AAdvantage vs BAEC

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av knutfin, 19. jan 2015.

  1. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Hei! Første post her.

    Nå som United endrer poengopptjeningen sin, ønsker jeg å gå over til et annet program enn Eurobonus for long hauls. Etter en del pønsking står det nå mellom AA og BA, men jeg klarer ikke helt bestemme meg og håper på noen gode råd her.

    Dette er utelukkende privatturer og reisemønster blir BGO/OSL - Nord-Amerika, med mulighet for en tur til Kina (med Finnair da i såfall). Tipper maks 3 t/r i året og alt foregår på billigste economy.
    Jeg er mest opptatt av opptjening av poeng for å bruke dem, og ikke fullt så mye for statusen sin del. Kommer vel ikke til å bli mer enn Gold/Bronze uansett.
     
    Fnate liker dette
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til forumet @knutfin !!

    Det er nok andre enn meg som er enda bedre på hva forskjellene er. De to programmene er nokså godt integrert, men når det først og fremst er Points opptjent så kan det være forskjeller jeg ikke kjenner til.

    Men et kritisk spørsmål her er nok om du pleier reise i economy eller i Premium economy / business / first. Den største forskjellen finnes nok i economy, så det vil være viktig for et bra svar til deg.
     
  3. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for det!

    Blir economy ja. Discount sådan. Så i det prissjiktet er det jo en del dårlige opptjeninger å finne, men ser både BA og AA har 100%.
     
  4. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Programmene er like på mye, blant annet generøs opptjening med 100% i alle økonomiklasser. AAs uttakstabell er bedre enn BAs på alt annet enn korte flighter, der er BA gunstig. I tillegg krever ikke AA inn YQ (fuel surcharge) på bonusbilletter, mens BA gjør det - og det kan utgjøre flere tusenlapper pr billett, slik at uttak i økonomi koster nesten like mye som en vanlig kjøpt billett. Personlig synes jeg det er en stor fordel at man med AA kan ta ut bonusbilletter med Etihad i tillegg til oneworld-selskaper, så jeg skal prøve First Apartment på den nye A380en deres (http://www.etihad.com/en-us/experience-etihad/flying-reimagined/first-apartment/) for 40 000 poeng + $116 i skatter/avgifter. Det inkluderer også BGO-LHR i BA Club Europe og AUH-DEL med Etihad 777-200LR First.

    Den eneste fordelen jeg ser med BAEC er hvis reisene til USA er med dem, for da har du bedre muligheter til å oppgradere rimelig med poeng, f.eks. fra World Traveller Plus til Club World. Men å kjøpe WTP er en del dyrere enn billigste økonomi, selv på tilbud.
     
    Last edited: 19. jan 2015
  5. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63

    Takk for informativt svar! Var ikke klar over at man kunne ta ut bonusbilletter med Etihad, og det er et pluss.

    Reiser som regel på stramt budsjett, så blir nok sjelden å kjøpe dyrere billetter.


    Om de to er så like, tror jeg jeg heller lett over til AAdvantage. Kan sette meg som mål å reise i First Apartment!
     
  6. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan finner jeg ut hvilken bookingklasse jeg booker i når jeg kjøper billetter med BA?

    Dette med tanke på mulig oppgradering. Det skal jo bli mulig å upg fra "fjøset" i flere bookingklasser
    etter endringer i BA programmet.

    @Fnate @Bjørn Helge
     
  7. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Når du kommer til siden der du får opp pris, så klikker du på flightnummeret. Der får du blant annet opp bookingklasse.
     
    Bjoern In America liker dette
  8. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Klikk på flightnummeret:


    Screen Shot 02-19-15 at 08.05 AM.PNG
     
    Bjoern In America liker dette
  9. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg regner med at jeg kommer til å slenge inn en bestilling på Etihad A380 First Apartment LHR-AUH-LHR i neste uke (80 000 poeng) og funderer på hvordan jeg kan få mer ut av disse poengene samtidig. Midt-Østen og India ligger i samme sone hos AA. AUH-DEL har First på B777-200LR (suite), som virker litt gøy. Imidlertid har AA den teite regelen om at man ikke får lov til å legge inn stopp hvis det finnes direkterute. Er det noen som vet hvordan denne regelen praktiseres? Gjelder den kun hvis det finnes tilgjengelige F-seter i award på BA LHR-DEL eller gjelder den også hvis det finnes en direkterute, men ingen award-seter?
     
  10. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Per i dag er eg Silver hjå BA og har rundt 60k Avios der, QR Platinum og 200k+ Qmiles der, SK Diamond og 350k+ EB der. Reisemønsteret mitt er Business-awards til mange rare plassar i verda (gjerne Asia og Stillehavet).
    I desse dagar så vurderer eg å skifte til AA då etter det eg kan sjå, det er mykje lågare skattar og avgiftar (og moglegheiter?) på deira awards.
    QR hadde vore perfekt for meg, hadde det ikkje vore for at award-billettane deira må starta i OSL/CPH osv. og eg flyr frå BGO.

    Når det gjeld paid fares så flyr eg ein salig miks av QR Biz og BA/AA Biz for tida.

    Per i dag så slit eg med å finna argumenter MOT å skifta truskap til AA, er det nokon som har nokre argumenter for og imot som eg eventuelt har oversett?

    På førehand takk :)
     
  11. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Har aldri hørt om den regelen. Jeg booket i hvert fall BGO-LHR-AUH-DEL uten problemer.
     
    Herlov liker dette
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Og betalte 80 000 poeng?
     
  13. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp. BA Club Europe + EY First begge veier.

    First Suite på 772 er forresten en nedtur etter man kommer fra A380 First Apartment. Føles nesten som business. ;)
     
    Islending and Herlov like this.
  14. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg trodde ikke man kunne få BA og EY på samme billett, men dette er supert. Bare bytt ut BGO med OSL, så er det akkurat den routingen jeg er ute etter. ;)
     

Del denne siden