Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Noe overraskende annonserte Oneworld i går ettermiddag at de ønsker Alaska Airlines velkommen inn i alliansen. Medlemskapet skal etter planen tre i kraft i løpet av sommeren 2021.
Ryktene om de store alliansenes død er tilsynelatende betydelig overdrevet. For ikke lenge siden annonserte Oneworld at Royal Air Maroc tas opp som fullverdig medlem i april i år. I går ettermiddag ble det også kjent at Alaska Airlines vil bli en del av alliansen fra og med neste år. Alaska Airlines vil styrke Oneworlds posisjon i Nord-Amerika betydelig, med 335 fly i flåten og totalt 116 destinasjoner i USA, Canada, Costa Rica og Mexico.
Det skal sies at Alaska Airlines allerede samarbeider med mange flyselskaper i Oneworld. I 2018 vurderte selskapet også Oneworld connect-medlemskap, en slags light-versjon av fullt medlemskap i alliansen. Når Alaska først søker medlemskap i en av alliansene, er det sånn sett ingen overraskelse at valget falt på Oneworld. Etter at Alaska Airlines kjøpte Virgin America har forholdet til American Airlines blitt gradvis dårligere, og medførte at American og Alaska kuttet poengopptjening i hverandres bonusprogrammer. Nå skal de to selskapene igjen samarbeide, både gjennom et omfattende codeshare-samarbeid og som medlemmer av samme allianse.
Hva vil skje med Mileage Plan?
Alaska Airlines Mileage Plan er et bonusprogram som i større og større grad har fattet vår interesse den siste tiden. Programmet lar deg tjene ganske raust med poengene hos mange av selskapets partnere på tvers av de store alliansene, og tilbyr også gode betingelser for uttak av bonusreiser.
For å ta det positive først; fra og med neste sommer vil du altså kunne opptjene poeng i Mileage Plan hos alle selskaper i Oneworld.
Hva som skjer med samarbeidet med selskapene utenfor Oneworld er derimot høyst usikkert. I dag kan du blant opptjene poeng og ta ut bonusreiser hos Emirates, Singapore Airlines (Star Alliance) og Korean Air (SkyTeam). Det er ingen selvfølge at dette samarbeidet vil fortsette som i dag. Alaska Airlines har også i dag forskjellige poengpriser på bonusreiser med partnere, avhengig av hvem du reiser med. Det er absolutt en fare for at de beste poengprisene forsvinner og at de generelle betingelsene for bonusreiser vil nærme seg det vi ellers finner i Oneworld.
Det er heller ikke usannsynlig at kravene for å nå elitestatus i Mileage Plan vil bli justert.
Enn så lenge kan vi bare spekulere, men det er ingen tvil om at dette er en spennende utvikling, uavhengig av hvilken vei det går. Del gjerne dine tanker om dette i forumet vårt, der diskusjonen allerede er i gang.
Foto: Alaska Airlines
Legg igjen en kommentar