Før jeg dro på min første tur på øverste klasse hadde jeg stor glede av å lese reisebrev her på IF og hadde aldri fått til denne turen uten uvurderlig hjelp fra dette forumet. Jeg ønsker derfor å gi litt tilbake og bidra til at nye, og kanskje gamle, lesere også kan hygge seg litt ekstra foran i bussen. Jeg vil med dette reisebrevet prøve å gjøre en forventningsavklaring slik at alle kan være forberedt på det som møter en når en legger i vei på denne måten som kan synes så naturlig og problemfri når man leser dette forum. Jeg skal prøve å fatte meg i korthet og har derfor forfattet en liten liste med tilfeldige 42 punkter. Problemene starter som vi alle vet i god tid før avreise med poengsanking og søken etter ledige seter. Thai endrer selvsagt fly først på KIX-BKK så BKK-MUC så man må ta til takke med Asiana begge veier for å fly første klasse. LH har ikke førsteklassekabin til ICN på denne tiden av året. LH slipper ikke annet en first til India på min dato, og da blir det overnatting i India og det blir så tidlig avgang at man enten må ta 0600 fra OSL eller overnatte i Frankfurt og det passer meg ikke. Når reisen først starter blir man lurt til å dele første etappe med @anders82 fra forumet og blir sittende på første rad og konversere med likesinnede. Maple Leaf på FRA har Cremant Maple Leaf går også tom for den biffgryten @anders82 skryter av så jeg må nøye meg med øl og pølser og pretzel. Bartenderen i Senator lounge har nok aldri drukket alkohol. Jeg må peke og peke for å få riktig gin, og hun vet ikke forskjell på blå og gul fever tree. Det er fryktelig mange mennesker i kø til de lavere klassene man må forsere før man finner førsteklasseslusen på gaten. Man blir litt isolert der fremme og nede i førsteklassekabinen så man får ikke satt pris på hvor stort og fint fly man egentlig flyr. Pre-flight vann! Mumling om alkohol før dørene stenger. Fikk dog champagne straks etterpå. De går tom for Baron de Rothschild bladebla(stort sett selvforskyldt), men strengt tatt passer Laurent Perrier bedre til mat. Det blir såpass mye mat med kamskjell, kaviar, mer sjømat, purresuppe, salat, hummer og biff (klarte ikke velge, fikk begge), ost, sjokoladekake og petit fours at jeg ikke rekker mer enn tre timer søvn før frokost. Det er jo for varmt i kabinen når man skal sove. Vi slipper inn på transfer business lounge på ICN. De burde sendt oss straks videre til first lounge, stolene egnet seg ikke til den lille luren vi trengte. Førsteklasselounge har champagne. Søvn taper alltid mot champagne. ICN-KIX flys med A321. 2+2 uten lie-flat. Vi forsover oss og måtte ut med ¥1000 for en ekstra time i sengen på det første hotellet. Rhiga Royal oppgraderer oss ikke, og cafe loungen vi har tilgang til ligger i den andre fløyen. Slottet omgitt av historie fra 1500tallet er bygget i 1930. Chiharu serverer meg mitt beste sushimåltid noensinne. Uten laks! Verdens beste nudler hadde nok vært bedre uten karri. Munkene har ikke satt opp skilt på engelsk. Tror jeg fant fødestedet til Ninjago. Det er uansvarlig å selge spis-og-drikk-så-mye-du-vil til folk med min apetitt og dømmekraft. Så mye A5 Kobe biff har neppe noen godt av. På baren “Bar” måtte jeg drikke en ok whisky før jeg fikk velge blant godsakene. Verdens beste whisky fra Karuizawa ble vist frem men ble satt tilbake i stamkundeskapet før vi fikk vite at vi ikke hadde råd. ANA Loungen på KIX har sur boblevin. Thai loungen er hakket koseligere enn ANA sin men uten bobler. Når man får A350 med skikkelig businesskabin og champagne skulle man ønske turen var litt lengre enn halvannen time fra KIX til ICN. Vi må gå en million skritt for å komme ut av togstasjonen i Seoul. Sungnyemun Gate er en port til ingenting, man må snu å gå tilbake for å komme videre. Gyeongbokgung er stengt på tirsdager. Servitøren er sint og bruker saks på biffen min så middagen blir ikke helt utrolig fantastisk. Bare maten. Det koster en million penger, eller.no. Kan det være nødvendig med så mange nuller på pengene? Vi kommer såpass seint til Nest at vi ikke fullt får satt pris på oppgraderingen til øverste etasje og sjøutsikten. Det kommer en VIP på first loungen så man nærmest må brøyte seg gjennom fotografer på vei ut. Det kommer selvsagt noen i rullestol som gjør at man ikke kommer først om bord. Med så ivrig servering over en så lang dag må man ofte på do. Heldigvis god plass og fascinerende utsikt over Mongolia attåt. Pointearner tømmer flyet for bladebla på hjemveien. Asiana maser vel mye over PA når jeg ser film. Sikkerhetsbelte, tax free, vær… Ikke fullt så mye som Lufthansa, men likevel. Transfertiden på FRA er for kort til å rekke lounge. Sist, men ikke minst: Hvordan i alle dager skal man kunne sette pris på en liten flytur i hverdagen når man har slikt som referanseramme. K
Spiste du samgyeopsal (kanskje bedre kjent her på forumet som Koreansk BBQ) i Seoul, jmf. pkt. 33? Stort sett er man forventet å tilberede maten på egenhånd noe som også innebærer at man klipper kjøttet i tynne striper med ei saks før man komponerer og spiser maten. Læringskurven er bratt når alle koreanere tror deres mattradisjoner er selvforklarende.
