Hei! Jeg arrangerer et større arrangement, hvor jeg som økonomiansvarlig skal fysisk betale, og har mulighet til å bruke Amex (fått dette bekreftet). Er snakk om ca.150 000 kr totalt. Derfor tenkte jeg, etter å ha blitt inspirert på forumet her, om jeg kunne utnyttet muligheten for å tjene litt bonuspoeng og opparbeide meg en CT! Jeg har EBS, men kun ca. 11 000 poeng igjen på kontoen... Hvis jeg ikke har misforstått, så må man jo ha en del poeng i utgangspunktet for å kunne utnytte seg av en CT også. Jeg flyr med SAS Go fra OSL til Chania via CPH tur/retur i sommer (altså ikke veldig poenginnbringende). Jeg har også tenkt meg på en litt mer eksotisk tur i vinter, uten at det er helt bestemt hvor enda... Har ikke Amex idag, og når man tar i betraktning utgiftene av å ha et slikt kredittkort, - kan jeg lure til meg noe smart her? Noen tips/råd?
Hvis du sørger for å få deg AmEx platinum, får du vel 12000 poeng i velkomstbonus pluss 20 poeng pr krone du bruker for. 150 000 kr i forbruk burde jo da utgjøre 30 000 poeng. Så vips har du 42000 poeng mer, og da kan du jo komme deg litt videre ut i Europa iallefall. PS: Sørg nå for å få satt kredittgrensen så du du kan belaste 150 000 kr da. Hjelper jo ikke om du bare har 50 000 i kredittgrense.
Om du får 150K i kredittlimit kommer an på inntekt/formue osv, men kundeservice kan også godkjenne enkelttransaksjoner. CT er gyldig det året det utstedets+neste kalenderår. Så du har god tid til å spare opp poeng. Burde klare 95K, som du får en tur i F til f.eks Asia for.
Har ikke prøvd det på Amex da jeg ikke har hatt det før, men f eks. på MasterCard kan man f eks. ha kredittgrense på 20 000 kr og sette inn 100 000 kr på kortet, slik at man kan belaste det for 120 000 kr. Det var tanken jeg hadde med Amex - får nok ikke 150 000 kr i kreditt!
Dette stemmer ikke, en vei er 60% av t/r prisen 190K×0.6=114K edit: man får vel 50% med CT hvis man reiser alene, da er 95K nok
Store enkelt transaksjoner eller forbruk på det jevne, skaff deg SAS AMEX Platinum kort med det samme. Bare på siste faktura innkasserte jeg 14187 eurobonus poeng
Jeg bruker Amex plat for ca. TNOK 200 i året. Med litt sommer kampanjer gir dette ca. 60 tusen EB poeng, samt transfer av Trumf, gir dette nærmer 100K poeng årlig. Deretter er det jo 90K med reiser som gjør dette ganske hyggelig. Jeg forstår at dette ikke gjelder alle, men jeg har i snitt 2 full fare C-Class i året til US, og 20 innenriks og 8 Europa turer. Dette gir en årlig opptjening av CT og 200 000 poeng.
Jeg kjøpte kjøkken til 200.000. Satte pengene inn på kortet først og handlet, null problem. Skulle gjøre tilsvarende da jeg kjøpte ny bil. Jeg hadde prutet prisen bra ned, godt fornøyd. Men da jeg sa jeg ønsket å betale med AmEx måtte de øke prisen tilsvarende deres utgifter. Det er fair enough, og dermed opp til meg å vurdere verdien av prisøkningen i forhold til AmEx-gevinst.