Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
British Airways har besluttet å pensjonere hele sin Boeing 747 «Jumbojet»-flåte med umiddelbar virkning. Årsaken er ikke uventet koronapandemien, som har sendt hele bransjen ut i fritt fall.
Vi har lenge vært klar over at storhetstiden for firemotors passasjerfly for lengst er over. Den pågående koronapandemien har imidlertid satt fart i utfasingen av både Boeing 747 og Airbus A380 hos flyselskaper verden over. Ifølge Reuters vil også British Airways, som fram til nå har vært verdens største Boeing 747-operatør, fase ut alle sine fly med umiddelbar virkning.
- Flyhistorie: Luftens dronning fyller 50 år
– Det er med stor sorg vi kan bekrefte at vi ønsker å fase ut hele vår Boeing 747 med øyeblikkelig virkning, sier flyselskapet i en offisiell uttalelse. – Selv om denne flytypen alltid vil ha en spesiell plass i hjertet vårt, ligger fremtiden i moderne og effektive fly, som våre A350 og 787.
British Airways hadde i utgangspunktet planlagt å ha flyene i trafikk fram til 2024. Koronasituasjonen har imidlertid ført til et dramatisk fall i etterspørselen etter flyreiser, som har gjort kjempeflyene overflødige. Flyselskapets 12 Airbus A380-maskiner ser likevel ut til å leve videre, enn så lenge.
Ikke slutt for kjempeflyene enda
British Airways føyer seg dermed inn i rekken av selskap som helt eller delvis faser ut sine største passasjerfly. KLM kvittet seg med sine Boeing 747 allerede i mars og Air France har også bekreftet at de ikke vil gjenoppta flygninger med Airbus A380. Lufthansa har kvittet seg med samtlige av sine Airbus A340-600, men vil fortsatt beholde noen av sine Airbus A380 og Boeing 747.
- Anmeldelse: Air China First Class, Boeing 747-8
- Anmeldelse: Lufthansa First Class, Boeing 747-8
Selv om Boeing 747 vil bli et langt mer sjeldent syn på flyplasser i tiden fremover er det fortsatt håp for deg som ikke er klar for å ta et endelig farvel med jumbojeten. Både Lufthansa og Thai Airways har, enn så lenge, fortsatt noen av sine 747-400. I tillegg har Air China, Korean Air og Lufthansa så langt ikke kunngjort planer om å fase ut sine nyere 747-8. Flytypen er i tillegg fortsatt populær som fraktfly, med mer enn 250 maskiner i drift verden over.
Foto: British Airways
Legg igjen en kommentar