Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Mange flyselskaper, inkludert SAS her hjemme, har for lengst droppet papiraviser om bord til fordel for digitale alternativer. Nå følger også Brussels Airlines etter og kutter papiraviser helt fra og med denne uken.
Digitale alternativer erstatter papir i stadig flere sammenhenger, men selv om papiravisens opplagstall har falt over hele verden de siste årene, er det fortsatt mange flyselskap som tilbyr papiraviser til sine passasjerer. Det blir imidlertid stadig færre og nå dropper også det belgiske flyselskapet Brussels Airlines papiraviser om bord. Passasjerene vil i stedet få tilbud om digitale aviser.
Sparer penger og drivstoff
Med 250 daglige flygninger til og fra Brussel blir det totale volumet med avispapir som transporteres hvert år betydelig. Ifølge beregninger flyselskapet har gjort utgjør avispapir så mye som 115 tonn per år. Ved å kutte ut papiravisene vil Brussels Airlines spare penger både på distribusjon og lavere drivstofforbruk. I tillegg spares miljøet for 35 tonn CO2 per år.
Noen vil nok sikkert savne papiravisene, men kanskje mest av nostalgiske årsaker. Reiselivsbransjen er under sterkt press for å redusere sitt miljømessige fotavtrykk og flyselskapene ser derfor stadig etter nye muligheter for å vise at de er sitt ansvar bevisst. Nå som papiraviser er i ferd med å bli et nisjeprodukt på bakken er det også naturlig at flyselskapene følger etter i lufta. Man kan også argumentere for at formatet i seg selv kanskje ikke er spesielt praktisk, i alle fall om man sitter i økonomiklasse.
Avisene som nå tilbys digitalt er Het Laatste Nieuws, De Tijd, Algemeen Dagblad, De Volkskrant, Het Parool, Trouw, Le Soir, L’Echo, La Capitale, La Meuse, La Gazette, La Province og Nord Eclair.
Forsidefoto: Brussels Airlines
Legg igjen en kommentar