Beste måten å starte og tjene EB på?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av PKJ, 03. juli 2019.

  1. PKJ

    PKJ Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er relativt fersk på poengjakting, men driver og setter meg inn i hva som finnes av muligheter for å effektivt få EB ut av stort sett alle utgiftene mine.
    Frem til nå har jeg bare hatt et DNB Mastercard med EB-opptjening, men det er lite fart å få ut av bare dette.
    Driver dermed nå og bestiller meg Trumf Visa da jeg hovedsaklig handler hos NorgesGruppen fra før.

    Hva vil være mine neste steg for å tjene opp godt med EB uten å måtte sjonglere så alt for mange kredittkort? Vet at det finnes apper som Payr og Curve, men jeg er usikker på hvordan støtten deres er nå. Hadde vært fint å kunne få EB ut av regningene mine...
    Burde jeg bytte over til Amex/SAS MC for mitt vanlige kredittkort kontra DNB? Pros/Cons?

    Dersom jeg bør poste i en eksisterende tråd kan jeg gjerne slette innlegget og flytte det :)
     
  2. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Treng du poeng for å få status/opprettholde status?

    Opptjening med Payr blir kanskje vanskeleg framover.
     
  3. PKJ

    PKJ Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    For å oppnå status og kunne opptjene gode bonusreiser.
    Drømmen er tur til Tokyo med fruen på første klasse, så da tenker jeg at jeg ikke kommer utenom Amex.
     
  4. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Amex Elite gir deg jo 20.000 poeng og sølvkort i startbonus. Velger du så SAS Mastercard premium får du 1000 statuspoeng hver mnd du bruker kortet. Det er 32.000 poeng på god tur mot gullkort der. Legg ut for alle du kjenner og handle alt med MC/Amex, så renner poenga fort inn. Og Trumf veksler du inn i eurobonus så klart
     
  5. PaalAndre1977

    PaalAndre1977 Medlem

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg begynte slik som dette:
    -Leste mye på dette forumet
    - Amex for opptjening av 15 EB pr 100kr og CT etter omsatt for 150K
    - TRUMF kort. Ikke trumfvisa. Dette i kombo med mitt amex gir 30 EB pr 100kr hos norgesgruppen og selvsagt mer på frukt/fisk på Kiwi
    -Shell mastercard. Dette bruker jeg alle andre steder som ikke tar Amex. Gir 15EB pr 100kr omregnet fra Trumfkr ved fast overføring.
    -Handle så mye som mulig med Viatrumf, bytte strømleverandører osv.
    - Samme oppsettet for kona ( ikke Amex enda da de ikke har kommet med tilleggskort.

    Og så merker jeg ikke noe forskjell om jeg har status eller ikke når man reiser på førsteklasse.
     
    ina liker dette
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kjører tre kort amex elite, saga mc og sas mc premium. Tror ikke andre kort er nødvendig, hvertfall hvis du satser på gull status. Da er bruk av andre kort bortkastet tid og ressurser.

    MR innimellom kan også være kjekt.
     
    Last edited: 03. juli 2019
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Man reiser gjerne intra-europa i øko innimellom eller drar på MR. Da er gull status kjekt å ha.
     
  8. Kaare_Lars

    Kaare_Lars Medlem

    Innlegg:
    165
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Det er også noen som rett og slett flyr mye og opptjener poeng på den måten.
     
    RoadKing, Wiolenze, Xflipper and 2 others like this.
  9. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Du må ha litt omsetning på korta dine.
    Det er ein 3-4 kort som er kjekke å sjå på prioritering på:
    DnB, kva kort har du her? Har du Saga, så er det eit bra kort, og du får 15 poeng per 100 lapp og du får 10 000 statuspoeng(ikkje poeng du kan bruke) etter 100k brukt. (
    SAS Mastercard, 10 000 i startbonus, og 1000 statuspoeng per måned i bruk, og Flypremium er topp.
    SAS Amex elite om du treng statuspoeng, 20 000 pr år, og 20 poeng per 100 lapp. Viktigste fordel er dette og 2 CTer.
    Amex premium om du ikkje treng statuspoeng, som gjer 1 CT og 15 poeng per 100lapp

    I tillegg bør du få deg Trumf Visa som gjer 100 trumf i bonus ved første bruk, og då kan du seie det opp

    Shell MC er eit gratis kort som gjer samme opptjening som SAS og DnB MC.