Da er man vel så langt unna bartender en kan komme. Er som å kalle seg kokk uten å kunne lage posesaus.
Ja, vi gjorde vel det. På Kyoungbukung i kjelleren på Center Mark hotel etter anbefaling her på forumet. Men vi fikk ikke lov til å tilberede noe selv, det gjorde den sinte damen. Litt lite forklaring på hva vi skulle gjøre og blande og dyppe også, så vi var litt fisk på tørt land. Men nydelig mat altså. K
Koreansk BBQ er så MYE mer enn kun samgyeopsal (삼겹살) som kan sammenlignes med grillribbe, bl.a kalmegisal (갈매기살), daeji galbi (돼지갈비), so galbi (소갈비), teungshim (등심) +++, for å nevne kun et lite utvalg.....de fleste varianter kan fås i naturell eller marinert. Egentlig er samgyeopsal regnet som billigste, usunn og ikke av så god kvalitet. Denne anbefalingen kommer vel fra meg. Glad for at du likte maten. Dette er en upscale restaurant, så her gjør de det meste for deg. Men det er riktig som @thomassg sier at det vanlige er at man selv griller og klipper opp kjøttet. Jeg liker nå det da, synes det er litt kos, spesielt om man sitter ute om sommeren med gode venner, øl og soju Edit: Glemte å skryte av oppsummeringen din. Fantastisk morsom lesing.
I stand corrected! Jeg bodde i Seoul på studentbudsjett en del år tilbake, så det forklarer nok at jeg ikke har vært så eksponert for det mer eksklusive.
Ikke for å være negativ men det virket litt som at du lette etter ting å skrive opp, kanskje halvere listen? men utrolig dritt det med flybytte og forsovelse....
Jeg har latt meg fortelle at motstand bygger karakter, så etter en slik tur blir man nok veldig karakteristisk! Heldigvis består ikke livet bare av motbakker, det kommer noen nedturer også. Fatt mot
Kan ikke annet enn å få kjeeeeeempe sympati med deg over alle de utfordringene du har forsert bare for å nyte det gode lov. Takk for deler!
Denne må eg dele med dei av vennane mine som trur at det er så alldeles sytalaust å reise rundt på fyrste klasse. Det er fleire som kunne trenge å bli klar over kor mykje styr og elendighet det faktisk kan vere å reise jorda rundt heile tida. Denne skal eg skrive ned. For eit strålande eksempel på jordnær optimisme!
Motstand herder mannen! Som @Upsaker sier, vi som stort sett flyr med bolaget slipper disse problemene.
Heldigvis består ikkje livet berre av dårlig flymat, det kjem nokre påtvungne kuber med veganmat innimellom også.
Jeg liker lister som oppsummerer ting. Så enkelt kan man oppsummere en tur. Jeg tror INGEN har like mye info som Luftwaffe. Det er helt koko hvor mye det er Jeg vet selv hvor slitsomt det er å sitte foran i flyet. Man får champagne som medfører grusom hodepine dagen derpå, det blir mye oppmerksomhet med så få seter og da jeg fløy A340 fikk jeg ikke brukt doen i kjelleren Det er jammen ikke enkelt