Anskaffe seg AmEx pga. stor enkeltransaksjon med tanke på CT....

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av mariusbb, 21. juni 2015.

  1. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!
    Jeg arrangerer et større arrangement, hvor jeg som økonomiansvarlig skal fysisk betale, og har mulighet til å bruke Amex (fått dette bekreftet). Er snakk om ca.150 000 kr totalt.
    Derfor tenkte jeg, etter å ha blitt inspirert på forumet her, om jeg kunne utnyttet muligheten for å tjene litt bonuspoeng og opparbeide meg en CT!
    Jeg har EBS, men kun ca. 11 000 poeng igjen på kontoen... Hvis jeg ikke har misforstått, så må man jo ha en del poeng i utgangspunktet for å kunne utnytte seg av en CT også.
    Jeg flyr med SAS Go fra OSL til Chania via CPH tur/retur i sommer (altså ikke veldig poenginnbringende). Jeg har også tenkt meg på en litt mer eksotisk tur i vinter, uten at det er helt bestemt hvor enda...

    Har ikke Amex idag, og når man tar i betraktning utgiftene av å ha et slikt kredittkort, - kan jeg lure til meg noe smart her? Noen tips/råd? :)
     
    Islending, tommy777 and Henning like this.
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du sørger for å få deg AmEx platinum, får du vel 12000 poeng i velkomstbonus pluss 20 poeng pr krone du bruker for. 150 000 kr i forbruk burde jo da utgjøre 30 000 poeng. Så vips har du 42000 poeng mer, og da kan du jo komme deg litt videre ut i Europa iallefall.

    PS: Sørg nå for å få satt kredittgrensen så du du kan belaste 150 000 kr da. Hjelper jo ikke om du bare har 50 000 i kredittgrense.
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Om du får 150K i kredittlimit kommer an på inntekt/formue osv, men kundeservice kan også godkjenne enkelttransaksjoner. CT er gyldig det året det utstedets+neste kalenderår. Så du har god tid til å spare opp poeng. Burde klare 95K, som du får en tur i F til f.eks Asia for.
     
  4. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke prøvd det på Amex da jeg ikke har hatt det før, men f eks. på MasterCard kan man f eks. ha kredittgrense på 20 000 kr og sette inn 100 000 kr på kortet, slik at man kan belaste det for 120 000 kr. Det var tanken jeg hadde med Amex - får nok ikke 150 000 kr i kreditt!
     
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det kan kanskje gå. Er jo bare å spørre dem!
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilket selskap tar deg til Asia i First for 95K poeng?
     
  7. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Alle selskaper i Star Alliance. Kun ein veg dog.
     
  8. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Og så kan du jo skifte strømleverandør til Fjordkraft i noen uker, så har du noen tusen poeng til. ;)
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    He, he, vil stort sett hjem igjen jeg da :).
     
  10. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Dette stemmer ikke, en vei er 60% av t/r prisen 190K×0.6=114K

    edit: man får vel 50% med CT hvis man reiser alene, da er 95K nok :)
     
    Last edited: 21. juni 2015
    sexten liker dette
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Bruker en CT alene kommer en t/r i F for 95K poeng fra Europa - Asia
     
    RoadKing liker dette
  12. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Store enkelt transaksjoner eller forbruk på det jevne, skaff deg SAS AMEX Platinum kort med det samme. Bare på siste faktura innkasserte jeg 14187 eurobonus poeng :)
     
    Travelmate liker dette
  13. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker Amex plat for ca. TNOK 200 i året.
    Med litt sommer kampanjer gir dette ca. 60 tusen EB poeng, samt transfer av Trumf, gir dette nærmer 100K poeng årlig.
    Deretter er det jo 90K med reiser som gjør dette ganske hyggelig.
    Jeg forstår at dette ikke gjelder alle, men jeg har i snitt 2 full fare C-Class i året til US, og 20 innenriks og 8 Europa turer.
    Dette gir en årlig opptjening av CT og 200 000 poeng.
     
    Scandi and Larata like this.
  14. Glenn

    Glenn Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg kjøpte kjøkken til 200.000. Satte pengene inn på kortet først og handlet, null problem. Skulle gjøre tilsvarende da jeg kjøpte ny bil. Jeg hadde prutet prisen bra ned, godt fornøyd. Men da jeg sa jeg ønsket å betale med AmEx måtte de øke prisen tilsvarende deres utgifter. Det er fair enough, og dermed opp til meg å vurdere verdien av prisøkningen i forhold til AmEx-gevinst.
     

Del denne siden