flightradar24.
Foto: Qantas
Legg igjen en kommentar