    Men det beste er å makse ut trumf og Viatrumf. Bytte abonnement på straum, telefon, booke hotell og handle masse grønnsaker. Bruker du Amex elite og trumfkort får du 35 poeng per 100 lapp.

    Skal du komme deg til Tokyo, så er det vel 210 000 poeng som gjelder trur eg, då har du 10 000 poeng frå oppstart SAS MC, 30 000 poeng for AMEX, 150 000 kr på elite, 100 000 frå Trumf, også må du fly litt, Viatrumf står for reisten. 9000 poeng for ICE og 10 000 poeng for straum, også hotell!
     
    ina liker dette
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,656
    Likes mottatt:
    34,855
    Bonuspoeng:
    293
    FY!

    kjenn på flyskammen din nå.

    Gå å kjøpe dyr fisk og grønnsaker på Kiwi. Så får du EB poeng du ikke kan fly med uten å fly:)
     
    PaalAndre1977 and holmen like this.
  11. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,529
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel den enkleste og beste måten, helt klart. Men nok langt fra den mest kostnadseffektive tenker jeg
     
    Last edited: 03. juli 2019
  12. slalom

    slalom Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1

    Hvor står det at Trumf Visa gir 100 i Trumf bonus ved første gangs bruk? Jeg finner det ikke på sidene til Trumf Visa
     
  13. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Enkelte ting veit ein berre:)

    (Erfaringa seier at det kjem, trur ikkje det er endra)
     
  14. kiwiehelt

    kiwiehelt Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Så du sier at det er like greit å ha Shell sitt MC istedetfor SAS sitt eget MC? Samme opptjening men ingen årsgebyr?
     
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du ikke trenger 12 000 statuspoeng i året, Ja.


    Men når du er blitt dreven og tjener 200k poeng + i året kan det være lurte å bytte til SAS MC for å dra nytte av FlyPremium rabatten.

    Liten verdi i Flypremium om du akkurat har begynt samle poeng
     
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det @Lars J sa!
     
  17. kiwiehelt

    kiwiehelt Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har hatt SAS MC en stund, fikk meg AMEX Classic nylig i og med det var 0kr i årsavgift. Handler stort sett store beløper med begge kortene, mest med AMEX. Vurderer å gå over til AMEX Elite, men vet ikke om det er poeng i å ha dette. Spørsmålet er vel hvor mye du skal reise. 4000kr i året for et kort hvis du reiser 2-3 ganger i året er vel gjerne ikke verdt det?
     
  18. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Om du får 300 000 i omsetning, så får du 2 CTer, 15 000 poeng ekstra(20 poeng vs 15 poeng) og du får 20 000 poeng for status(dette har mest verdi om det tipper deg over på gull, som har verdi. Sølv er bortimot verdilaust, sett bort frå sommerfordel med SAS)

    No er det kampanje på Amex Premium med 30 000 ekstrapoeng om du bruker 45 000 kr i løpet av 3 mnd, sjå framsida til SAS
     
  19. kiwiehelt

    kiwiehelt Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ja så dette, usikker om jeg klarer å bruke 45k på 3 måneder. Hva mener du med tipper over til gull? Jeg må jo faktisk reise for å oppnå gull? Tenker i forhold til AMEX Elite, hvor du har sølv hele tiden slik jeg forstår?
     
  20. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har du Amex Elite og SAS MC premium, så har du 32 000 statuspoeng, og treng kun 13000 grunnpoeng frå reise, det er ca 2 tur retur i plus i Europa,eller ein pluss tur til ORD/IAD etc.

    Får du DNB SAGA og bruker det på 200 000 kr i løpet av eit år, så har du gulkort
     
    esop99 liker dette

Del denne siden